Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Rigor

Fejkade fadderbarn via Faddergalan?

Jag bestämde mig för att bli fadder för några dagar sen då Faddergalan sändes. Idag fick jag information om "mitt" barn, en tio-årig flicka som bor med sin storebror och sina föräkdrar i en liten by. 2 foton fick jag oxå, samt lite information om hur det fungerar att vara fadder.

De skriver:
    Man gärna skriva brev/skicka vykort till "sitt barn" men posten ska gå via Plan i Sverige. Man ska inte uppge sin egen adress. Fördigtryckta adressetiketter till ett Stockholmskontor har bifogats. Post från fadderbarnet kan ta upp till 6 månader. Om man inte fått svar inom den tiden kan man kontakta Plan. Om man vill besöka sitt fadderbarn ska Plan kontaktas ett visst antal veckor i förväg.

Varför!?

Varför får man inte uppge sin egen adress? Varför ska all post skickas via Plan? Varför kan jag inte hälsa på ifall jag "backpackar" i asien och får möjlighet att ta en tripp förbi den byn min flicka bor i?

En bekant sa till mig att allt detta är på grund av att det inte finns några specifika fadderbarn. Man skickar pengarna till välgörande ändamål, men barnen, fotona, de skickar samma bilder till hundratals människor och har 20 ungar som sitter dagarna i ända och ritar bilder som skickas till samtliga faddrar...

Kan nån förklara för mig hur det ligger till?
    Vet inte om jag vill ställa upp och ha ett "fejk-barn".
    I så fall vill jag nog hellre skicka mina pengar till specifika ändamål som jag väljer själv...

Vad har ni andra för erfarenheter av detta??

Ytterst tacksam för svar!

• Svar på tråden Fejkade fadderbarn via Faddergalan?
  • Rigor

Läser just nu välkomstbrevet jag fick från Plan igen, de skriver att informationen jag fått om fadderbarnet är personlig och de ber mig att inte sprida denna.
    Varför då? För att 5 000 andra har samma fadderbarn?

Helskumt!

I morron är det jag som ringer och frågar hur deras policy fungerar.

• Ciccin3

Men lugn nu!

Att man inte ska lämna ut sin adress säger sig självt. Detta kan många gånger hamna i händerna på fattiga, desperata människor.
    Varför skulle Plan be dig att hålla adressen hemlig om dom iaf inte ger den till en familj?

Förstår ni vad det innebär att kliva in i en liten Afrikansk by och säga: Tjenis, jag som skickar pengar?
    Om man meddelar Plan i förväg så kan som HJÄLPA till med resväg, berätta för familjen att man ska komma osv.
    Det står att dom MER än gärna ser att man hälsar på.

Det har alltid talats om att det bara är bull detta med fadderbarn, tror det är ett rykte som uppstår bland människor som vill döva dåligt samvete för att dom inte gör nåt. "Man kan ju iaf inte lita på att pengarna kommer fram."

Vi har haft fadder i flera år, vi har fått kort på flickan där hon leker med saker vi skickat osv.

Att man inte skänker pengarna till just det barnet man får på kortet är ingen hemlighet, och tur är ju det. Pengarna går till att bygga upp hela byn, att alla ska få en chans till bättre levnadsförhållanden.
    SKolor, toaletter, el, vatten, hus, kläder, mat, jobb.
    Skulle bara ett barn få pengarna så skulle familjen snart bli rånad.

Jag litar fullständigt på plan, har fått samma brev som dig, men ser inga som helst fel.

• Lilith74

Fast jag vill också mana till lugn.
    Jag har jobbat med bistånd och det här med adresser är jätteviktigt. Om din adress hamnar i fel händer kan du få hundra tiggarbrev, hotbrev, konstiga erbjudanden, jag hörde till och med om en familj som fick ovälkommet besök av en i Sverige boende släkting till någon tillfälligt anställd i mottagarlandet.
    Just Plan är väl tydliga med att du skänker pengar till hela projketet, tror jag? Man vill ogärna välja ut ett speciellt barn som ska få mat och kläder medan ett annat barn kanske svälter eller behöver medicin. Fadderbarnet är symboliskt.
    Visst ska du ringa, TS, och fråga, men jag TROR att det är ok.
    Har de 90-konto är de kontrollerade och jag har svårt att tänka mig att de har samma barn till 5000 personer.

• mjuik

Jag har med varit fadder i flera år fast genom barnfonden.
    Där måste man alltid ta kontakt med barnfonden om man vill hälsa på sitt fadderbarn. Jag skulle inte uppskatta om det var tvärtom precis, någon bara kom hem till mig för att hälsa på helt oanmäld. Det är ju inte direkt en kompis som kommer över. Det är barnets fadder som har åkt väldigt långt.

Jag skickar ofta brev och paket till mina fadderbarn. Har adresser som jag skickar till. Breven kommer dock till barnfonden i det land som barnen bor.

Att man inte ska skriva sin adress är väl inte så svårt, din adress i fel händer kan få dåliga konsekvenser.

Att många har samma barn tror jag inte en sekund på. Varför skulle det vara så? Brist på barn i nöd?

• EVL

Säger som Neline:

Vi är faddrar till en pojke och det funkar hur bra som helst. (Genom barnfonden). Är helnöjd med allt...

• Rigor

Tack för svar, alla ni faddrar som berättat.

Ja, de kanske har en god anledning att hålla adresser mm hemliga. Fast det känns lite konstigt. Jag begriper ju att jag bidrar med pengar till en hel by, men jag skulle ju vilja ge "min" familj lite personliga saker. Men det kan man ju knappast få ner i ett paket på 150 gram 2 ggr per år. Inte mycket tröjor med älgar på där inte. En grytlapp kanske?

