• Nallemajatjejen

Hur länge kan man låta en deg jäsa? AKUT!!!

Satte en deg till lussekatter (vanlig vetedeg med saffran) här nu på morgonen (snart en timme sedan) och den tog rejält lång tid på sig att börja jäsa (kanske för att jag glömde saltet?).
    Saken är den att om en timme måste jag åka till läkaren och är sen inte tillbaka förrän tidigast 11. Kan jag låta degen stå och jäsa så länge och baka ut dem när jag kommer hem? eller ska jag baka ut dem nu fast att de inte jäst till dubbel storlek?

• Svar på tråden Hur länge kan man låta en deg jäsa? AKUT!!!
  • maddis72

jag skulle baka ut den iaf,,,
    sedan beror det INTE på saltet att den inte jäser, beror förmodligen på att du inte hade tillräckligt varm degvätska som du la jästen i, fingervarmt är varmare än man tror!

• maddis72

Menar alltså att du ska försöka hinna både baka ut den, låta den jäsa lite till och få bullarna klara innan du åker. Det hinner du om det bara är ett par plåtar!
    Lycka till!

• Ickan

Ja, värmen är svår att få till. Jag har alltid väldigt kalla fingrar så jag får ta mycket varmare än fingervarmt.

Men jag håller med, baka ut dem nu är nog bättre då.

• Nallemajatjejen
    maddis72 skrev 2006-12-13 08:34:29 följande:
    jag skulle baka ut den iaf,,,sedan beror det INTE på saltet att den inte jäser, beror förmodligen på att du inte hade tillräckligt varm degvätska som du la jästen i, fingervarmt är varmare än man tror!
    Ojo det var långt över fingervarmt Jag använder torrjäst Visserligen var det en bagare i tv för ett tag sedan som sa att det var strunt att degvätskan måste vara varm för att det ska jäsa. Fast jag kör på varm degvätska ändå Burkar mäta hur varmt det är men denna gången gjorde jag inte det utan gick på känsla. Kankse var aningen lägre än 45...
  • Nallemajatjejen
    maddis72 skrev 2006-12-13 08:35:45 följande:
    Menar alltså att du ska försöka hinna både baka ut den, låta den jäsa lite till och få bullarna klara innan du åker. Det hinner du om det bara är ett par plåtar!Lycka till!
    Det är bara en sats så det går nog fort. Men jag sitter i pyjamas fortfarande och likaså dottern
  • Killarna Larsson

Efter 1 timme så tycker jag att degen borde ha jäst till dubbel storlek..
    Kanske du hade i för hett mjölk o margarin i jästen, då jäser den inte..= för hett dödar jästen!

Men ja hade nog försökt baka ut den nu..

• Nallemajatjejen

ska skynda mig att klä på mig så får jag väl baka ut dem

• Nallemajatjejen

Den har jäst bara inte så mycket som den brukar. Inte för het det vet jag

• maddis72

Gå härifrån NU och börja baka istället!

• Nallemajatjejen

Nu är första plåten i ugnen och både jag och dottern är påklädda. Hade tänkt åka 9.30 men hoppas att jag kommer iväg 9.35 istället nu. Bör hinna med marginal ändå till kl 10.
    De hade jäst till ungefär dubbel storlek när jag satt här

Svar på tråden Hur länge kan man låta en deg jäsa? AKUT!!!