• CatherineT

skulle ni kunna vara familjehem?

HEJ

UNDRAR VAD NI TYCKER ELLER TÄNKER?
    HAR EN VÄN SOM SKA FUNGERA SOM FAMILJEHEM, HON HAR SJÄLV 2 BARN OCH HAR NU TAGIT EMOT 2 TJEJER TILL, DESSA TJEJER HAR MYCKET PROBLEM.
    HUR MÅNGA SKULLE KUNNA TÄNKA SIG FUNGERA SOM FAMILJEHEM? OCH TA EMOT BARN SOM HAR ELLER HAFT DET JOBBIGT?

• Svar på tråden skulle ni kunna vara familjehem?
  • jonnysbrud

Ja sambon och jag har planerat det. både han och hans pappa har varit på diverse familjehem och även svärfars mamma har tagit emot barn så för oss är det en självklarhet när vi blir lite ´´äldre´´

• Det ljuva livet

Absolut något som vi kommer att göra. Vill att killarna ska bli lite större först bara.

Mamma³
  • mammatillvictor

Håller helt med Angla i denna fråga!

• Bemma

Jag skulle absolut kunna vara det! Skulle kunna tänka mig att vara det nu men eftersom vi valt adoption först så går det inte att ha dessa båda saker parellellt! Skulle ju inte vara så bra för det adopterade barnet!

Så jag håller också med Angla!!

• Zaria

Det skulle jag absolut kunna tänka mig, dock inte nu då jag är ensamstående med en ettåring i en 2:a, men sedan så.

• ahlcec

Nej, helst inte. Jag kommer förhoppningsvis att arbeta som socionom och hjälpa barnen på annat sätt. Men jag tror inte jag och min familj skulle passa som familjehem.

• Cerdrica

ja, men inte förrän våra egna barn (som vi inte fått ännu) vuxit upp. Tror inte det är hellyckat tillsammans med adoptivbarn alltid och vill fokusera på dem, deras anknytning och vår familj först. Men när de är större, absolut.

• Ethi

Nej, inte nu när vi har barn själva. Det är ansträngande för ens egna barn att vara familjehem och risken är att vi föräldrar inte skulle räcka till för dem på samma sätt då. Även större barn behöver sina föräldrar fullt ut. Dessutom känns det inte rätt att utsätta adopterade barn för denna lösa och osäkra familjesituation. När som helst kan "syskonet" flytta iväg och ett nytt komma till. Det är inte roligt. Vi vill ge våra barn en så stabil familj som möjligt och det går inte om vi samtidigt är familjehem. Det låter väldigt egoistiskt och som uppväxt i ett hem där vi hade både sommarbarn, stödbarn och fosterbarn så känns det så nära och naturligt att ställa upp för barn som har det svårt. Men våra egna barn och deras behov måste få vara det viktigaste.

• Majken

Åhh en sån här tråd efterlyste jag för en tid sedan men den "dog ut"

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m14136118.html

Vi står precis inför att ev. bli stödfamilj eller familjehem, hade en tid med en familjehemskonsult inbokad men vi blev sjuka båda två så nu väntar vi tills efter jul med att träffa honom...

Love my M-girls
  • Miafia33

Skulle nog kunna tänka mig det, frågan är bara om man orkar.

Svar på tråden skulle ni kunna vara familjehem?