Vad kan man skicka? Billiga smycken känns ju meningslöst. Pyttesmå nallar? Flickan är 10 och pojken 12. Det får ju inte vara dyra presenter. Suck...

• Lilith74

Papper och pennor, klistermärken, hårband, kanske. Målarbok, färgkritor, gnuggisar, klippdockor...

• Kinne79

Jag var fadder ett tag, men tyckte det verkade konstigt, det stämde aldrig i breven. Mitt fadderbarn kunde ställa samma fråga flera gånger, skriva olika uppgifter om sig själv och kom inte ihåg vad jag berättat tidigare, som att jag inte hade barn och ändå frågade hon det om och om igen...skumt.

Vi skickade våra brev till kontoret i Bolivia, men det var enligt organisationen för att de inte ville att de andra byborna skulle veta vem som fick hjälp.

När jag får bättre ekonomi ska jag ha fadderbarn med SOS- barnbyar för dom har jag bara hört gott om.

• mjuik

Min lilla fadder-flicka fyllde just 5 år och jag skickade paket med en docka i. Vet att hon älskar att leka med dockor.

Har skickar pennor, papper, hårspännen, små gosedjur, halsband och mycket mer.
    Små saker som ändå är användbara.

Vet inte hur det är hos Plan men hos Barnfonden kan man även skicka pengar till barnet med familj som föräldrarna får köpa vad de vill för.
    Det är ju ändå rätt svårt att veta vad en familj på andra sidan jorden behöver och vill ha.

Jag brukar chansa med mina presenter. Har ju frågat vad hon önskar sig men diplomatiskt får jag alltid svaret att hon blir glad för vad hon än får.

Hittade dock ett halsband för ett tag sen som tydligen var en fullträff. Det var ett litet halsband i trä med små jordgubbar och blad. Tydligen blev hon så glad för det att hon tog på det direkt och sen vägrade ta av sig det :)

• Rigor

Trulsa,
    Vad var det för organisation du hade? Inte Plan hoppas jag?
    Nu har jag ju tagit ansvar för det lilla flickebarnet och jag vill ju inte hoppa av ifall det inte är nånting heltokigt med det här. Och egentligen har jag ju svårt att tro att TV skulle ställa upp och göra en sån här grej om det inte var en seriös organisation. Men man blir ju fundersam när man hör saker som du och flera andra berättar...

Fast jag vill ju så gärna vara fadder. Jag har ju råd, trots att jag inte har nån saftig inkomst, så nog kan jag avvara 200 i månaden. Det borde alla kunna. Man kan ju gå ihop med nån syster eller moster eller granne och ha ett "gemensamt" barn annars.

• menu

mjukis, nej men man kommer ju inte oanmäld, utan man kontaktar ju föreståndarinnan eller organisationen/barnhemmet/skolan/fadderbarnet INNAN man dyker upp!

• mjuik

menu: aha du menar så :) så tänkte inte jag att du menade. Men då har man ju ändå anmält att man kommer. Sen vem man anmäler till kanske inte spelar så stor roll.

• Kinne79

Nej det var inte Plan, men jag vill helst inte skriva vilken organisation det var, för det kan ju bara varit jag som hade otur och då tycker jag att det är lite dålig stil av mig om jag skulle berätta det på ett så här stort forum.

Det blir säkert jättebra och kul för dig med ditt barn

• menu

trulsa, det beror nog mest på medarbetarna/föreståndaren i landet, hur verksamheten fungerar... precis som hemma så beror det på hur driftiga medarbetare man har

som trinidad så finns en underbar föreståndarinna hon tom bedriver skolan med 80 barn i sitt eget hem för att slippa dyra hyreskostnader mm, å på såsätt kunna hjälpa ännu fler. Nu har förvisso hoppetsstjärna, sida å radiohjälpen byggt ut huset osv, men ändå!
    detta har ju inte direkt med organisationen att göra utan just fina medarbetare i landet! Därför kan det naturligtvis skilja sig mycket på de olika projekten...

• Lilla Linnéa

Jag tror verkligen inte att Plan är en oseriös organisation. De har ett 90 konto vilekt innebär att de kontrolleras och varför skulle TV4 samarbeta med en oseriös organisation?

• Makaronipuss1

Jag har varit fadder i plan under flera år. Jag och min sambo har t.o.m. två fadderbarn. Har aldrig varit några bekymmer. Litar på dem till 100%!

• annika11

vi har ett fadderbarn genom plan man får skicka tyngre paket än 150 gram men då får man betala extra att man bara får skicka två paket om året är för att det inte ska bli orättvisor

• minitrollet

Hej! jag var fadder i Plan tidigare. att du inte kan lämna ut din adress är av säkerhetsskäl, se alla ovanstående.

Om du skickar presenter så kan det vara bra att skicka sånt som många barn har glädje av tex. uppblåsbar badboll, eller hopprep, studsbollar.
    tänk på att alla fadderbarn får inte presenter så tanken att inte skicka dyra presenter eller för ofta, är också för att inte skapa avundssjuka!

Vad har förresten din bekant för grunder som gör ett sånt uttalande?
    Jag har erfarenhet av att folk ibland hittar på saker eller sprider rykten, för att döva sitt eget dåliga samvete, för att de själva inte vill hjälpa till.
    ( det är nog bla.därför ser det ut som det gör i världen.....)

Du gör en viktig insats!! All lycka till med ditt fadderskap!

Svar på tråden Fejkade fadderbarn via Faddergalan?