• Marren

mat mot förstoppning

Vill ha tips om mat som akn hjälpa om amn lätt blir hård i magen??? gäller en 2 åring!!

• Svar på tråden mat mot förstoppning
  • 2006ängel

Fiberrik mat, det finns även något pulver man köper på apoteket, min mamma köpte det nyss till min 4 åriga lillebror...det funkar bra.
    Men hon gjorde det efter att hon pratat med bvc..

• SueEllen

Lägg hela linfrön i blöt över natten och ge i fil el yoghurt. Se till att barnet dricker mkt vatten.

Alex är världens sötaste unge!
  • Krodan

Vilel bara säga att en 2 åring kanske inte är hård i magen, eller jag menar det kanske inte är fel påkosten, utan att den har lärt sig att knipa När de kommer på hurman gör, så brukar bajseriet låsa sig, för att de börjar kontrollera det. Och när det väl gjort ont att bajsa en gång så kniper de ännu mer tills det är ännu jobbigare att bajsa och så blir det en ond cirkel.... Är 2 åringen pottränad??

• April Mamma

Hittade detta på nätet..

Exempel på kost som man kan ge till barn som lätt blir förstoppade

råa grönsakerkatrinplommon, fikon, aprikoserhårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjölgrova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müslifil och yoghurtmessm
  • Krodan

Och är barnet förstoppat, så kan det vara förstoppat långt uppe i tarmen så det låser sig gång på gång, då kanman köra lactulos (tror det är 10 ml om dagen) För det gör bajset lättare att få ut (kolla med bvc) Och komma in i en bättre cirkel. Vid akut förstoppning så katrinplommon och varför inte pepparkakor Annars kanske undvika mat som gör en mer förstoppad, mycket pasta, blodpudding, ost, vitt bröd osv...

• Krodan

Jo, jag igen Det är mig ett kärt ämne eftersom min 19 månaders alltid är förstoppad.. Iallafall, om hon inte är pottränad så prova att få henne att bajsa på pottan, lättare att få ut då. Min tjej vill inte gå på pottan när dte väl startat, men sätter man henne där precis när hon vaknar så kommer bajset i pottan

• Marren

hej! Jo vi håller på att potträna henne å m kisset går det superbra men hon vill inte bajsa på pottan.. tror det beror på att hon behöver konsentrera sig så mycket åsså säkert en kombination m att hon är lite rädd... har köpt lactulos nu efter att pratat m bvc fåse om det blir bättre. Tror oxå att det har lite m att göra att hon blivit mer medveten men hon har alltid varit rätt hård i magen... BV´C sa att det kan va så att hon är en som har hårt avföring å att det nu blir jobbigt för henne eftersom hon börjar känna att hon kan styra det hela å att det kan bli bättre senare. Å om jag nu kör laktulos ett tag så man får bort rädslan... jag hoppas hoppas att det blir bättre. Idag hade bajset fastnat i öppningen så jag fick hjälpa till... stackarn...

Svar på tråden mat mot förstoppning