• Gizmoh

Bra häst ras för barn?

Skall vid senare tillfälle ha 2 Ponnyer,men är inte så insatt på vilka raser som är bäst vid barn eller om det funkar lika bra med korsningar?
    Har bara haft travare innan,men denna gången sedan skall det vara än mindre ponny samt en lite större men ej för stor men skall va viktbärande så vuxna skall kunna rida på den förutom den minsta ponnyn.
    Skulle va trevligt att få tips av er

• Svar på tråden Bra häst ras för barn?
  • tintilar

En häst med ett lugnt och tåligt temperament.

De flesta småhästar som ex. vis islandshäst och shettis, är mkt starka hästar. Mycket fysisk styrka men också psykisk. En islandshäst är absolut inte alltid en barnhäst. De kallas häst av en orsak.

Shettisar är som sagt också ganska starka hästar. Men, oftast mer barnvänliga.

Fö tycker jag inte att man ska se efter ras. Rasen ska man välja med tanke på vad hästen ska användas till. Vill man ha en häst som är stadig på foten, fungerar bra i skogen och ska klara av lek och olika ryttare. Då är shettisen något man kan titta på. Men fortfarande är temperamentet viktigast. Det finns mycket fina korsningsponnyer och även svensk ridponny.

Söker man istället en häst att träna med kanske new forest eller connemara är att se sig om efter.

Men fortfarande. Leta efter en individ, inte efter en ras. Det ska vara en häst som tål barn.

• Etnica

Självklart ska man se till individen i första hand!! Varför vi är några stycken som har tipsat om Welsharna är att många fyller de krav man har på en bra barnponny.

• Red Bunny

Naturligtvis är det individen som går först, men som Etnica påpekat tipsar vi om welshar på grund av alla de positiva erfarenheter vi har som har mångårig vana av rasen.

Jag har 25 års hästvana och har ridit in och utbildat MÅNGA ponnyer av olika ras (även korsningar) och welsharna eller de med delvis welshblod har alltid varit fantastiska. De har lätt för sig på grund av exteriören och gångarterna, har ett utpräglat gott psyke och är oerhört sunda.

Connemaran är en annan favorit, men de är oftast modellen större. Haflingern har jag hört mycket gott om (och de är underbart vackra), men jag har ingen personlig erfarenhet av rasen.

Hepes åsikt om russ och fjordingar måste jag instämma i - har ridit flertalet individer ur båda raserna och även om de är trevliga hästar så är fjordingar väldigt starka och russen envisa som synden. Ett russ jag hade gick jättefin piaff och passage med mig, vilket säger en hel del om hans kvaliteter, men någon barnponny var han inte när han kom till mig.

Som Zaria skriver är det först och främst viktigt att det är en läromästare och inte en ung och oerfaren ponny. Det finns undantag även här - när mitt förra halvblod var 6 år visade det sig att han hade sådan ridbarhet och en så bra utbildning att han fungerade som läromästare - men det är sällsynt.

Tycker dock inte att det är fel att kolla på olika raser eftersom många drag är rasegna och man faktiskt kan få veta mycket om vad man har att vänta sig genom att vara påläst om rasen.

Lite får du nog se till vad den långsiktiga planen är - tror du att ponnyn kommer att förväntas tävla och i så fall i vilken gren? Eller ska den "bara" användas till hemmabruk? Köras? Sådana saker spelar ju också in. Vilken längd och vikt handlar det om på de vuxna som ska rida den större ponnyn?

• hälsingejänta

Shettisar ser många som barnhästar, visst de kan passa bra för barn att rida. Men de kräver en vuxen med en bestämd hand för de jag känner och träffat på är grymt envisa och tuffa små sötingar Vår shettis är en kille som vet vad han vill och han testar både en och två gånger så det gäller att man är bestämd, men vänlig såklart. Han är också väääldigt pigg och framåt så jag vågar inte sätta ett oerfaret barn på honom själv. Barnet som ska rida bör alltså också vara ganska tuff och vänta ut hästen. Men det är ju individuellt såklart, och det gäller väl alla hästar egentligen. Hoppas ni hittar en trevlig häst som passar just er! Låter kanske som om jag inte gillar shettisar, tvärtom, jag tycker de är härliga hästar.

