• dottermorochmormor

Enormt stor mage??

Jag jobbar på ett café och får dagligen frågan om när jag ska ha min bebis....när jag svarar att den är beräknad till den 22/2-05 är det ännu ingen som trott mig. Vadå, är det fler än en? Vad stor du är!! Utropar dom när jag envist påpekar att jag visst ska ha i februari....Detta händer flera gånger varje dag!

Så, min fråga, är jag så onormalt stor som jag börjar känna mig?? Får ju för fasen panik när jag tänker på hur stor min gosklimp måste vara och hur i hela fridan jag ska lyckas klämma ut honom....*suck*....börjar på allvar få riktig förlossningsskräck faktiskt....

Bilder finns både i Bildgalleriet och under Graviditet....titta gärna och säg om ni håller med mina cafékunder och arbetskamrater...

/Ina v.28

• Svar på tråden Enormt stor mage??
  • Diddy

Du har väll inte någon stor mage alls,o förutom det du e gravid vad förväntar folk siig,,vissa komentarer allså..Tycker du har jätte fin mage,inte stoooooooor...=O)..Svara bara jaaaa stooor o fin e den till de som skall vara så lustiga..hehe..

• Teskedsmamman

Njae, onormalt stor tycker jag inte den är!!

Här är min mage i v28 w1.352.telia.com/~u35209347/ludvig/images/mage/v28.jpg och jag kan ju säga att den växte snabbt men sedan stod det still länge och sedan i v36/37 någonting så började den växa igen för att kulminera i v39!

• Cess

Jag får höra samma sak! :"Stackars dig, nu måste det vara dags när som helst!" (Har bf 30 januari).
    Ingen tror mig. De säger att då måste det vara tvillingar eller så har läkarna räknat fel bf-dag!

Storleken har mycket att göra med hur man bär barnet. En del bär barnet längre in, andra bär det mer utanför kroppen. Sen tror jag att det beror lite på längden också. Om man är en kort eller lång kvinna t ex.

Lycka till! Det är ju roligare att det syns ordentligt att man är gravid!

• Leeloo

Så stoooor är den inte. Men fin som attans.

• Minname

aja så enorm är den då rakt inte!!! hehehe här är så fall en till med enorm mage. Min är tom ovanför övre sträket i kurvan hos BM heheh

• lundhis

Jag tycker inte alls att den ser onormalt stor ut, de kommer gå bra ska du se!

• MiseMose

Inte är din mage onormalt stor! Var stolt över den!
    Från v.28 till 31 har min knodd verkligen växt till sig & ligger över kurvan (sf-30), men vad gör det. Det positiva är ju att lillrackarn mår bra sen får folk tycka & tänka precis vad de vill.

• Becka21

Jag tycker inte att den är så stor!Den är fin däremot =)
    Min mage är nästa lika stor som din(har bilder i galleriet) o jag går in i vecka 24 imorgon.
    Jag har haft stor mage länge o nästan varje dag nu är det nån ny som frågar när jag ska föda o säger att det är väl inte så långt kvar för dig nu va?
    Då svarar jag att jag har BF 25 mars o då är det ingen som knappt tror på mig o alla säger att jag kommer att föda mycket tidigare.
    O nästan alla undrar oxå hur stor min mage kommer att vara i slutet eftersom den är så stor nu.
    Jag kan bli lite irriterad på deras kommentarer i bland,det är väl inte mitt fel att min mage är så stor!

• J son

det var samma för mig oxå med min 1:a grav, alla trodde jag väntade tvillingar ´*jobbigt* men det var bara EN och han vägde 4975 g o va 56 cm lång,så det var klart han "sträckte ut" min mage *ler* men med min 2:a grav så ser jag väldigt liten ut i magen tycker jag själv o vissa. hade 29 i sf-måttet i v 30, är nu i v 31 o ska inte till mvc förrän den 6 dec så det skall bi kul å se hur mkt magen växt !

det beror ju oxå på hur bebisen o livmoder ligger osv

• Mimmi82

mm jobbit me allt folk som ska förstå sig på. Ena dagen får jag höra att min mage är jättestor å andra dagen att den e jätteliten, beror på vem man möter.. Jag reagerade inte på att din mage skulle varaa särskild stor.. alltså inte större än vad jag var iaf. Lycka till!

• snutti

Tycker att den ser ut som min, och jag tycker inte att min e överdrivet stor...

• mommo

Den ser bara fin ut,magen alltså.
    Jag fick oxå höra i början "att nu är det väl dags","guud vad tjock du är.."
    och "det där måste vara två"....suck...
    Vad folk ska tycka och framförallt vad dom ska tala om vad dom tycker hela tiden...Man blir ju lite less,faktiskt.
    Men min mage har stannat upp och nu är jag i v.34 snart.
    Jag tror att när man är där i mitten det är då det knakar till. Och sen i slutet.Det har inget med hur stor bebisen faktiskt blir.
    Det ska väl ändå synas att man är gravid,tycker jag iallafall.

