Avskaffa systembolaget!!
Ciccin: Ja, det har nog varit rätt uppenbart ett tag.
Ciccin: Ja, det har nog varit rätt uppenbart ett tag.
Ciccin: Är inte det minsta putt, jag lovar.
Kan däremot bli lite skrämd av hur lätt vissa här verkar ha att skita i dem som har det svårast bara för sin egen bekvämlighets skull. Jag går gladeligen en bit extra till närmsta Systembolag eftersom jag ser det positiva med att det finns. Mindre tillgänglighet = färre missbrukare. Rätt logiskt faktiskt, och något som bevisats i flera studier.
Men folk prioriterar ju olika såklart. Och det är inte olagligt.
ming: Det är en jävla skillnad på att själv år efter år äta fel och missköta sin kropp och att bli våldtagen, eller hur?
Elyelle: Jo jag vet att sjukhusen i USA inte skickar iväg folk som blöder. Däremot har stora delar av den amerikanska befolkningen inte råd att behandla icke livshotande medicinska problem, och har ofta inte råd med bra mediciner.
Ciccin: Och vad är det som resten av världen klarar? Att skaffa sig skrumplever? (Och vaddå resten av världen? Antar att du menar VÄSTvärlden?)
ming: Jag tillhör faktiskt dem som tycker att man ska beskatta matvaror olika beroende på näringsinnehåll, fett- och sockerprocent etc. Men att jämföra socker och alkohol tycker jag är att blanda äpplen och päron. Socker leder inte till ökad aggressivitet eller är potentiellt livsfarligt i direkt bemärkelse. Försök döda någon med en överdos sockerbitar, liksom.
Ciccin: Nä, då är den offentliga sjukvårdsstatistiken från Frankrike lögn då? Påhittad av röda faran antar jag?
ming: Ja, jag anser faktiskt (lustigt nog) att det är värre när en tjej blir misshandlad och våldtagen, eller när barn blir slagna, eller när föräldrar blir ihjälkörda av rattfyllerister än när människor äter till sig sjukdomar. Det handlar om att ha ett val, och ett ansvar.
Ciccin: Men ge mig konkreta exempel själv då, istället för att prata vagt om "hela världen". (Räknar du in den muslimska delen av världen, förresten? De har nog rätt låg statistik gällande skrumplever och spädbarn med alkholskador. Undrar varför?)
ming: Ja, för MÄNGDEN alkohol har ju ingenting med skaderisken att göra. Det är ingen skillnad på att dricka ett glas och en flaska om dagen.