• Amanda och Cevins mamma

Magsjuka vid 9 månader / HUR???

Cevin hade feber hela dagen igår men ingen förkyldning.. Han har varit feberfri idag men gnällig och varje gång han bajsar så e det som stark senap som när dom typ e nyfödda... Han bajsar direkt när han har svalt något så jag vågar bara ge honom vatten och mat är han iaf inte intresserad av... Är han mildt magsjuk eller kan detta vara något annat? Hans rumpa e sååå röd pga att det lilla bajset som kommer som är mer som en senapsås svider jätte mycket... han kan inte ha blöja... Han är 9 månader nu... Vad ger jag honom i föda om han nu är magsjuk.. Ingen i vår närhet eller på dagis har fått det ännu...

Amanda född 03 och Cevin född 06
  • Svar på tråden Magsjuka vid 9 månader / HUR???
  • digimax

majsvälling,vanlig saft,vatten,vill han äta så ge majsvälling.Den är snäll mot magen

• Amanda och Cevins mamma

Ingen mat alls alltså, inga frukt burkar eller vanliga matburkar??? Låter det som magsjuka??

• Tina B

Vad jag har hört så är magsjuka = vattnig diaré, inte bara att den är lös. Avföringen kan även lukta illa just på grund av sjukdom och feber.

• digimax

Jo,vill han äta så är det ju jättebra,fruktpuree kan väll inte skada
    Ge bara inte välling med fullkorn eller så medans han är så lös i magen

• Krodan

Inget med fibrer i, inga mjölkprodukter, men gärna ris/majsvälling Ris/majs gröt osv.. morotspure, blåbärspure...

• digimax

Det kan ju vara en lätt variant av magsjukan för han spyr inte??
    Avvakta nån dag o se,det är ju jättebra så länge han äter o dricker
    Tror dom säger att är blöjan blöt vid bytena,att han kissar, och dricker så är dom inte uttorkade iallafall

• Krodan

Kan faktiskt vara uvi oxå, för så var min när hon hade det. Avvakta nån dag!

• Anna jkp

Min dotter är ocxå 9 mån o har haft magsjuka. Hon tålde inget. Fick svaret av bvc att endast ge vätske ersättning var 10 min 2 msk. Öka efter en halvtimme med 1 msk om han får behållade. Efter 1 timmme får du lägga på 1 msk fil. Sådan med bra bakterier typ prima liv. Så fick jag göra första dynet. Hon tålde inte ens majsvällingen. Andra dygnet fick jag lägga på 2 tsk potatismos med smör på. Ytters lite vitt bröd. vätska varje haltimme. 3 dygnet fick man lägga på mild mat som äär kokt. Inget stekt eller grillat. Absolut ingen frukt eller fullkorn.

• Asrta1

Man ska inte ge morotspure då det innehåller jättemycket fibrer och är kraftigt för magen, ge inte iheller blåbär på ngt sätt då det kan ha en lösgörande effekt på vissa människor. Min son fick ett virus när han var 9 mån och jag gav honom det och han blev ännu sämre och enl. BUS i Lund så var det blåbärssoppans fel.

Vitt bröd (formfranska) rårivet äpple eller äpplejuice och vätskeersättning, när barnet piggnat till så är kokt mat bäst, fisk, kyckling och ris sen kan man börja mer och mer med den vanliga maten när man märker att barnet får behåla det.

Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
  • emmsan123

ingen fullkorn, blåbärspure, morotspure, och så kan man göra egen vätskeersättning, för det är superviktigt med vätskan! Majsvälling är bra också. Jag vet inte var jag har receptet på vätskeersättning just nu, jag fick det av vårdguiden, men jag kan nog rota fram det om du vill ha det.

Ha koll på om han kissar ordentligt, för sålänge de kissar så är det ganska lugnt. Ring vårdguiden om du är osäker!

Stolt mamma till Oskar 060329
  • emmsan123

Här är receptet på vätskeersättning vid magsjuka:

1l vatten
    7 tsk socker
    1/2 tsk salt
    ev nån msk äppeljuice eller apelsinjuice för smakens skull

Koka upp alltihop och låt svalna.

• emmsan123

Oskar har alltså varit magsjuk när han var sju månader, och det som funkade bäst då var majsvälling, blåbärspure, och vätskeersättning. Det gick över på sju dagar tror jag, men han är väldigt hård annars, så det blev inte så farligt på honom.

Svar på tråden Magsjuka vid 9 månader / HUR???