• Rigor

Fejkade fadderbarn via Faddergalan?

Jag bestämde mig för att bli fadder för några dagar sen då Faddergalan sändes. Idag fick jag information om "mitt" barn, en tio-årig flicka som bor med sin storebror och sina föräkdrar i en liten by. 2 foton fick jag oxå, samt lite information om hur det fungerar att vara fadder.

De skriver:
    Man gärna skriva brev/skicka vykort till "sitt barn" men posten ska gå via Plan i Sverige. Man ska inte uppge sin egen adress. Fördigtryckta adressetiketter till ett Stockholmskontor har bifogats. Post från fadderbarnet kan ta upp till 6 månader. Om man inte fått svar inom den tiden kan man kontakta Plan. Om man vill besöka sitt fadderbarn ska Plan kontaktas ett visst antal veckor i förväg.

Varför!?

Varför får man inte uppge sin egen adress? Varför ska all post skickas via Plan? Varför kan jag inte hälsa på ifall jag "backpackar" i asien och får möjlighet att ta en tripp förbi den byn min flicka bor i?

En bekant sa till mig att allt detta är på grund av att det inte finns några specifika fadderbarn. Man skickar pengarna till välgörande ändamål, men barnen, fotona, de skickar samma bilder till hundratals människor och har 20 ungar som sitter dagarna i ända och ritar bilder som skickas till samtliga faddrar...

Kan nån förklara för mig hur det ligger till?
    Vet inte om jag vill ställa upp och ha ett "fejk-barn".
    I så fall vill jag nog hellre skicka mina pengar till specifika ändamål som jag väljer själv...

Vad har ni andra för erfarenheter av detta??

Ytterst tacksam för svar!

• Svar på tråden Fejkade fadderbarn via Faddergalan?
  • ChokladRosen
    ,, va??

Stämmer det där??..

Gör det det,,URSÄKTA mig,men jag hade då INTE valt att ställa upp som fadder under dom premisserna..

Vitsen med det hela ska ju vara att det är JUST DEN DÄR FLICKAN/BOJKEN man kommer att följa hela vägen...
  • ChokladRosen

OJ,,fel gubbe där,, det ska vara en sån här istället för den gröna...

• Lindas1

Vi har fadderbarn på jobbet och skickat födelsedagspkt, det tar lång tid innan de kommer fram men vårt faderbarn har alltid fotats efteråt med sina kläder eller saker.

• Neline

Jag har varit fadder genom barnfonden och där fick man mer än gärna hälsa på "sitt" barn!!

• Laire

Sambons mamma har fadderbarn och får brev sådär, ofta ändras detaljer (om den går till skolan eller åker buss, avstånd etc), är väldigt knepigt eftersom "barnet" bor kvar på samma ställe.

Allmänna opinionen är ingenting annat än det folk tror att andra tror
  • sanneb

Mina föräldrar har ett "barn" i Peru som de har hälsat på
    Vet dock inte vilken organisation
    men det du hart låter som ett påhitt
    varför skulle de göra det?

• menu

en av andledningarna varför jag valt att ha fadderbarn genom hoppets stjärna, då skriver man direkt till skolan, det går fint att skicka egna presenter, brev å hälsa på, sin adress i brev så kan barnet skriva själv med sin familj - OM de har möjlighet, osv. det går även bra att fortsätta ha privat kontakt med barnet efter faddertiden (då barnet är stort alltså)om man å barnet aktivt vill det.

jag åker igen i januari å hälsar på på skolan å mitt gamla fadderbarn mfl, skall bli underbart att träffa alla igen!

pengarna går även här till projekten å inte de enskilda barnet, på så sätt hjälper man fler. men man har ett barn å fotona stämmer osv... ett barn kan ha högst 3 faddrar (ifall någon slutar som fadder så har barnet 1-2 kvar)

visst vill de gärna veta i förväg om man kommer på besök, de ordnar fest, barnen övar sånger å sjunger när man kommer osv. de ornar transporter åt mig mfl. Men vill man nu dyka upp hipp som hap så funkar även det.

däremot tror jag inte plan luras osv utan tillvägagångsättet är lite annat, hoppetstjärnas uplägg å länderna å de jag sett på mina besök har gjort att jag hellre stödjer dem.

• Rigor

På förra jobbet hade vi ett fadderbarn som vi skickade pennor, skrivblock, smågrejor och pengar till. Vi fick i retur brev, foton och teckningar. Flickan bodde på ett barnhem och under de år jag jobbade där så sändes gåvor och pengar. En sommar var en av mina kollegor i området och bestämde sig för att uppsöka barnhemmet. Det fanns mycket riktigt ett barnhem, men flickan hade de aldrig hört talas om...

Jag tycker det verkar skumt det här med att Plan inte lämnar barnets adress och att man själv inte ska uppge sin egen. Varför kan man inte göra det???

• menu

av säkerhetsskäl, tiggarbrev, hotbrev av familjen, svår postgång, många familjer (alltså de barn som bor med sin familj men deltar i organisationens verksamhet som skola, dagis å dyl) saknar adress å bostad, de är inte ens skriva hos myndigheter å lever utanför samhället, är analfabeter osv...
    så skäl finns i en del länder...
    men det är ju märkligt att all post måste gå via plan osv?

Om nu någon är intresserad av att bli fadder så kolla här:
    www.hoppetsstjarna.se/portal/page&_dad=portal&_schema=PORTAL

jag åker dit igen den 8 januari, å det går bra att skicka ett brev el dyl till mig som jag kan vidarbefodra direkt till barnet.(kommer även att ha bilder på min hemsida, om någon är intresserad så kontakta mig så får ni min hemsida adress)

i dag senast fick jag e-mail från föreståndarinnan på skolan i malony, de hade i går haft julfest för alla barnen å deras familjer där de hade fått tvätta sig, äta å leka osv.., det fanns en svensk journalist där som skulle stanna ytterligare två dagar. å de såg fram emot att få träffa mig igen

OBS att jag inte har något annat med hoppets stjärna att göra!

Svar på tråden Fejkade fadderbarn via Faddergalan?