• freja

Har ni tagit billån? Hur lång period?

Vi ska köpa en kombi lagom till den lill* kommer.
    Har på tidigare tråd fått massor av tips på lämpliga bilar. Problemet är att en relativt ny och säker bil kostar ca 150 000:-

Nu till min fråga. Vår bank sa att de flesta billån avbetalas på 5 år. Det betyder ca 2500 kr/mån för oss... Hjälp!
    Tycker det känns som väldigt mycket pengar...
    (Har haft en gammal, liten bil utan lån på tidigare)

Vi vill självklart ha en stor säker bil nu, fick en chock när jag fick besked om 2500 kr/mån....

Hur har ni andra gjort??

• Svar på tråden Har ni tagit billån? Hur lång period?
  • Mickis74

Vi köpte ny bil när jag var gravid med dottern........oxå för 150 000. Betalningen på den ligger på 2500 i månaden i 5 år........samma som er med andra ord.

• Majälva

Vi betalar drygt 2000:- per månad för bilen och betalar av den på 5 år. Vi vill ha bilen betald när vi byter till nästa. Jag tror att detta är mkt vanligt.
    Vi tycker inte att det svider så farligt.
    Vi hade också en gammal "gratis" bil tidigare...

• Mickis74

Har en volvo v70 o den är vi jättenöjda med.........o den är välbehövd ännu mer med tanke på att vi redan väntar barn igen.

• Fam Engström

Vi är inne på vår andra rätt nya bil, har nu en Toyota Corolla kombi, köpte för 136 000 kr i höstas, den har vi lån på med typ 70 000 kvar, la in 70 000 från den gamla. I alla fall vi har alltid tagit korta lån för att betala tillbaka innan det är dags att byta, denna gången tog vi 3 år, förra två år. Betalar med ränta mm också ca 2300/ månad. Känns inte så farligt när man vet att den minskar. Vi räknar med att ha denna så länge vi bara kommer ha ett barn, det vill säga om vi inte behöver byta för nyare bil innan. Lycka till det är inte lätt!

• Smulan

Hej! Vet inte om du har tänkt på det men 2 500 kr i månaden i 5 år är bara amortering, det tillkommer även ränta på pengarna så det blir nog dyrare än så. Vi har ett lån på 135 000 som vi betalar ca 3 500 kr i månaden på inkl ränta, detta på 4 år. Kommer väl ändra lite när Bullen kommer. Det är bra att betala av så fort som möjligt eftersom bilar inte har så lång livslängd men man kan få lån på längre tid om inte banken är för strulig. Det är mycket pengar på en gång och det kan kännas som det blir ett djupt hål i kassan. Ni har en hel del att ta ställning till och fundera över. Gör det som känns rätt för er!

• Jessie

Hej!
    Utan att vi visste att vi skulle ha tillökning köpte vi en kombi för ca. 180.000 vilket innebär ca. 2800 kr i månaden.. Lätt att vi klarar det tänkte vi! MEN OJ man måste räkna med dyrare försäkring,skatt,service vilket blir ca. 3800 i månaden... Inte lika självklart..Nu när vi fått veta att en liten bebbe kommer vet vi inte om det kommer att fungera..med en sådan dyr bil..Då vår ekonomi minskas..
    Men vi får se...den är allt bra fin,säker och bra..Men en bebbe är mer värd..än den finaste bil. Lycka till kom ihåg att det inte bara är lånet som kostar. kram

• Mickis74

Räntan är med i våra 2500 :-

• Uma

Måste du köpa en så dyr bil? Det finns säkra bilar också bland dem som har några år på nacken. Vi har precis köpt en bil (Saan 9-3 -98) för 80000, men tog 20000 av våra sparpengar och har således "bara" lån på 60000. Ränta och amortering: 1700kr/månad i 4 år. Eftersom vi är två på det så tycker jag inte det är så farligt, man får spara in på nåt annat.
    /Uma

• gabbsan

Det finns olika lån att ta, kolla det oxå. Tex medlemslån genom sin fackf. som jag har hårt ska vara bra.

• Vågen

Medlemslånen är bättre än de vanliga lånen, likadant om man är pluskund eller så i sin bank. Vi har en ny bil som vi tog ett lån på ca 120.000:-. Vi betalar tillbaka i 6 år och har en månadskostnad på runt 2000-2100:-/månaden beroende på ränteläget. Inte så farligt för en ny bil. Vi kunde välja på hur många år vi ville betala tillbaka på från 2-9 tror jag det var.
    Lycka till med bilköpet!

Svar på tråden Har ni tagit billån? Hur lång period?