Cetirizin vid graviditet??
Hejsan!
Har en fråga angående allergitabletten cetirizin, om det är någon som ätit det under sin graviditet? Tacksam för svar=)
Hejsan!
Har en fråga angående allergitabletten cetirizin, om det är någon som ätit det under sin graviditet? Tacksam för svar=)
Kan inte svära på det men har för mig att min läkare sa att jag i det längsta skulle undvika antihistamintabletter under graviditet, och i stället behandla lokalt. Om jag ändå var tvungen att äta tabletter (för att jag inte klarade mig utan dem) skulle jag ta Prolamin/Prolanamin...? något ditåt.
Ring och fråga för att vara på den säkra sidan. Jag har också provat Apotekets frågefunktion där man kan få svar på denna typ av frågor ( man skriver sin fråga och inom några dagar får man ett svar- från ett farmaceutiskt perspetiv). Bra om man själv vill ha lite mer kött på benen om biverkningar.
Lycka till!
Ja det är lite jobbigt alla säger olika, min läkare sa att d va oki, men ja vågar inte för alla säger olika.. Tack för ditt svar=)
Allergiläkaren och bm i samråd med en annan läkare som var där har alla sagt att jag inte ska äta mina cetirizin under graviditeten. Tavegyl är ok och enda anledningen till att det är så, är att det är en av de äldsta allergimedicinerna och man vet mer om den... Cetirizin är nyare, de har inte forskat nog om det, så därför brukar de säga att man ska låta bli dem...
(kan tillägga att min allergi har blivit bättre under tiden jag varit gravid och jag hoppas det håller i sig efter bf. Innan har jag inte kunnat vara hos folk med katter mer än en timme, nu kan jag sitta där i några timmar och bara bli lite rosslig i halsen...)
Tack snälla för ditt svar, man blir så trött min läkare sa att cetirizin va helt ofarligt å bla bla bla, men jag har som sagt inte vågat. Jag är kvalster allergiker så d kliar ständigt i halsen å ja nyser, men ja får stå ut med d. Hoppas d blir bättre som d blev för dig..
ja min läkare sa att d e helt lugnt som sagt, vågar inte lita på honom iaf.. Ja kan nog stå ut, ja e bara rädd att d ska påverka på något negativt sätt om man känner sig halvkass, hade nämligen ett MA för tre månader sedan. Lycka till du ska ju ha i mon =)
Zin:
Man bör undvika Cetrizin/Zyrlex under en graviditet. I dagsläget vet vi inte vilka eventuella skador det kan leda till så därför uppmanas till försiktighet.
Kontakta din läkare igen och be att få något ofarligt utskrivet. Det finns flera bra allergimediciner som ligger i kategori A.
Lycka till!!!