• Twilight

Kläder och jämnställdhet...

Läste i något inlägg att det är sån könsdiskriminering när det gäller barnkläder...
    Jag tycker det är såååå löjligt att säga/tänka sånt.
    Måste ALLT göras till jämnställdshetsfrågor???
    Jag har en dotter och har aldrig haft något problem att hitta rejäla "lekkläder" eller neutrala färger åt henne. Då handlar jag på vanliga affärer som Lindex, Åhlens o H&M
    Tycker också att det finns snuttiga o söta kläder åt killar, med fina färger.
    Allt är ju inte murrigt blått o grönt, det finns ju klara fina blå färger, rött, orange mm.

Blir så trött på allt snack om jämnställdhet... Håller förstås med om "Lika lön för lika arbete" odyl, men man får väl för 17 acceptera att kvinnor/flickor o män/pojkar är olika, har alltid varit o kommer att förbli.
    Hur tråkigt vore det inte om alla barn gick omkring med lika kläder?

• Svar på tråden Kläder och jämnställdhet...
  • kvabbso

Bra talat, Skruntan!

isa27, det ÄR jämställdhetsfrågor! Utan jämställdhetstänkande och processer som drivit det framåt hade du inte haft rösträtt idag.... och samhället idag är inte jämställt ännu. Läs Skruntans sista stycke, det sitter som en smäck!

• Mamali

Isa27: Isärhållandet av kön (i detta fall olika kläder) ÄR en jämnställdhetsfråga. I allra högsta grad.

• nelli

Nu har jag själv inte barn och har ännu inte upplevt problemet personligen men jag ser det ju hos de vänner som har barn.

Jag håller ej med trådstarten. Jag tycker att det är viktigt att allt görs till en jämställdhetsfråga. Alla typer av forskning som man läser visar ju gång på gång att vi gör skillnad på pojkar och flickor.

Visst alternativet ska kanske inte vara att behöva klä sin dotter i typiska killkläder bara för att hon inte ska placeras i det puttinuttiga flickfacket eller tvärtom men jag kan inte se något annat alternativ än att klä sina barn i könsneutrala kläder tills vi vuxna slutar att göra så stor skillnad på barnen.

• Majsan70

Hmmm??!!

Varför skall man vara könsneutral?

Jag tycker det är viktigt att man är stolt över att vara kvinna/flicka och att klä sig därefter. Med det inte sagt att jag bar går klädd i rosa o rysch pysh, och inte heller mina döttrar. Men jag skulle ta mig sjutton inte avköna dem heller. Däremot är jag helt avig till att göra små barn till sex symboler, men det är nåt helt annat...

Jag tycker personligen inte att man kan klä sig jämlikt...det är snarare ett tankesätt som behöver ändras......

Neutralt klädval för mig tillbaka till MAO's kina.....där alla skulle se likadana ut....

• Mamali

Jag tycker inte heller att man ska "avköna" sina barn. Det tror jag dessutom är snudd på omöjligt i dagens samhälle.

Vad är egentligen skillnaden mellan att *alla* ska se lika ut, (parallellen som drogs till Maos Kina ?)och att alla *män* ska se lika ut och alla *kvinnor* se lika ut. Är det inte lika begränsande, om inte än mer?

Majsan70, hur tycker du att vi ska ändra tankesättet för att få ökad jämställdhet? Och vad innebär det egentligen att "vara kvinna/flicka"?

• Twilight

Alltså, jag förstår ingenting!!!
    För det första, Var handlar ni era kläder egentligen???? Jag har ALDRIG haft problem att hitta lektåliga, varma, rymliga kläder utan blommor och grejer till min dotter.
    I stort sett allt har jag handlat på H&M och Lindex... Det finns ju massor av enkla vanliga kläder på flicksidan.
    Har snarare svårt att hitta finkläder med spetsar, broderier odyl.
    Som nu har min dotter på sig gröna byxor med fickor, och en vinröd/grönrandig tröja... Köpt på FLICKAVD. såna kläder har hon i stort sett jämt och jag har aldrig ens funderat på att gå på pojkavd o handla.

