Inlägg från: Alderia |Visa alla inlägg
  • Alderia

Avskaffa systembolaget!!

ming: Nä, jag menar att man inte har något val när man blir utsatt för våld i dessa situationer. Men om man skiter i att ta hand om sin kropp trots att alla känner till vad man riskerar så har man gjort ett val. Man har ansvar för sig själv - det borde väl ni mörkblå inte ha några problem med att hålla med om!?

Det låter inte som att du själv har blivit utsatt för våld. Det är bra! Men det gör nog också att du kanske har lättare att tycka att det är lika illa oavset hur skador uppkommer.

• Alderia

ming: ang mitt inlägg nr 160: Det var ett svar på att du menade att fransmännns skrumplever endast berodde på att de spred ut sin alkoholkonsumtion över veckan.

• Alderia

ming: VEM tycker du ska ta ansvar för att barn blir misshandlade och kvinnor våldtagna? De själva? Det är ju inte deras fel - ska man ta ansvar för vad andra tvingar en till!?

Jag tycker inte att alkoholister inte ska ta ansvar för sitt missbruk, och det har jag inte påstått heller.

• Alderia

ming: *suck* Det var ett exempel.

• Alderia

Är jättetrött och lämnar tråden till förmån för sängen.

• Alderia

ming: Nej, på den punkten har jag aldrig sagt emot dig. Lägg inte ord i min mun.

• Alderia

Ni "liberaler" - hur långt är ni egentligen villiga att gå med era åsikter om att vuxna människor inte behöver någon överförmyndare. Ska vi legalisera droger också? Jag menar, med era argument så borde det ju vara upp till var och en om man knarkar eller inte. Det är väl ett himla överförmynderi att staten lägger sig i vad man röker! Eller?

• Alderia

Ja, droger är olagligt, men lagar går ju att förändra. Det är olagligt att sälja starksprit på ICA och den lagen vill ni ändra på. Så - varför bara förändra detta? Varför inte ha en liten haschkiosk vid OBS också, många tycker att en joint passar lika bra till chipsen som ni tycker att vin gör till oxfilén!

• Alderia

Ciccin: Varför? Vad är skillnaden mellan marijuana och sprit? Varför skulle vuxna människor kunna hantera det ena utan inblandning från staten medan det andra ska vara totalförbjudet? Borde inte "vi vuxna" kunna fatta våra egna beslut?

• Alderia

ming: Okej, då förstår jag. Det är principen det handlar om.

Men skulle du då kunna svara på mina övriga frågor i inl. 267 och 271?

• Alderia

Ciccin: Men varför respektera att det är olagligt med droger men inte acceptera att det är olagligt att sälja sprit utanför Systembolaget? Båda inkräktar ju på den vuxna människans självbestämmande, eller hur?

• Alderia

Ciccin och ming: Men staten har ju på sätt och vis "monopol" på droger också genom apotekets receptbelagda mediciner. Varför inte släppa det medicinska morfinet fritt? Den vuxna människans val, osv.

• Alderia

Ciccin: Men alkohol klassas också som en drog vet du, bara det att den inte är olaglig. Vad är det för skillnad?

• Alderia

Ciccin: Nej, du skrev: "För att morfin skulle brukas som drog, är mitt svar." Men det gör alkohol också redan nu. Om ditt enda argument mot att släppa receptbelagd medicin fri är att den skulle användas som drog borde du ju vara emot alkohol överhuvudtaget också?

• Alderia

ming: Nej, du missförstår mig. Jag är inte för legalisering av droger. Däremot skulle jag vilja att du och andra sk. "liberaler" förklarade för mig OM det är någon skillnad mellan alkohol och andra droger och i så fall VARI denna skillnad består.

Hittills har jag bara fått "knark är olagligt" som argument. Jo, detta känner jag till. Men om ni vill förändra lagstiftningen vad gäller alkohol - varför är ni nöjda med drogpolitiken? Återigen: Vari ligger skillnaden!?

• Alderia

ming: Jag vet vad monopol betyder. Men jag vet också att monopolet beror på folkhälsofrågor, vilket receptbeläggning av mediciner också gör.

• Alderia

ming: Men hur många gånger måste JAG skriva detta: Alkohol uppfyller alla krav för att klassas som en drog. Den enda anledningen till att den inte är olaglig helt och hållet är att den varit en del av vår kultur så länge - detta vet väl varenda människa? Så varför är vissa droger okej och andra inte!? Att jämföra med "favoritfärger" är knappast relevant.

Varför tycker du som liberal (gubevars) att det bara är dem som gillar drogen alkohol som inte ska behöva lida under överförmynderi? Dubbelmoral? *vädrar i luften* -Jojomensan!

• Alderia

ming: Tja, har du inte bättre argument än så har jag svårt att ta dig på allvar. *lämnar tråden till förmån för Sex and the City*

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!