• Anonym

Livmoderframfall.....

vad händer vid livmoderframfall?

• Anonym

hittade detta:

En försvagning sker naturligt när man blir äldre och framfall är vanligast hos äldre kvinnor. Många eller svåra förlossningar kan också bidra till framfall.

Livmoderframfall innebär att livmodern sjunker från sitt normala läge ner i slidan. Ibland kan också främre väggen av slidan och urinblåsan eller bakre väggen av slidan och ändtarmen bukta ner. I svårare fall kan livmodern sjunka så långt att den syns utanför slidan.

Livmoderframfall kan även förekomma i lindrig form efter en förlossning.

Symtom
    Vid livmoderframfall kan man uppleva en känsla av tryck eller tyngd i underlivet, som om organen håller på att ramla fram, och ha problem att sitta eller gå. Känslan av tyngd i underlivet blir särskilt tydlig efter kroppsansträngning, till exempel om man gjort tunga lyft eller burit tungt.

Vid större utbuktningar i slidan får man ofta problem med att kissa. Man kan också uppleva problem med avföring och känna besvär vid samlag.

Behandlingar
    Om det inte hjälper att träna bäckenbottens muskler finns det hormonbehandling som också ska hjälpa till att stärka musklerna.

Vid svårare fall görs en operation. En framfallsoperation innebär att urinblåsan lyfts upp och muskler och ligament förstärks. Slidans bakre vägg förstärks också och nedre delen av livmoderhalsen tas bort.

I väntan på operation eller om en operation av olika skäl inte är lämplig kan läkaren sätta in en ring, prolapsring, som trycker upp och håller livmodern uppe.

• Anonym

Man kan även få framfall från ändtarmen, vilket är jobbigt när man ska göra nr 2....

• Anonym

Jag lider också av ändtarmsframfall och när jag undersökte mig hos kirurgen sa han att det går att operera men att man helst ska vara färdig med att skaffa barn eftersom det kan vara svårare att bli med barn efter operationen. Så att du tänker på det...

• Anonym

Det innebär att en liten bit av ändtarmen åker ut när man krystar/tar i t.ex. på toaletten.

• Anonym

Det kan ju vara så att du både har ändtarmsframfall och någon hemorrojd... Är du gravid?

Svar på tråden Livmoderframfall.....