• Anonym

Någon annan????? Gravid/ångest?

Hej jag äter sedan många år tillbaka antidepressiva tabletter för att jag haft en del depressioner, ångest och panikångest!
    De senaste åren har jag mått bra, har mina mediciner som en krycka!
    Nu är jag gravid, i vecka 5. Har fått lite smått ångest som kommit ibland, på mornarna?
    Lite rädsla, oro och nervositet?
    Någon annan som känner igen sig, vad händer? Vill må bra, må bra, må bra i min graviditet
    Rädd

• Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?
  • Anonym

Är den riktigt kraftig så kan det hålla på i 2 till 3 timmar, och då knaprar jag ändå tabletter under tiden, jag brukar ta 10 mg lergigan till att börja med. Är det så att den inte har hjälpt inom en halvtimme så tar jag 10 till, och så kan det hålla på. Jag vill inte ta för mycket på en gång, då jag har däckat totalt en gång när jag tog 25 mg på en gång. Jag måste ju kunna ta hand om mitt barn.

• Anonym (ledsen mor)

Ok! Jag hade mer som ångest hela tiden! Och emellanåt blev det djupare svackor.

Jag fick tyvärr ingen hjälp av sjukvården (fastän jag sökte hjälp direkt). Men nu vet jag vilken hjälp som finns. MVC-psykologer, antidep. medicin som går att ta osv..
    Med facit i hand skulle jag ha satt mig på akuten och inte gått därifrån förrän jag fått adekvat hjälp!

• Anonym

Förra gången jag var gravid och råkade ut för detta, så åkte vi in till psykakuten, efter ha varit ett antal ggr på Vc. Jag tyckte inte att dom förstod mej heller, och när jag frågade min Bm så hade hon aldrig hört talas om detta. Väldigt lugnande!!!
    Jag är så himla rädd att jag skadar min bebis i magen bara, dels genom att stressa upp mej, och dels för att jag tar tabletter.
    Men förra gången gick det ju vägen.

• Anonym (ledsen mor)

Nä, då kan jag lugna dig! Jag har som sagt haft en fruktansvärd ångest, varenda vaken minut under hela graviditeten. Jag tappade 6 kg på 2 veckor då jag var i vecka 8!

Men ut kom en rund och go bebis som är alldeles frisk!
    Med tabletterna ska det ju heller inte vara nån fara, men jag har där ingen personlig erfarenhet för jag åt ingen medicin alls under den tiden.

Men vad knepigt att b.m aldrig hört talas om detta?! Jag har då lärt mig att det är inte alls särskilt ovanligt med depressioner och ångest under graviditet. Jag har också läst om studier som är gjorda om att bebisar påverkas inte nämnvärt av mammans ångest.

Det kommer att gå bra den här gången också!

Skriv mera om du känner att du behöver lite "cyber-stöd".

• Anonym

Tack!
    Det känns jättebra att bara få häva ur sej hur man mår, och så får man en massa goa råd och svar också. När jag satte mej här idag, så mådde jag helt kasst. Men eftersom du tog dej tid att "lyssna" så skingrade det mina tankar. Känner nu inga som helst problem med att sambon ska jobba inatt t ex, han kommer ju hem imorgon bitti!
    Så tack och ha en trevlig helg!

• Anonym (ledsen mor)

Ingen orsak!

Självklart är det inga problem att sambon jobar, eller hur?

Vad kul att höra att du mår bättre!

Trevlig helg på dig också!

• Anonym (Jag med!)

Hur går det med dig ts?? Jag tänker på dig!

• Anonym
    Anonym (Jag med!)

Åhhhh TACK TACK, det känns bättre!!! Förösker tänka att det ska bli mysigt och skoj
    Hur går det själv?

Kram
  • Anonym (Jag med!)

Åhh, vad gott för dig!! Det är mysigt o skoj med en liten bebis :) Hoppas du får känna av det!

Jo tack, själv har jag precis landat efter julfirande o barnkalas. Skönt faktiskt.
    Hur har din jul varit annars?
    Kram

• Anonym (ledsen mor)

Hej tjejer!

Kul att läsa att ni verkar må bra!Glad

Här är det också rätt bra!

God fortsättning!

• Anonym

Härligt att höra att niandra också mår bra......Åhhhh det verkar så mysigt med en bebis så jag hoppas verkligen det blir så.
    Jag hade en mysig och skön jul

• Anonym (Jag med!)

Kul att du haft en mysig o skön jul! :) God fortsättning!! :)

• Anonym

Det samma
    God fortsättning och Gott Nytt År

• Anonym (Jag med!)

Tack!! Gott Nytt År!!! :)

• Anonym (orolig)

Läste den här tråden under min ångestattack. känner igen mig till 100% i det som folk beskriver och jag mår så fruktansvärt dåligt av gravidhormonerna. Är i vecka 6. Från att jag öppnar ögonen tills jag är i djupsömn så har jag konstant ångestpåslag, illamående, nervositet och oro. Började gråta för ni är så otroligt fina och stöttande här Gråter

hoppas allt gått väl för alla er 
    kram 

Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?