Rädd för utdrivningen -krysta
Jag hade spinal under båda förlossningarna och rekomenderar det starkt. Jag kände inte av något, och ingen smärta. BM fick berätta när jag skulle krysta. Det funkade för MIG
Jag hade spinal under båda förlossningarna och rekomenderar det starkt. Jag kände inte av något, och ingen smärta. BM fick berätta när jag skulle krysta. Det funkade för MIG
Linda
Så var det för mig. Jag kände att det spände lite när det "utvidgade" sig Men ont gjorde det inte. Så det är nog som hon säger
Solrosblad
Jag har oxå hört att spinalen läggs vid bla snitt.
Jag fick spinal första gången när jag var öppen 10 cm. Andra förlossningen kanske det var öppet 6 cm. De säger att de lägger den när de räknar med att förlossningen snart ska vara över, då den inte kan fyllas på.
En del verkar tro att man blir som förlamad av den, men jag kunde röra mig och var uppe direkt efter förlossningen och gick. Enda nackdelen för mig var att det kliade som bara den då den började gå ur kroppen! Men det var det värt
Solrosblad
Jag kände inte av några krystvärkar alls vid första förlossningen. BM sa åt mig när jag skulle krysta. Fungerade perfekt och jag kunde koncentrera mig helt på att krysta och inte tänka på smärtan. Förlorade 200 ml blod under den förlossningen (100 under och 100 efter) SPrack inte något, inte någon bristning heller.
Andra förlossningen avtog värkarna lite, så de fick ge dropp och då kände jag av dem lite. Funkade bra annars denna gången oxå. BM sa åt mig när jag skulle krysta. Förlorade 75 ml blod (25+50) och sprack inte något här heller samt inga bristningar alls
Solrosblad Men BM sa precis hur jag skulle krysta. När jag skulle ta i lite, lite mer, lite mindre, när jag skulle sluta osv. Gick kanon
Solrosblad
Jo, jag kände ju att det tryckte lite neråt (det blev tyngre, så jag kände ju att barnet flyttade sig nedåt efter jag fått bedövningen) och att det spände lite precis när huvudet var på väg ut. Men ingen smärta.
Solrosblad
För MIG funkade det som sagt jättebra. Jag öppnade mig oxå snabbt. De sista 6 cm gick på lite mindre än 1 timme.
Men även om man inte känner krystvärken så känner man ju fortfarande trycket nedåt om man fått bedövning...
Här där jag bor och födde har tydligen barnmorskorna gått en utbildning för att förhindra sprickning bättre som de använder sig av vid förlossningar
Solrosblad
Jag har fött på NÄL ( i Trollhättan)