Inlägg från: Red Bunny |Visa alla inlägg
  • Red Bunny

Bra häst ras för barn?

Absolut welsh!

Haft rasen i 18 år, såväl mountain-ponnier som "vanliga" welshar och cobtypade. Har en cobtyp nu, som ska bli min ridhäst, makens körhäst och barnets kompis.

Jag är 162 cm och rider utan problem en cobtyp (min gamle var 132 cm och vi såg extremt proportionerliga ut och tränade på hög nivå i både dressyr och hoppning, samtidigt som han lärde barn att rida och gick som handikapphäst...).

De är lätta att ha att göra med, oerhört intelligenta och tillgivna, har bekväma men också fina gångarter, har lätt för sig och lämpar sig för såväl hoppning och dressyr som körning.

Mountain-ponnierna är ädla och lätta i typen, welsharna ett mellanting, cobtypen maffigare och så finns även cobben som kan växa över ponnymått och är en rejäl men rörlig typ som är utmärkt för vuxna. Vackra, sunda hästar med utstrålning och kvalitet!

Man kan alltså ha welsh genom hela livet...

Vill du veta mer om rasen eller få tips på bra uppfödare så lämna gärna ett meddelande i in gästbok.

Lycka till!

• Red Bunny

Naturligtvis är det individen som går först, men som Etnica påpekat tipsar vi om welshar på grund av alla de positiva erfarenheter vi har som har mångårig vana av rasen.

Jag har 25 års hästvana och har ridit in och utbildat MÅNGA ponnyer av olika ras (även korsningar) och welsharna eller de med delvis welshblod har alltid varit fantastiska. De har lätt för sig på grund av exteriören och gångarterna, har ett utpräglat gott psyke och är oerhört sunda.

Connemaran är en annan favorit, men de är oftast modellen större. Haflingern har jag hört mycket gott om (och de är underbart vackra), men jag har ingen personlig erfarenhet av rasen.

Hepes åsikt om russ och fjordingar måste jag instämma i - har ridit flertalet individer ur båda raserna och även om de är trevliga hästar så är fjordingar väldigt starka och russen envisa som synden. Ett russ jag hade gick jättefin piaff och passage med mig, vilket säger en hel del om hans kvaliteter, men någon barnponny var han inte när han kom till mig.

Som Zaria skriver är det först och främst viktigt att det är en läromästare och inte en ung och oerfaren ponny. Det finns undantag även här - när mitt förra halvblod var 6 år visade det sig att han hade sådan ridbarhet och en så bra utbildning att han fungerade som läromästare - men det är sällsynt.

Tycker dock inte att det är fel att kolla på olika raser eftersom många drag är rasegna och man faktiskt kan få veta mycket om vad man har att vänta sig genom att vara påläst om rasen.

Lite får du nog se till vad den långsiktiga planen är - tror du att ponnyn kommer att förväntas tävla och i så fall i vilken gren? Eller ska den "bara" användas till hemmabruk? Köras? Sådana saker spelar ju också in. Vilken längd och vikt handlar det om på de vuxna som ska rida den större ponnyn?

• Red Bunny

Blomsterpinglan: Jag har ägt två araber (en polsk och en rysk/egyptisk) och tja, vad ska jag säga...? De ÄR känsliga, det kommer man inte ifrån. Men de blir också som man gör dem! Jag älskade båda mina! Jag kan dock inte med rent samvete rekommendera dem som barnhästar...

Svar på tråden Bra häst ras för barn?