• Anonym

Jag blir förföljd! Jag fixar inte det här!

För ett tag sen började jag en kurs där det fanns en kille som blev intresserad av mig. Jag sa flera gånger att jag inte är intresserad. Jag har ju min sambo, min dotter och ett till barn på väg. Varför skulle jag vilja ha någon annan? Jag är lycklig. Eller var iallafall innan allt det här drog igång. Den här killen förstår inte ett NEJ. Min kille ringde upp honom när vi tyckte det blev förmycket och bad honom sluta. Då hittade den här killen på en massa lögner i telefonen om att jag hade masserat honom i skolan å allt möjligt. Min sambo trodde honom inte så klart å sa då att vi skulle kontakta polisen om han inte slutade. Efter det var det väldigt obehagligt att gå till skolan eftersom han var överallt. Han sa tom till en tjej i min arbetsrum att jag var fruktansvärt kär i HONOM! Hon trodde jeuförsig inte heller på honom, men det känns fördjävligt när någon ljuger om mig!Den här killen tycker jag verkar vara sjuk på något sätt, det verkar som om han blockerar det han inte vill veta av. Han säger att han aldrig sagt att han tycker om mig, vilket han har gjort, å han säger att han inte kommer ihåg att vi har pratat om att jag vill att han ska sluta.
    Han letade iallafall fram mitt nr utan att jag gett honom det. Å en dag i korridoren gick jag bara förbi, ignorerade honom, då sa han " Jag som gjort det fint för dig och ****(min dotter) hemma hos mig. Jag fick kalla kårar genom hela kroppen och var nära att börja gråta. Vem skulle inte bli orolig om någon säger nått sånt om ens dotter, jag vet inte vad han är kapabel till.
    Det gick ett tag och jag beslöt mig för att inte låta honom kontrollera mig, så det var några som hade en diskussion och jag gick in å var med. Det slutade med att han frågade om JAG var sjuk i huvudet, och han sa att jag inte tyckte om honom för att jag är nacist( han hade tydligen kängor på sig den dagen), jag tappade verkligen allt å började skrika åt honom att han inte ens vet vad han pratar om.
    Till saken hör den att min "chef" där tog ett snack med honom. Det hjälpte inte ett skit, men jag slutade på skolan för 2 v sen snart. Skönt då jag trodde jag skulle slippa honom. Inte då, jag slutade på fredagen och på måndagen ringde han upp, jag sa att jag aldrig vill ha någonting med honom att göra. Han ringde igen och min mamma svarade, hon sa samma sak som min sambo gjort, att han skulle luta annars kontaktar vi polisen.
    Han skrev senare ett meddelande om att han varit kär i mig en längre tid men om jag inte ville att han skulle fortsätta skulle jag skriva ett sms, det gjorde jag, med stor abokstäver att han aldrig skulle besvära mig igen.
    Igen trodde jag att saken var ur världen, men i måndags fick jag ett till sms där det stog att han inte fått svar på sitt sms förra gången, och att han vill att jag ska flytta in hoss honom så han har någon att gosa med, Han skrev att det inte var som jag tror, han skulle förklara senare.
    VAD FAAN VILL HAN?!
    Jag sprang  direkt hemmifrån, jag vågar inte vara ensam hemma längre, letade han reda på mitt nr kan han ju ta reda på min adress. Jag gick iaf till polisen och gjorde en anmälan, vill eg bara att dom skulle ringa upp honom å säga att han måste sluta, men, nej, sånt gör inte dom. Vore det så svårt å hjälpa någon på första möjliga sätt? Nej, nu kommer det ta ett tag innan han får ett brev. Sen får vi se, han ska in på förhör,må det bara KANSKE går vidare därifrån.
    Jag är bara så jävla rädd! För  min dotters skull, för barnet i min mage, jag vet inte vad han kan göra!! Å jag vet inte vad jag ska göra. Vill bara få bort dom här tankarna i mitt huvud om att när det ringer så är det han, jag vågar inte gå ut genom dörren, han kan ju stå där ute, å jag vågar samtidigt inte vara hemma, vart ska jag ta vägen om han bryter sig in. Min sambo är jätte stöttande, men han jobbar på dagarna. Jag kan inte springa ute hela dan, min dotter måste sova i lugn å ro och så.
    Jag vet eg inte vad jag ville med det här, men jag måste bara få ur mig allt, är det däremot någon som vet hur jag ska bli av med dom här tankarna så får ni jättegärna skriva! Snälla, hjälp mig, om ni kan!

• Svar på tråden Jag blir förföljd! Jag fixar inte det här!
  • Anonym

Jag har ingen personlig erfarenhet av att bli förföljd, så jag kan tyvärr inte råda dig så bra, men det verkar enormt jobbigt och läskigt att bli utsatt för det.

