• Peppa

hur smälter man choklad?

Skulle gör amozartkulor igår och problem nr1: hur sjotton kavlar man ut marsipanen så att den blir tunn, utan att den går sönder?
    problem 2: hur smälter man choklad i ett vattenbad när man inte har någon bra skål i glas elelr aluminium som går ner i en kastrull. Ska vattnet koka? Vi provade massor med olik avarianter men eftersom de skålar vi hade var för små så fick vi in vatten i chokladen. HUR GÖR MAN?? Vad ska man ha för redskap för attt lyckas? (funderar på att åka och köpa det som behövs.. men vad ska jag köpa?)

• Svar på tråden hur smälter man choklad?
  • Axels och Annies mamma

1. inte en aning
    2. ta vatten i kastrullen och vänd locket upp och ner på och sätt ovanför så blir det en liten skål, lägg chokladen i locket och smält.

• ijacarina

köp en skål i rostfritt. sätt den sen i en kastrull som är en aning större än skålen o kokande vatten i den. Då smälter choklanden. Har du en mikro så går det också bra. men smält inte så mycket åt gången o kolla hela tiden så att det inte bränns vid

• Lady Namárië

Marsipanen kavlar du enklast genom att använda florsocker som "mjöl". Om du tar ut rundlar md ett vinglas går det fortare att täcka nougaten. Se till att du förvarar grejerna under plast eller i en burk med lock nästan hela tiden medan du arbetar, så att inte marsipanen torkar.

Om du inte ill investera i en chokladsmältare kan du ta en djup tallrik och läga över vattenbadet. Vattnet skall inte riktigt koka (då blir det mycket ånga som hamnar i chokladen), men nästan.

? Stand up and fight for your right to sit down ?
  • cilis

hej

kavla ut marsipanen på plasfolie...rulla sen i hop som en rulltårta och skär i små bitar som du rullar..
    värm chokladen i micron, men var försiktig så du inte bränner den!!!

good luck!!
    c

• Dino78

Jag tog en kastrull och en plastskål som gick ner precis, lade chokladen i bitar i skålen och satte på vattnet. Det msälter ganska så fort. Dessvärre så stelnar det ganska fort med.

Testa kavla marsipanen mellan smörpapper eller plastfolie.

DIF i själ och hjärta
  • MrsNelson

jag smälter chokladen direkt i kastrullen, bryter ned den och sätter plattan på ettan!

• ChicaDora

Jag smälter chokladen i micron!

marsipanen har jag för mig att man kan blöta lite lite med vatten? alltså bara blöta händerna och dra igenom marspanrullen mellan händerna. vet inte om jag har fel, kanske inbillar mig..

• veera

Jag smälter alltid chokladen i micron. det är mycket enklare än att börja klotta på med vattenbad.

• Peppa

Vad smart ni är !
    ska ge mig på det hela ikväll igen. Men UJ vad drygt det var att rulla marsipan runt nougatkulorna, nu förstår jag varför de är så dyra på kondis.

• ChicaDora

peppa: ..om inte de på kondiset är maskin-gjorda?

Lycka till..

Svar på tråden hur smälter man choklad?