• dottermorochmormor

Va ni är goa allesammans! Nu känns det inte alls lika jobbigt längre, även om jag nog kommer att vara väldigt nervös hela tiden fram till förlossningen. Mina två tidigare tjejer vägde precis under 4 kilosträcket och jag tycker dom var lite bökiga att få ut..*l*..särskilt den sista som inte alls mådde bra när hon väl kom upp på min mage, så henne sprang dom iväg med...DET vill jag inte uppleva igen!!! Det är väl antagligen därför jag är så känslig och orolig över storleken på bebisen, och första tanken när någon påpekar hur enorm min mage är, är ju att bebisen är megastor..*l*..

Ska till BM om två veckor igen och kolla hur mycket magen växt, som det är nu så ligger s/f-måttet strax över medellinjen. Har jag tur får jag komma på ett tillväxtUL så att jag mentalt kan förbereda mig inför förlossning om min bebis nu är stor...

Kram på er alla!
    /Ina

• Forsen

Hej Ina!

Jag har samma problem som dig. Får höra varje dag saker som "va stor du är", "är du säker på att det inte är tvillingar", "nu måste du ha när som helst", "oj oj oj hur ska det här gå!!?" Grr, jag blir förbannad!!

Tänker som dig- magen kommer att bli gigantisk om det fortsätter så här, hur ska det gå att föda, vilka bristningar jag måste få, sladdermage för evigt osv.
    Till och med läkaren jag uppsökte i måndags (för magont) trodde inte på mig när jag sa att jag var i vecka 25. Han sa att det inte var möjligt. Shit, han fick mig att börja oroa mig på allvar alltså!

Jag är i vecka 25 nu, men på söndag går jag in i v 26. Vad ska man göra? Sluta äta godis helt kanske?

/Anna

/Anna

• embra

Jag är ÄNNU större och ska ha 14 feb. Jag får höra samma saker som du och är trött på att folk tror att de har rätt att saga vad de vill för att man är allmänngods då man är gravid. De värsta kommentarerna är Vad tjock du är!!! och Hej, tjockis!! Tur att det "bara" satt sig på magen, annars skulle man väl må ännu värre....

Jag har t.o.m. börjat indela varje samtal med: -Jag är stor, jag ska inte ha förräns i feb. och -nej, det är bara en...!!!

• Druttan

Kul att se nån annan med synbar mage
    Jag blir så arg när nån på jobbet kan säga att de känner nån som är ungefär i samma vecka som jag "Men på henne syns det ingenting":.
    Varför ska man behöva skämmas för att man har stor mage?
    GRR vad arg jag blir. Lika dant med vikten. Alla verkar skryta med att de bara gått upp några kilo. Själv har jag gått upp 14 kg!
    / M i vecka 28!!!

• namn

Det var kul att se din mage, den ser ut som min. Det ser ut som om du inte heller har lagt på dig något förutom magen och jag tror att det ger intrycket av att själva magen är större. Du vet, den står ju ut som en medicinboll och sedan kommer höfterna och ljumskarna som ser ut som vanligt.
    Det verkar som du har en helt normalt stor mage. Folk vet bara inte hur stor den ska vara. Försök att inte oroa dig utan njut!! Kram N

• Ewis

Ina!

Du har en jätte fin mage och självklart är den större än första grav.
    Du har redan gått igenom två graviditeter och det tär på kroppen och musklerna blir tyvärr slappare och orkar inte hålla in magen som tidigare grav.
    Jag ät oxå inne på min tredje grav och känner stor skillnad mot dom två första och tycker även att jag är större denna grav, inte bara tycker utan är =O)

Var stolt över magen och tänk som så att det är väl ingen gravid (nästan) som vill vara gravid utan att det syns.....!!!

Förstår rädslan över att det är ett stort barn och ett tillväxt ul kan säkert förbereda dig så fråga bm.

Jag har varit stor dom andra grav och min första grav säger/viskar BM på förlossningen till en annan BM - Oj vilken stort mage på en så liten/kort mamma, detta är nog ett stort barn men gossen vägde 3360g.

Lycka till och var stolt över magen!!!

Kram

• Cicciliona

Ina,
    Jag känner verkligen igen mig! Jag är ENORMT stor, tycker jag själv och bilden av mig själv "breds på" av alla kommentarer om hur stor man är. Folk tror säger "de måste ha räknat fel, den kommer nog i januari ska du se" (har BF 23 mars!), "det måste vara tvillingar, det ligger nog en till där bakom den andra" (trots att jag hittills gjort 11 ul och alla! endast visat 1 barn). I början tänkte jag inte så mycket på det, men nu tycker jag det är jobbigt. Jag känner mig som världens största heffaklump och känner mig jätteful. Folk tror att man ska känna sig kvinnlig och sexig när man är gravid, men man tillåts ju knappt efter alla kommentarer.
    Tack och lov tycker min man att jag är världens mysigaste fru, trots allt och är stolt över att det syns mycket.
    Tyvärr har man själv och tydligen samhället en annan bild av hur man ska se ut när man är gravid!!!!
    Tänker på alla andra som tar emot alla "kommentarer".
    Ha en skön 1:a advent, Cicciliona.

• Soffie

Tycker inte heller den är så enormt stor.. den är lagom och fin.

Svar på tråden Enormt stor mage??