• JennyOEmilia

Kylskåp. Rostfritt/Aluminium - vad är skillnaden och vilken är bäst?

Någon som vet och kan förklara?

• Svar på tråden Kylskåp. Rostfritt/Aluminium - vad är skillnaden och vilken är bäst?
  • MajaVira

Rostfritt är ju rostfritt stål som är rätt tåligt men känsligt för fingeravtryck mm (om det inte har "antifingerprint-behandling").

Aluminium är egentligen en målad yta som är ganska repkänslig, brukar inte rekommenderas till barnfamiljer.

• JennyOEmilia

Okej, så är man barnfamilj och ska köpa nytt kyl/frys så ska man ha rostfritt med antifingerprint-banhandling. Har inte alla nya kylskåp den behandlingen eller måste man välja till den? Eller är det något man kan göra själv?

• SVejsan

Skall det matchas med en ugn i rostfritt? Tänk då på att ugnen blir nedkladdad med fingeravtryck då det inte finns något riktig bra antifingerprint-skydd...

Men det finns ju borstad aluminium på kyl och frys som inte är en "målad yta", jag skulle välja en sådan...

By the way i 70 år har kylskåp varit lackade i vitt så ofta så håller nog en målad yta!!!

• SVejsan

"antifingerprint-skydd för produkter som blir varma" skulle det stå...

• MajaVira

Jag tror att de flesta rostfria kylskåp mm har antifingerprint-behandling, men det kan finnas äldre/billigare modeller som inte har det. Det är inget man kan göra själv vad jag vet.

• MajaVira

Vi håller på att renovera köket nu och blev varnade för aluminium då det var mer känsligt. Det var AEGs produkter, så det kanske finns andra typer av aluminium-produkter hos andra tillverkare...

• Majken

Aluminium är ett "mjukare" material än rostfritt stål och när vi valde våra köksmaskiner så rekomenderades vi att inte ha aluminium pga att vi är småbarnsföräldrar!
    Det är helt enkelt mindre "tåligt" och får lättare bucklor vid icke varsam behandling

Dessutom kan det vara svårare att matcha med fläktar/spisar/ugnar eftersom det inte finns sååå stort utbud av aluminium där ännu....

Love my M-girls
  • SVejsan

Gorenjes produkter är i riktigt aluminium tex.

Men OM man väljer bort aluminium för att det är "mjukt" alternativt bara består av ett lacklager, så är ändå övriga luckor i trä det som är mest lätt att skada?. Då borde man välja Melaminluckor eller och ej ha riktiga trägolv i ett kök också? Eller .
    Laminatgolv är ju så mycket tåligare...

• JennyOEmilia

Ja, vi ska ha kyl/frys, micro, ugn och diskmaskin i samma.
    Är aluminium mörkare?

• Anna Panna

Jag har beställt en kyl-frys från Electrolux. Enl säljaren så var det E-lux och Huskvarna som hade anti-finger som fungerade. Han visade mig ett exempel utan och det var hur kladdigt som helst och sedan visade han mig vad han rek (och jag gick på och köpte - fast inte av honom..ha, ha) och det var hur fint som helst, inga fingeravtryck alls.
    Dessa skåp är tydligen "lackade" och är något mörkare men jag tycker att det var snyggt.

• väntar o längtar

Vi har borstad aluminium och blev faktiskt rekommenderade det med tanke på alla småbarnsfingrar. Det är superpraktiskt och jag personligen tycker att det är snyggare än rostfritt.
    Rostfritt blir så mörkt medan borstad aluminium är lite frostad vitgrå i ytan.

Svar på tråden Kylskåp. Rostfritt/Aluminium - vad är skillnaden och vilken är bäst?