Det här med behåar och stringtrosor till barn tycker jag däremot är förjävligt, barn ska vara barn. Satsa hellre på att göra snygga sexiga behåar till oss vuxna med stora bröst. Själv har jag 75 F, det är omöjligt att hitta, endera är det minsta 90 F eller så är det "kärringmodell"
    Hur kul är det när man är 22 år? (Kom lite från ämnet här men....)

Sen så tycker jag att det är så himla, otroligt löjligt med denna överdrivna jämnställdhet, snart kommer vi alla att vara helt "könslösa".
    Jag tycker det är bara FJANT!

Nä, håll er till lite mer viktiga saker som löner o rösträtt odyl.
    Som det är nu ska man ju tydligen skämmas för att vara kvinna, sakta men säkert programeras vi om till karlar... Och tänk, ändå är det så många som är emot könsbyten!

Tack isa27 för att du också inser att det gått till överdrift!

• kvabbso

*låter bli att kommentera detta*

• Palsternacka

Jag håller verkligen inte med dig Twilight. Det går nämligen inte att "isolera" frågor om jämställdhet så att de bara gäller löner, utan för mig gäller jämställdheten alla områden i samhället, även kläder.

Sen är det väl jättebra att du hittar bra och tåliga kläder till ditt barn, men många delar inte dina erfarenheter. Jag själv blir vansinnig när jag går in på HM och ser en hel vägg med rosa, volanger och rysch, och ett pyttelitet ställ med flickkläder i andra färger. Snacka om tråkigt! Jag menar, hur många vuxna vill klä sig i en enda färg rakt igenom - man vill väl ha lite variation?

Att jobba för mer könsneutrala kläder innebär INTE att alla barn kommer att se likadana ut. Som det nu är finns det ju i stora drag bara två utseenden - det pojkiga och det flickiga. Men tänk om barn kunde ha vilka färger som helst oavsett vilket kön de har! Då skulle vi se betydligt fler varianter än nu - pojkar i rött ( och kanske till och med rosa - tänk va! *ironi* ) och fler "tuffa" tjejer, men också små rosa prinsessor och typiskt "pojkiga" pojkar. Vi skulle kort sagt få en STÖRRE mångfald, inte en mindre.

Men vi är så inpräntade i vårt könstänkande att vi nog inte ens kan föreställa oss hur ett samhälle där individen går före könet skulle se ut.

Ett tips ( till alla, inte bara trådstartaren ) på söndagar går ett jättebra tv-program i utbildningsradion som heter "Genusmaskineriet". Tar upp frågor som denna! Grymt intressant.

• Majsan70

Skruntan!!!!

Hade jag haft den lösningen så hade jag la skrivit det eller? Jag sitter inte på några världsomvälvande lösningar. *S*

Hur kläsr du dig själv?? Inte går jag in för könsneutrala kläder i alla fall. Det finns snygga kläder för alla även barn oavsett vilken fårg man vill ha.
    Sen är det ju helt klart en smaksak. Jag höjer inte på öonbrynen om det kommer en flicka i blått eller en kille som har lite rosa eller lila eller nåt i kläderna.

Däremot om man lever jämlikt hemma så är det en bra start på jämlikt tänkande. Tänker lite på alla inlägg man läser bland annat på denna sidan om alla tjejer som klagar på att deras män inte tar sitt ansvar hemma. Kan ju vara så att man varit tillåtande med det från början o vant dem kanske?? Skulle aldrig falla mig in.

Vad är det som är så fel med att vara tjej??? Tydligen något eftersom det anses lite fult att kl sig kvinnligt eller att klä tjejerna lite sött. Eller killarna tufft för den delen.

Min tanke är att ALLA duger oavsett vad de har för kön o vad de har för kläder.

• Mamali

Jag undrar fortfarande: Vad innebär det egentligen att "vara kvinna/flicka"? Vad är det som kommer "raderas ut" om vi t ex klär pojk- & flickbebisar likadant?

Svar på tråden Kläder och jämnställdhet...