• Anonym (Diva)

Menskopp vid svamp?

Jag har fått svamp efter en penicillinkur och det håller nu på att gå över efter en pevarylbehandling. Nu är mensen på gång och jag undrar om ni använder era menskoppar då? Binda och tampong känns ju verkligen inte bra att använda i det här läget... Men menskoppen måste ju "bli smittad" av svampen och måste steriliseras, hur ofta måste jag göra det?

• Svar på tråden Menskopp vid svamp?
  • Anonym (Diva)

Menskopp är en helt underbar uppfinning som används som mensskydd. Den ser ungefär ut som en liten äggkopp (utan fot) som man för in i slidan och sen tömmer en eller ett par gånger per dygn under mensen. Inget söl och kladd och inga stora bakteriehärdar och illaluktande bindor! Läs mer på www.menskopp.se där du även kan beställa (och har tre månaders öppet köp på divakoppen!)!

• Anonym (Diva)

Ingen som vet om steriliseringen?

• Anonym (Menskoppen)

Doppa menskoppen i vinäger - super mot svampen! Jag har bara steriliserat den som vanligt sen, fast det kanske är fel gjort.

• Anonym

Jag har förvisso inte fått svamp sedan jag började använda menskoppen men har hört att det går bra att tvätta det i ättika (eller vinäger). Absolut inte koka den om det är en ur gummi du har, det tål de inte.

• Anonym (Diva)

Åh vad bra! Vinäger ska jag prova! Det är ju lite lättare än att fara ut ur badrummet vid varje tömning och koka upp vatten...

Nej, det är en divakopp jag har i silikon och den ska kokas mellan användningarna i vanliga fall så det ska gå bra!

Svampbesvär brukar ju minska avsevärt hos de som använder menskopp istället för bindor och tamponger har jag hört tidigare, men den här gången var det penicillinet som satte systemet ur spel.

• Anonym

Annars är tygbindor kanon att använda om man får mycket svamp. Jag prövade ett tag men menskopp, men det var för påfrestande för slemhinnorna, så jag fick sluta med koppen, som tur var hittade jag tygbindorna i stället! Tunna, svala, sköna och bekväma, helt underbara!

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m15184108.html

• Anonym

en fråga om det där med vinägern?? man doppar den alltså i vinäger och för in den? svider inte vinägern???

• Anonym

nej nej, skölj menskoppen men en blandning vatten vinäger!

• Anonym

och sedan för man in den utan att skölja bort vinägern?

• Mint

Jag kanske inte tillför något nu men även jag har i princip blivit av med mina svampbesvär sen jag började med menskopp. Den är nog mitt bästa köp någonsin faktiskt.

• Anonym (Diva)

Allt har gått bra den här gången! Menskoppen är toppen! Jag sköljde och gnuggade den några gånger i vinäger och sedan i vatten (tänkte också att det kanske var väl häftigt att föra in vinäger...). Skönt att inte behöva ha täta bindor!

Måste än en gång tillföra att menskopp är bland det bästa man kan ha om man har svampbesvär. Själv fick jag svamp pga en penicillinkur så det hade alltså inget alls att göra med koppen!

Svar på tråden Menskopp vid svamp?