• knodden och vi

Rädd för utdrivningen -krysta

Under min senaste förlossning använde ja bara lustgas,tyckte att det räckte,hade kontroll över värkarna.Mot slutet tog de hål på hinnorna,då försvann all kontroll.Allt gick så fort ingen tid till bedövning.När det va dax att krysta var det sån smärta jag trodde ja skulle dö.Nu är ja i v 26 o livrädd ska gå på mitt första a-samtal imorgon.Vilken bedövning kan vara bra??

• Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta
  • solrosblad

Men hur blir det med krystvärkarna med en spinal? Känns dom ändå? Jag menar känner man när man ska krysta eller uteblir kryst känslan? Jag vill ju känna när jag ska krysta så man inte spricker sönder totalt.

• UllaBella

Jag har inte läst hela tråden, men har du funderat på att gå profylaxkurs?
    www.profylaxgruppen.com/
    Jag har ingen erfarenhet av varken förlossning eller profylax ännu, men ja, ett tips iallafall..
    Lycka till!

• Novus

Solrosblad
    Jag kände inte av några krystvärkar alls vid första förlossningen. BM sa åt mig när jag skulle krysta. Fungerade perfekt och jag kunde koncentrera mig helt på att krysta och inte tänka på smärtan. Förlorade 200 ml blod under den förlossningen (100 under och 100 efter) SPrack inte något, inte någon bristning heller.
    Andra förlossningen avtog värkarna lite, så de fick ge dropp och då kände jag av dem lite. Funkade bra annars denna gången oxå. BM sa åt mig när jag skulle krysta. Förlorade 75 ml blod (25+50) och sprack inte något här heller samt inga bristningar alls

• solrosblad

Det är ju vanligt att man spricker om man inte känner hur hårt man ska krysta. Är man inte bedövad så känner man hur mycket man behöver ta i. Fast man borde väl kunna få lägre dos kanske....för spinalen låter ju passande i mitt fall eftersom jag har snabbt öppningskede.

Läste att man kan bli lokalbedövad med ngn gel. Den läggs så man blir bedövad i mellangården och runt slidöppningen. Vanligast då de ska sy. Men den borde väl funka vid utrivningen som jag förstått när jag läste om den.

• Novus

Solrosblad Men BM sa precis hur jag skulle krysta. När jag skulle ta i lite, lite mer, lite mindre, när jag skulle sluta osv. Gick kanon

• Tissa

Fick EDA och tyckte den hjälpte mig jättebra! Jag kände direkt när värkarna övergick till krystvärkar och utdrivningen gick över förväntan...
    Jag som är nålrädd hade bestämt mig för att absolut inte ta någon bedövning men i slutändan fick dom ge mig vad som helst...

Det värsta tyckte jag dock var efteråt när man inte kunde kissa. Jag var så stressad över att dom skulle bli tvugna att tappa en på urin om man itne kissade själv att jag tyckte det var värre än själva förlossningen... Till sist kissade jag men det var i sista sekunden vill jag lova.
    Hurra för EDA!

• knodden och vi

Skönt att hör era funderingar.

• solrosblad

Okej då förstår jag. Jag är mest rädd att jag ska ta i för mycket så jag spricker sönder i ändan. Kände du inget allt vid krysten? Ingen tyngdkänsla heller?

• Zäta

Har ett barn och att föda henne var verkligen hemskt! Barnmorskan var inte där när rystvärkarna kom och när hon väl kom in i rummet glömde hon skruva upp lustgasen som stod på det lägsta. Det blev klipp för att det gjorde så fruktansvärt ont.. är verkligen inte sugen på att föda igen! Kunde inte stå eller sitta på en vecka då jag tappade ungefär en liter blod. Vilken bedövning är bäst? och hur stor chans är det att det blir klipp även nästa gång?

• Novus

Solrosblad
    Jo, jag kände ju att det tryckte lite neråt (det blev tyngre, så jag kände ju att barnet flyttade sig nedåt efter jag fått bedövningen) och att det spände lite precis när huvudet var på väg ut. Men ingen smärta.

Svar på tråden Rädd för utdrivningen -krysta