Tänk på att alla små hästar ofta är tuffare än en större häst.

• Blomsterpinglan

Åh va kul nu när jag har så många hästmänniskor här,ska passa på att ställa EN frtåga här.
    Har själv haft travare och ett fullblodssto,inte samtidigt dock.
    Nu till min fråga.Jag har en liten tjej här hemma som någon gång kanske själv kommer att bli hästintresserad.
    Det har börjat klia i fingrarna och jag funderar på en Arab.Dels till mig själv,men även så att min nu 5 månaders tjej kanske kan rida på.
    Nu vill jag höra ALLT om dessa ARABER då jag tyvärr inte vet så mkt,har inte träffat på så många heller.

• JeckaH

Gotlandsruss! Hade själv en russpojke när jag var liten! Han var så himla go och snäll! Och andra Gotlandsruss som jag har träffat har varit bra.

• Zaria

Jag tror de flesta hästar kan ridas av barn, däremot behöver de oftast ridas till och hanteras av en vuxen också...

(mvh Zaria Vuxen men pga av sin späda kropp alltid brukar få rida till div småbarns småponnyer)

• LillaMalin

New Forest
    Var en sån jag börja rida och fick intresset som ledde till att jag börja på ridskola

"Bra och pålitliga ponnyer som är vanliga på ridskolor.
    Väldigt bra allround-ponnyer men de ses mycket på hoppbanor.
    New Forest ponnyer är starka och klarar av att ta en vuxen.
    De har även ett väldigt bra temperament."

http://sv.wikipedia.org/wiki/New_Forest

• Pallas

Blomsterpinglan: Som arabälskare kan jag naturligtvis inte göra annat än att rekommendera rasen. Det sägs ofta att araber är stirriga och rädda av sig, men min erfarenhet är att de blir som man gör dem. De är vansinnigt intelligenta och reagerar snabbt, därav den påstådda skvättigheten. Att vara lugn som person är nog en fördel när man har med araber att göra.

Jag födde upp min arab själv och han är lugnet själv. Han är helt orädd och går gärna först i ett sällskap, även där han aldrig gått förut. Han är inte flockbunden och har utan problem gått ute själv på nätterna nu i sommar.

Araber har oftast trevliga gångarter och är mycket mångsidiga. De både hoppar, dressyrar och kan köras. Dessutom är de ju så otroooooligt vackra! De kommer i alla modeschanger, stora, små, grövre, slanka och alla färger. Min (eller ja, han är tyvärr inte min längre, jag sålde honom när vi flyttade till USA) valack är nästan 160, men hans pappa var bara 148 cm. Jag älskar araber!

• Lilla Trule

Hej,
    Vi har en shettis och ett gotlandsruss. Jättehärliga och personliga hästar båda två:)
    De används främst till ponnytrav, men rids även ibland av familjens barn. Shettisar är verkligen härliga, roliga, tjuriga och mysiga hästar! Det är min absoluta favoritras, alla kategorier!
    Men, som flera redan påpekat, så är det ju inte rasen som gör hästen... alla är olika till temperament och sinne. Det viktigaste är att man hittar en häst man trivs med.
    På sikt vill vi skaffa fler hästar, gärna en nordsvensk, och någon mer shettis kommer det nog att bli med tiden...
    Eftersom ni vuxna också gärna vill kunna rida, så kan kanske en islandshäst vara lämpligt. En islänning kan ju både vuxna och barn rida, dessutom är de ofta lugn, trygga och orädda. Prova gärna att åka och rida islandshäst vid något tillfälle (om ni inte redan provat på det) - det är verkligen en speciell upplevelse. Och man kan inte låta bli att älska de gulliga, shettisliknade (ja faktiskt, till utseendet...bara lite större) islandshästarna! Ta med hela familjen!

Svar på tråden Bra häst ras för barn?