Jag tror dock att sådana här personer ska man inte "göda" med respons, utan bara försöka klippa all kommunikation med direkt. Att prata honom till rätta verkar ju inte fungera.
    Svara inte i telefon, på tilltal eller på sms. Bra att du har gjort en polisanmälan. Dokumentera noggrant all sorts kontakt också.

• Dollars matte

Jag hoppas att du sparar alla sms du får av honom och även de du har skickat. Kan vara bra att ha som bevis i en eventuell utredning. Skriv också upp allt han säger till dig i telefon eller om du möter honom, med datum och klockslag.
    Annars ska du bara ignorera honom. Svara inte om du ser att det är han som ringer, eller lägg på direkt när du hör att det är han. Sät till din sambo att göra likadant. Möter du honom ute så gå därifrån. Förhoppningsvis tröttnar han då till slut. Jag tror inte att han är farlig, de allra flesta "stalkers" är ofarliga. Men har du möjlighet att ha någon hos dig om dagarna som stöd (och vittne) så vore det ju bra, så du kan slappna av litegrann.

• Aros

Vet dessvärre hur det är, i mitt fall var det dock ett ex. Som tur var hade jag inget barn då. Det du måste göra är att föra dagbok om exakt tidpunkt & datum som han kontaktar dig på. Spara alla SMS, brev osv. Det här är till som bevis, för en person som förföljer någon annan på det sättet mår inte bra. Han kommer inte sluta bara för att du säger åt honom. Risken finns också att det trappas upp (att han kommer hem till er, ringer på dörren, står utanför porten osv). Då behöver du alla bevis du kan få för att få till ett besöksförbud. Ringer han dig så prata inte med honom, det uppmuntrar honom bara. Utan lägg bara på luren och skriv upp tidpunkten i dagboken.

Prata med din sambo och släktingar, oavsett hur arga dem blir så ska dem ignorera honom. Lätt annars att dem någon gång i stundens hetta råkar säga något som kan tolkas som ett hot och som då den här killen kommer att anmäla er för.

När du går ut så försök att ha någon med dig. Ta alltid med dig mobilen. Gå där det är mycket folk.

Mitt ex ringer fortfarande (vågar inte skriva att han slutat men det är över 1 år sedan han ringde). Det är 12 år sedan jag gjorde slut med honom efter månader av psykisk misshandel då han brutit ner mitt självförtroende. Jag var då 18 år. Jag hatar fortfarande att svara i telefonen, speciellt när det är hemligt nummer. Han mår definitivt inte bra. Betvivlar att någon person som beter sig så här är psykiskt frisk.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • cast77

byt telefonnummer och begär skyddat för då kan de inte lämna ut det nya...

Köp (tror det finns på claes ohlson) en inspelningsaparat till telefonen så att du bandar alla samtal som han ringer (är ej olagligt så länge en av parterna i telefonen vet om att det spelas in).

Annars...så lycka till och hoppas han slutar snart!

Lycklig mamma till Maja 03 och Nelly 06
  • Anonym (vän)

Jag klipper in en tråd jag startade om min väninna som var förföljd.

www.familjeliv.se/Forum-4-121/m11573883.html

Mitt råd är: svara inte på någon form av kontakt från denna man. Anmäl honom tiill polisen redan nu för trakasserier. Ring tingsrätten i er kommun och fråga om han är dömd för ngt brott.

Låt honom inte ta för stor plats i era liv, och det verkar sannerligen som om han är sjuk på något vis. Försök att ta reda på mer om honom, för att få en bild av honom.

Lycka till!!

• Anonym

vet oxå, följ Aros råd till punkt o prick. Vi de tillfällen du träffar personen ifråga, agera neutralt. Säg inte "hej", men undvik inte heller, utan nicka t.ex. Det är jobbigt o det är svårt att få besöksförbud men lycka till!

• Father Figure

Vet inte vad man ska säga...
    Men lider med dig, om det är nån tröst!

• Anonym

Tack allihopa för era svar!
    Det känns bättre när någon säger vad man ska göra i en sådan här situation, jag har ju aldrig varit med om det här förut.
    Till er andra som varit med om det här hoppas jag att det löst sig!
    Jag ska lyda era råd, jätte bra att veta att jag ska skriva upp sakerna som händer.
    Tack igen, det känns bättre bara att höra att någon förstår och att det kanske finns någon tröst i det hela, att det kanske löser sig till slut!

• Längtar efter en liten

Tycker synd om er TS. Bra att du anmälde,han har ju uppenbarligen problem. Hoppas bara han lsutar snart nu när du visat allvar med din anmälan.

Jag blev oxå förföljd av en gubbe en gång i yngre tonåren,ingen jag kände eller så men varje dag var han där och gick efter. Polisen satte in civila poliser som skulle kolla,en dag tog dom honom på förhör och sen dess sluta han

Svar på tråden Jag blir förföljd! Jag fixar inte det här!