• Anonym (livmoder)

Livmoderframfall.....

Var hos en doktor idag eftersom jag haft problem med hemorrodjer. så nu fick jag nog idag då jag börjat blöda i ända igen efter ett par månader.
    Kommer dit o hon gör undersökning men hittar ingenting..... jahapp.. tänkte jag... detta var ju skumt... men så sa hon att den kan sitta längre upp än vad hon kan se.
    Okej.
    Men sedan sa hon att mina symtom också stämmer överens med livmoderframfall...
    Ähh.. okej... jag har ingen aning om vad det är... men nu vet jag och hon skulle skriva en remiss till en kirurg...

Jag är så rädd... jag hoppas innerligt att det inte är livmoderframfall..
    Är det nån som fått det? hur gick det för er...

Vill inte op... då jag är världens mest räddaste att någon ska skära i mig o att jag får ett ärr...

Är så fruktansvärt rädd att jag inte ens vågar gå på toa för jag vet inte ens om det är nr två eller nåt som ramlar ut... suck...

• Svar på tråden Livmoderframfall.....
  • Anonym

vad händer vid livmoderframfall?

• Anonym (livmoder)

jag har då ingen aning.. men jag vet att det är skumt med min kropp iallafall.

• Anonym (livmoder)

ingen som har fått sånt?

• Anonym

hittade detta:

En försvagning sker naturligt när man blir äldre och framfall är vanligast hos äldre kvinnor. Många eller svåra förlossningar kan också bidra till framfall.

Livmoderframfall innebär att livmodern sjunker från sitt normala läge ner i slidan. Ibland kan också främre väggen av slidan och urinblåsan eller bakre väggen av slidan och ändtarmen bukta ner. I svårare fall kan livmodern sjunka så långt att den syns utanför slidan.

Livmoderframfall kan även förekomma i lindrig form efter en förlossning.

Symtom
    Vid livmoderframfall kan man uppleva en känsla av tryck eller tyngd i underlivet, som om organen håller på att ramla fram, och ha problem att sitta eller gå. Känslan av tyngd i underlivet blir särskilt tydlig efter kroppsansträngning, till exempel om man gjort tunga lyft eller burit tungt.

Vid större utbuktningar i slidan får man ofta problem med att kissa. Man kan också uppleva problem med avföring och känna besvär vid samlag.

Behandlingar
    Om det inte hjälper att träna bäckenbottens muskler finns det hormonbehandling som också ska hjälpa till att stärka musklerna.

Vid svårare fall görs en operation. En framfallsoperation innebär att urinblåsan lyfts upp och muskler och ligament förstärks. Slidans bakre vägg förstärks också och nedre delen av livmoderhalsen tas bort.

I väntan på operation eller om en operation av olika skäl inte är lämplig kan läkaren sätta in en ring, prolapsring, som trycker upp och håller livmodern uppe.

• Anonym (livmoder)

är det ingen som har fått framfall?
    Jag kan lägga till att jag bara är 22 år och tycker jag är alldeles för ung för just livmoderframfall...

• Pallas

JAg har en annan sorts framfall, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med just detta. På mig har den bakre slidväggen kollapsat. Skall till min gynekolog på måndag för att diskutera operation.

• Anonym (livmoder)

har ingen aning heller om vad jag har fått för framfall.. om det nu är det.. som jag innerligt hoppas att det inte är...

• Pallas

Hur som helst är det inte farligt om det nu är det, det är bara obehagligt och jobbigt.

• Anonym

Man kan även få framfall från ändtarmen, vilket är jobbigt när man ska göra nr 2....

• Anonym (livmoder)

jo det är därför läkaren misstänkte framfall på mig då jag hade samma symtom fast då genom ändan... så... då har jag förmodligen fått det då...

Svar på tråden Livmoderframfall.....