Hur får innekatter kattsnuva? Eller vad kan nysandet bero på?
Vår "nya" kattunge nyser ibland, rosslar lite när hon sover, och har hostat nån enstaka gång.
Vad är detta? Hon är innekatt och var det i förra hemmet också.
Vår "nya" kattunge nyser ibland, rosslar lite när hon sover, och har hostat nån enstaka gång.
Vad är detta? Hon är innekatt och var det i förra hemmet också.
Katt snuva och sånt kan man väl dra in med skorna skulle jag tro. Är inte katten vaccinerad?
Kanske en infektion i luftvägarna? Det behöver ju inte vara något farligt. Jag är inte insatt i kattsnuva, men jag har för mig att det gör katten mer sjuk, med feber och påverkat allmäntillstånd.
Rossla lite under sömn kan katten göra utan att det är någon fara. Min stora katt hör man, kanske inte att han rosslar, men han låter liksom när han sover. Nysningar kan kanske bero på damm eller parfym, nåt sånt som är allmänt irriterande för människor med. Att katten hostar kan ju bara vara nåt tillfälligt med, dom kan ju sätta i halsen precis som vi.
Men jag skulle råda dig till att ringa till en veterinär och fråga om råd. Om man undersöker katten och den visar sig vara helt frisk kan man släppa det.
Nej, den är inte vaccinerad. Fick hem den för inte så länge sedan.
Har 2 katter till. Smittar kattsnuvan, om det är det?
De andra katterna varken nyser eller hostar.
Den ena "stora" katten och denna nya behandlas däremot just nu för ögoninfektion.
Vet inte om kattsnuva smittas.. men det borde väl vara logiskt att det gör det då katten kan bli smittad av olika saker vi drar med oss in med skorna som sagt.
Vi har också en katt som inte nyser eller hostar.. men han låter ibland lite täpp i näsan.. han kan ibland då han ligger på rygg låta lite svagt som en gris.. hehe.. men vi tror att han kan ha trånga luftrör eller så.. men han e som vilken annan katt som helst.. pigg och allert.. så inte alltid det e nåt att oroa sig för!
Smurfan28
Denna lilla kisse är också pigg och alert, springer omkring som en dåre, äter och dricker bra osv.
Ska jag avvakta eller vad ska jag göra? Finns det nåt att göra själv? Har inte råd just nu i dessa tider att gå till vet
Cateye3:
Jag tror inte du behöver springa till veterinären direkt om katten visar att den mår bra..
Vänta och avvakta och se om det går bort.. annars kanske du borde kontakta veterinären om du fortfarande e orolig..
men en katt som inte mår bra skulle ju visa tecken på det.. precis som vi gör
Ja, det har du nog rätt i Tack!
Läste förresten att en katt kan vara allergisk, men vad är katter allergiska mot?
Ok.. hmmm.. jag vet inte.. har aldrig hört det förrut.. men det e kanske klart att dom kan vara..jag har tyvärr inget svar på det
Kattsnuva
Infektioner i kattens luftvägar med symtom i form av snuva, rinnande ögon, sår i munnen och svalget, luftrörskatarr och lunginflammation brukar sammanfattande kallas ?kattsnuva? och ibland också ?kattinfluensa?.
Sjukdomen orsakas huvudsakligen av kattens herpesvirus (rhinotracheitvirus) och/eller kattens calicivirus. Sjukdomen debuterar med nysningar, nedsatt aptit och feber. Senare under sjukdomsförloppet kan ögoninfektioner och snuva, andningsbesvär och hosta förekomma.
Kattsnuva drabbar mest unga katter. Dödligheten är hög om katten inte får intensivbehandling. Om en dräktig katt drabbas av en herpesinfektion kan den förorsaka abort eller missbildning av foster. Kattungar som antingen är smittade under fosterstadiet eller under den första levnadsveckan dör ofta tidigt.
Sjukdomen bryter oftast ut och sprids på ställen där många katter möts, t ex i kattuppfödningar, på kattpensionat och utställningar.
Katten kan också få en kronisk form av kattsnuva ? den blir s k symtomfri bärare av sjukdomen. Ofta har ett sådant djur inga synliga tecken på sjukdom, men utsöndrar virus i månader eller år. En sådan katt är naturligtvis en stor smittfara för andra katter.
Kattsnuvevirus smittar inte människor.
Så kattsnuva är en allvarlig sjukdom för katter, så det är troligtvis inte det hon har (kan vara dödligt). Sedan kan de faktiskt ibland smittas av våra förkylningsvirus och få liknande våra förkylningar.
Nej katter kan inte smittas av människans förkylningsvirus. Dock kan dom bli förkylda av katt-förkylningar.
Hur ofta nyser, rosslar och hostar hon? Hur länge har det pågått?
Om det nu skulle vara kattsnuva så smittar det och viruset kan dras in med kläder och skor. Men om det pågått en tid och hennes tillstånd inte blivit värre, då skulle jag inte oroa mig för just kattsnuva. Dock, en katt ska inte gå för länge med en förkylning utan bör få antibiotika eftersom en förkylning oftast tar hårdare på en katt än vad det gör på människan.
Min katt var länge snuvig och fick ett par olika kurer antibiotika. Hon var inte snorig men lät till och från som hon var täppt i nosen. detta började i januari och nu i november var hon fortfarande inte bättre och nu efter röntgen och magnetkamera så har det upptäckts en tumör som fyller ena noshålan och en bihåla.
Finns inget att göra för henne, vi får bara skämma bort henne och njuta av varje dag vi har med henne.
Mitt tips är dock att alltid gå till vet. med en katt med snuva för det finns massor med olika saker det kan vara (vi har fått preliminära diagnoser om allt möjligt...)som är lätt botade med en sntibiotikakur men kan sluta mkt allvarligt om man inte behandlar.
Har man djur ska man ha råd att gå till veterinären.
Mvh Anna.
Skärgårdsfru, är du säker? Fick uppgiften av min veterinär, och jag tyckte det lär lite konstigt, men godtog vad hon sa.
Har du möjligtvis någon källa?
När vi fick hem våran lilla kattunge så nös hon hela tiden i början i två veckors tid. sän försvann det.
vet dock inte vad det beror på, tyvärr. så jag kan inte hjälpa.
en kompis till mig hade 4 kattungar + 3 lite större (ej vuxna) katter och de hade kattsnuva hela bunten.. det var bland det grymmaste jag sett..alla dog... dom var riktigt sjuka..gick inte att ta miste på..
Min katt brukar nysa till och från utan att för dens skull vara sjuk,kanske en andats in damm eller något,katter kan oxå vara allergiska.