• Tintomara

Lägga upp byxor - hjälp!

Idag måste jag göra något som jag alltid drar mig för - lägga upp ett par byxor. Jag blir aldrig klok på hur långa de ska vara för att de ska bli "lagom" långa. Det slutar alltid med att de känns för långa eller för korta. Var ska man måtta? Är det jäms med hälen eller? Detta är ett par raka, lite vida byxor som ska användas till en hög festskor.

Är det någon som är duktig på detta som kan ge bra tips på hur man på lättast sätt lägger upp byxor?

• Svar på tråden Lägga upp byxor - hjälp!
  • delifi2

svårt att ge en bra beskriving så här, men ja gerett försök.

förd första ska du se till att nån annan mäter hur högt upp dom ska läggas upp annars om du ska göra d själv blir d knas.
    Lättast blir d om du står framför en spegel å ser själv hur långt upp du vill ha dom, sen sätter den andra personen en nål på vågrätt håll, på bägge byxbena, sen så tar du av dig byxorna å mäter så att d e lika långt upp, sen beror d på hur långa dom e innan, e d mer än 5 cm så brukar ja klippa så att 4-5 cm återstår så att man ahr lite att gå på iaf nåt skulle bli fel.
    sen så viker du byxbena till hälften, iaf du ska lägga upp 4 cm så viker du in 2 cm först å sen 2 cm till så att d blir dubbelt.
    Ble lite krångligt men ja hoppas du förstår

• ärtprinsessan

Köp sån där strykpåtejp som IKEA har till sina gardiner. Det är hållbart och enkelt. (snabbfållband "SY" )

www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&productId=47415&langId=-11&parentCats=10119*10342

Vad gäller längden är jag kass på stil & finess...

• Tintomara

Tack för tipsen! Strykpå-bandet behöver jag alltså inte sy på alls, eller? Det verkar ju hur praktiskt som helst!

Svar på tråden Lägga upp byxor - hjälp!