Inlägg från: Vanilj |Visa alla inlägg
  • Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

mjukis- Nä men hade Sverige varit mer som Danmark eller England! Hade du nog fått jobb

• Vanilj

mjukis_ det är ju just det jag menar med sverige det är för dyrt att anställa folk. Det kostar lika mycket att anställa en som är 20 eller en som är 30år vad tror du dem väljer, jo den som är 30 mer erfarenhet. Dem unga kommer inte in på arbetsmarknaden längre systemet är helt fel. Jag är själv mammaledig och jobba på scandlines innan men fick mindre och mindre jobb eftersom jag fick barn (har tre nu) och nu vet jag inte ens om jag kommer få nåt jobb där men det är ju kanske bättre då för mig eftersom jag har danmark som grannland och en sambo som jobbar. Jag söker jobb nu igen.

• Vanilj

Alla tror att vi svenska dricker så lite eftersom dem räknar säkert hur mycket som säljs på systemet men det är ju många som får sin alkhol från nån annanstans eftersom systemet är för dyrt bla. hahaha

• Vanilj

msmurphy- Det är ju lite upp till var och en min Eng sambos familj och släkt dricker inte så mycket och dem bor i England men dem använder alkoholen på ett annat sätt men dem dricker inte hembränt iallafall som dem gör här. Sen så är det många som råå super när dem innan det går ut i sverige ((för det är dyrt) istället för att dricka lite över hela kvällen, så "dricker" inte det flesta i England enligt min sambo eftersom man har råd att dricka ute hela kvällen och det blir mer utspritt.

Det är trams med systembolaget det är bara för att tjäna pengar och det är klart att dem kan fixa det måste dem ju nästan göra när dem är ensama på marknaden.

Lägg ner systembolaget NU!

• Vanilj

mettafåren- så du tror att om man flyttar alkoholen till systemet så är problemet löst??? Den hittar någon annanstans att köpa tu, jag lovar. Jag har alltid kunnat få tag i alkhol om jag ville ha men det var inte från affären. så det spelar ingen roll, det är iallfall bättre dem dricker folköl än hembränt som många unga dricker!!

• Vanilj

mettafåren- Nej det är inte mycket lättare om dem har kontakter som det flesta minderåriga har som dricker..

• Vanilj

Danbe_ så typiskt här, Passar det inte så flytta! hmm trodde vi hade rätt att vara med att bestämma men kanske jag misstog mig..Det är olagligt att bränna hemma väll?

Sussie_ självklart ligger det som ett apotek inne i maxi tex Så är det i England tex i tesco.

• Vanilj

Vaniljsocker_ det är inte en egen butik det är som en har hand om den avdelningen som är kunnig inom medecin.
    Nej jag har aldrig haft äldre vänner som köpt ut till mig från systemet. det är personer som säljer svart som det flesta unga känner till det säljs privat till vuxna med. Jag har själv aldrig köpt av dem utan haft vänner som köpt.
    Du är så blind för du har växt upp med all regler så du bara tycker det är fullkommligt normalt att dem har monopol för att dem ska tjäna en massa pengar.

Mettafåren- okej! tro vad du vill! men hoppas du "ser" mer när dina barn växer upp, om du nu har barn.

Detta handlar inte om att staten är måna om vår hälsa eller ser till vårt bästa. Det handlar bara om pengar och jag tycker inte det ska gå till så!
    Jag tror vi kan hantera spriten själv och se till våra egna barn själva så dem inte går och "snor" eller köper sprit när dem är minderåriga. Det är klart inte lätt alla gånger och det kommer säkert hända det flesta att ert barn har druckit vare sig vi har systembolaget eller inte . Det har inte med saken att göra!

• Vanilj

vaniljsocker-När jag sa att jag har haft vänner som köpt mena jag minderåriga vänner. Jag drack inte så mycket innan jag var under 18år det hände att jag kanske köpte nån gång när vi åkte över till danmark när det var lagligt då.

• Vanilj

oj skriver som en kratta hahaha hoppas ni förtår ändå det är för att jag tänker på en massa annat när jag skriver hehe

• Vanilj

Vaniljsocker: För att jag är ung?? Jag dricker knappt nån alkohol, Har dessutom tre barn och mycket erfarenhet av livet. Detta har jag varit i diskusion med en framgångsfull storföretag som är många år äldre mig som vet vad han pratar om, mycket påläst.
    Så du kan sluta klappa mig på huvudet, din översittare.

• Vanilj

Vaniljsocker_ Nej du nämde inte det "du bara la in det lite snyggt" Vad har det med saken att du fått leva med alkholismen på nära håll det har jag med men varför har vi då alkholister om det är så svårt att få tag på nu??

• Vanilj

Mettafåren- Kommer du att flytta när monopolet inte finns kvar?? bara undrar. Varför ska man flytta? kan man inte kämpa för att försöka förändra?

• Vanilj

vanilj: Nej jag skulle inte flytta, men jag skulle inte heller gå runt som en 5åring och säga "vill inte" utan riktiga argument.

Varför föreslår du det då till andra männsikor?? Lite otrevligt tycker jag, så om det inte passar en eller om man inte tycker som du så ska man fundera på att flytta istället för att få framföra sin åsikter?!
    Du är ju trevlig mot 5-åringar *ironiskt*, inte alla femåring är på samma sätt Du vet 5-åringar är också individer! (Generalisera)

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!