Fejkade fadderbarn via Faddergalan?
Jag bestämde mig för att bli fadder för några dagar sen då Faddergalan sändes. Idag fick jag information om "mitt" barn, en tio-årig flicka som bor med sin storebror och sina föräkdrar i en liten by. 2 foton fick jag oxå, samt lite information om hur det fungerar att vara fadder.
De skriver:
Man gärna skriva brev/skicka vykort till "sitt barn" men posten ska gå via Plan i Sverige. Man ska inte uppge sin egen adress. Fördigtryckta adressetiketter till ett Stockholmskontor har bifogats. Post från fadderbarnet kan ta upp till 6 månader. Om man inte fått svar inom den tiden kan man kontakta Plan. Om man vill besöka sitt fadderbarn ska Plan kontaktas ett visst antal veckor i förväg.
Varför!?
Varför får man inte uppge sin egen adress? Varför ska all post skickas via Plan? Varför kan jag inte hälsa på ifall jag "backpackar" i asien och får möjlighet att ta en tripp förbi den byn min flicka bor i?
En bekant sa till mig att allt detta är på grund av att det inte finns några specifika fadderbarn. Man skickar pengarna till välgörande ändamål, men barnen, fotona, de skickar samma bilder till hundratals människor och har 20 ungar som sitter dagarna i ända och ritar bilder som skickas till samtliga faddrar...
Kan nån förklara för mig hur det ligger till?
Vet inte om jag vill ställa upp och ha ett "fejk-barn".
I så fall vill jag nog hellre skicka mina pengar till specifika ändamål som jag väljer själv...
Vad har ni andra för erfarenheter av detta??
Ytterst tacksam för svar!