• skoggie

ler inte trots åtta veckor...OROLIG!

usch..får inget svar på mitt inlägg tidigare, försöker därför igen. Min son är född i vecka 36 och har fortfarande inte något ordentligt svarsleende. Är idag åtta veckor och en dag. Han har lett brett några enstaka gånger (och haft ögonkontakt) och har haft svårt att avgöra om det var gaser eller inte.. När de har haft sitt första leende, ler de då i princip alltid tillbaka till en eller kan det gå lång tid mellan gångerna? Min son tittar i princip bara häpet på mig när jag ler mot honom. Börjar bli riktigt deppad nu. Är det något fel på honom?? Han följer föremål med blicken utan problem och har bra ögonkontakt när jag pratar med honom.

• Svar på tråden ler inte trots åtta veckor...OROLIG!
  • Änglatuss

8 veckor är ju ingen direkt gräns att nu ska de skratta eller nu ska det le
    man ska ju inte jämnföra barn utan alla är dom ju olika.

• luddigamaskrosen

säger också det kommer...det är heller inte alltid dom ler tillbaka. Vi vuxna skrattar ju inte åt samma sak varje gång.

• Isolde

Min dotter log för första gången när hon var en vecka. Sonen är tre månader nu och har precis börjat le, så det är VÄLDIGT individuellt. Slappna av!

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Långbenopluto

Du vet väl att man ska korrigera ålder på för tidigt födda barn?

Om ditt barn föddes i vecka 36...alltså 4 veckor för tidigt så är han utvecklingsmässigt bara 4 veckor gammal nu

Och det är tidigt att få ett svarleende då

Det kommer!

Jag har en son som föddes i vecka 29+6 och han visade svarsleende när han var 6 veckor, korrigerad ålder!

KRAM

• 3 barn i familjen

Pojkar brukar ju vara lite senare an flickor, min aldsta kom med forsta leendet nar han var 7,5 veckor, och om man raknar med att din lille ar fodd for tidigt sa kanske det kommer lite senare... Men du har nagot harligt att se fram emot, dom ar sa goa nar dom borjar att le och skratta... I borjan nar du ler mot bebisen sa kanske han tittar bort lite och efter nagra sekunder kommer leendet... Skriv garna en rad nar han borjar le!

• skoggie

tusen tack för alla inlägg!!! Känns jätteskönt att höra. Ni anar inte hur dåligt jag mått över detta. Har hela tiden fått höra av alla människor runt mig att runt 6-8 veckor SKA första kontaktleende vara etablerat och har väl fixerat mig på det... KRAM på er!

• bettzen

försök att inte memorera alla tabeller för vad som är normalt och vad barn ska göra i en viss ålder. De är väldigt missvisande och stämmer sällan. Ditt barn kommer att le och det kommer kanske att göra en massa andra utvecklingssteg på samma gång. Jag vet att det inte är lätt, men jämför inte med andras barn. Tänk på att barn är individer och personligheter. Du vet ju detta men det är så lätt att reagera om man ser andras barn verka "normala". Du kommer att få vara med om det i varje steg i utvecklingen är jag rädd, när barnet ska krypa, om det kan vända sig på mage, när det börjar gå och när det börjar prata.

Försök att se bortom alla mallar. De visar inga normala barn utan bara ett statistiskt snitt.

Vänd dig till Bvc om du känner förtroende för dem och prata lite.

Nu ser jag förresten också att ditt barn kom innan full tid, det kan ju naturligtvis också vara en sak att ha i beaktan. Rent biologiskt så är ju ditt barn yngre än sina 8 v?

• skoggie

till 3 barn i familjen:

precis så har det varit. Han har tittat på en och så precis när han vänder bort huvudet kommer ett litet smajl, som om han var blyg. Oftast följt av ett litet ljud, nästan som ett skratt.. just därför som det känts som att det inte kan vara gaser.. men sen när han nästa sekund tittar helt oförstående på en så blir man ju lite osäker=)

• skoggie

jo, man borde väl räkna honom som 4 veckor gammal, men min bvc-sköterska sa att det inte skulle ha någon betydelse, eftersom barn räknas som fullgångna i vecka 37. Fasta ärligt talat, tycker jag det låter lite konstigt... finns väl en anledning till att de stannar i magen till vecka 40 i vanliga fall..

• Myran 85

Känner igen mig i dig! Min son log inte heller så mycket fast han var åtta veckor, han började le vid ca 6 veckor MEN det var inte ofta! Jag kunde sitta och busa med honom och han bara tittade på mig som om jag var tokig. Jag var också orolig om det var nå fel men efter ca 10 veckor började han le mer och mer och nu ler han och skrattar högt hela tiden =)
    Så jag lovar...DET KOMMER! Ta det lugnt och njut av din bebis!

Svar på tråden ler inte trots åtta veckor...OROLIG!