• LadyX

Hunden biter isönder allt...

Min mammas hund biter isönder skor och saker när de inte är hemma... Nu har det gått åt många skor och de vet inte vad de ska göra.
    Hunden är ensam hemma ca 2-3 timmar någon dag i veckan, oftast så försöker jag ha henne när det behövs.
    Hunden har alltid varit tuggig och ska äta ALLT som kommer i hennes väg. För inte så längesedan svalde hon en glasspinne hel...
    Vad ska man göra?

• Svar på tråden Hunden biter isönder allt...
  • Eliin

låter som att hon är understimulerad.. stimuleras hon riktigt när hon inte är själv?? Det krävs ju så mycket mer än bara motion för att en hund ska få rätt stimulans..

• Pyretsmamma

Har samma problem med vår hund, fast det börjar bli bättre... Han har kostat många skor och diverse andra saker. Enda rådet jag kan ge är att plocka bort allt hon inte får ha och ge hunden nåt att leka med/tugga på innan man åker iväg. Och kanske begränsa området där hunden vistas när den är själv...

• Helenas

Hjälper det inte att ge henne något hon får tugga på då? Prova vilka tuggben mm hon gillar. Antingen är det väl så att det kliar eller något i tänderna eller så är hon som Eliin skriver understimulerad. Eller behöver hon vänjas om från början att vara ensam?

• Pyretsmamma

Kan också vara bra att gå en promenad innan man ska åka nånstans...

• Vilja00

hur gammal är hunden, ras, kön? Hur ser hundens vardag ut? Har hunden tillgång till hela huset? har hon alltid gjort det eller har det kommit plötsligt? Hur är hon annars ensam? orolig eller lugn?

• LadyX

Hon får tuggben, hon har en sån aktivitetsboll som det ramlar godis ur, radion är på...Vad mer kan man göra? Hon kommer ut en lång runda både före och efter med spring i rastgård.
    Hon har innan klarat att vara själv, som sagt så är det aldrig så länge.
    Hon är 1 ½ år och har alltid varit väldigt "tuggig" av sig. Hon ska på allt hon kommer åt! Plast, grästuvor, sina leksaker,händer, min sons leksaker.

• mysmamman2

det enda som hjälpte på min hund var att ha en tratt på henne =)

det var KANON!! inget annat hjälpte

meningen är ju att hunden ska sova när den är själv inget annat...

ben och leksaker vågar jag inte ha framme å¨t min hund när hon
    är ensam eftersom hon är så glupsk och kan sätta i halsen

• LadyX

Vilja00: 1½ år, labrador/munsterländer, tik. Tillgång till hela huset. Tuggig har hon alltid varit och leksakerna håller ett par dagar bara. Men just det med skorna har kommit nu de senaste månaderna. Inga förändringar i hushållet...
    Lugn när hon är själv, annars sjövild!

Gogomman:Känns lite drastiskt!
    Men du har rätt med det med att de ska vara lugna men vad gör man...

• MammanMarie

Kan hon inte vara i köket då? Det fick Samba va under sin period. Fast den perioden är inte helt över. Husses tofflor råkar illa ut om vi inte sätter undan dom Men det gör inte så mkt i min mening. Tofflor är inte så snyggt...

• Caylinn83

Begränsa utrymmet ta undan allt hon kan bita sönder som hon inte får bita sönder...

• LadyX

MammanMarie: Jepp Jepp, det får det nog bli. Bessie äter dock inte mobiler ...än...!!!!
    Dina rosa toffler har hon inte varit på än..?? Konstigt!!!

• Hästtokigmamma33

Du aktiverar hunden för lite.....................................

• Hästtokigmamma33

förlåt TS: Din mamma måste aktivera hunden mera

• LadyX

hästtokigmamma33: Känner vi dig? Undrar bara eftersom du verkar veta att det är just det som är problemet...

• Hästtokigmamma33

Ja det är just det som är problemet... Jag har haft en mängd hundar och det är ett av det största teckena på för lite aktivering....

• frulan

Kanske börja om med ensamhetsträning?
    Den kanske gick för fort fram och nu får din mamma uppleva lite bakslag på det?

Sen även tänka på att innan man lämnar hunden ska den vara rastad, aktiverad och LUGN. Alltså innan man går ska hunden vara nere i varv.

Har hon problem med halsen kanske, om hon är väldigt tuggig?

• jenny1975

Min hund gjorde så.. bet sönder skor och grävde sönder dörrkarmen till ytterdörren så fort jag gick ut. Fick ett tips om att lägga en tröja, som jag haft på mig någon dag så min lukt fanns på den, i hallen vid dörren.Det gjorde jag och det funkade jätebra! Nu behöver jag inte ha tröjan där längre och han sover så skönt tills jag kommer hem. Jag gick också promenader före och aktiverade honom på olika sätt men inget hjälpte.

• MammanMarie

Ska testa det där med tröjan för vi har ingen tapet kvar i hörnorna vid dörren..

Svar på tråden Hunden biter isönder allt...