• rosen77

Fråga till er som lyckts bli gravid genom IVF/ICSI

Hej!
    Jag har en fråga till alla er som lyckts bli gravida med hjälp av IVF/ICSI. Jag undrar om ni tänkte mycket på IVF/ICSI:n under behandlingens gång. Tänkte ni att "det har kommer att funka" eller tänkte ni negativt som "det kommer aldrig gå"? Själv håller jag på att spraya inför min första IVF och pendlar mellan att verkligen tro på behadlingen till att det kommer aldrig gå. Tror ni att sinnestämningen spelar roll? Dela gärna med er av era erfarenheter.
    Förresten Grattis till er som lycktas!!!!!!

• Svar på tråden Fråga till er som lyckts bli gravid genom IVF/ICSI
  • Cilota

Enligt forskning så påverkar då inte sinnestämningen. www.fof.se/

Lycka till!!

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • rosen77

Tack för svaret. Det var precis vad jag behövde se. Stort tack!!!!

• Michas

Ingen fara att ha upp- och nedgångar i humöret, eller att svänga mellan hopp och förtvivlan. Vem gör inte det efter alla motgångar ?? Vill det sig, så vill det sig, vare sig du är jättepositiv eller jättenegativ

Lycka till !

• Pikku myy

Har varit mycket negativ under mina 2 behandlingar. Bägge har lyckats. Har en tjej (icsi) som är 3 år och är nu i v 18+5 (fet). Så tror inte sinnestämmningen spelar nån roll...

• Funderaren

Tänkte också väldigt negativt under hela behandlingen och ruvningen. Trodde aldrig att det skulle fungera, varför just på mig liksom?! Men lyckades gjorde det minsann och en liten kille fick vi

• Stina 06

Försök att inte fokusera så mycket på behandlingen utan lev som vanligt. Jag var superpositiv inför första behandlingen för jag hade läst om många här på forumet som lyckats redan första gången. När mensen sedan kom blev jag helt knäckt.
    2:a försöket trissade jag inte upp förväntningarna för man vet hur ledsen man blir men det hjälpte inte utan blev knäckt när mensen kom. Jag är knäckt dagen mensen kommer men sedan rycker jag upp mig själv snabbt, jag kan ändå inte påverka något själv så det är inte lönt att gå runt och vara ledsen, så peppar jag mig själv. 3:dje gången gick det, är nu i V. 8 och har varit på ultraljud och sett vårt lilla foster.

Mitt bästa råd är att var som vanligt, läs inte för mycket om IVF och bli "besatt" av behandlingen för den stressen hjälper inte. Lycka till !!!!

• Kellan

Hej,
    Efter mitt först FET fick jag nu + (..idag..=0)),, och kan inte tro att det är sant ännu...
    Har under mina tre behandlingar inför insemination + IFV pendlat mellan hopp och förtvivlan. Fast jag har alltid mått bättre när jag varit uppe i en behanling. Emellen varven har jag varit nere och trott att jag aldrig skulle få hoppet tillbaka.
    Men det är bara att kämpa på och inte ge upp!
    Lycka till
    kram

• Rainbow

Har känt mej positiv under nästan hela behandlingen ! Hade bara en liten liten svacka under sprayperioden, men tack o lov gick det över snabbt ! Är gravid och fortfarande jättepositiv ! *SKÖNT*

• Kusin Knase

Har försökt vara positiv inställd under alla mina behandlignar men eftersom jag gick på hormonsprutor i ett helt år innan det äntligen tog sig, och jag verkligen blev påverkad av hormonerna, så var det otroligt svårt. Så jag kan inte påstå att jag lyckades.

Dock blev jag gravid på sista försöket.

• Flindran

Jag pendlade mycket upp och ner i mitt humör under min första IVF, men det är ju inte konstigt, särskilt med alla hormoner och den påfrestning det innebär att genomgå fertilitetsbehandling, men som många andra sagt så finns det inga bevis för att det skulle gå sämre om man känner sig negativ.
    Hur som helst är jag i vecka 7+1 nu efter mitt första IVF, trots alla humörsvängningar

• ame3

Hej!Jag hör till de oroliga själarna och har varit väldigt orolig under mina ivf försök!Det första resulterade i en underbar son och under denna behandling var jag konstant orolig över att något skulle bli fel.När jag frågade läkaren hur pass mycket stress kunde påverka behandlingen svarade han"tänk på alla barn som föds i krigsdrabbade områden,de kvinner lever i ständig stress och ändå föds det barn!!En tanke att bära med sig tycker jag!!Under mina behandlingar nu,vi försöker att få syskon försöker jag att tänka på attdet som händer det händer...men jag ställer mig i och för sig inte och hoppar studsmatta ändå:)
    Lycka till!!!

• Anne69

Jag kände mig mkt positiv vid första försöket och påföljande FET. Båda misslyckades.......
    Vid nästa IVF var jag betydligt mer negativt och kände mig faktiskt rätt säker på att det inte skulle funka...men det gjorde det!

• Grebban

Jag påverkar min kropp väldigt mycket. Därför såg jag till att peppa mig väldigt mycket under behandlingens gång.Jag behöver mycket positivitet för att fungera bra...Lycka till!!!

• Milliz25

hej tänkte höra när man får göra ivf eller utredning jag kan ingenting om det här, jag fick MA i april förar året o har inte tagit sig, det börjar närma sig ett år nu och undrar hur man går till väga när denna dag kommer....jag e helt vilsen, vill ju ha en liten bebis juuu

• Paulina f69

Tror inte ett dugg att sinnesstämningen påverkar. Har både lyckats och misslyckats med ivf och för mig har det inte spelar roll vad jag trott o tänkt.

• Mumle

Vid vår första IVF kände jag "fan, detta gick inte" och det gjorde det inte heller. Efter andra IVF:en kände jag "yes, jag är gravid" och det var jag!!!

• Tovaliten

Rosen 77!

Precis som alla skriver spelar inte humöret särkilt stor roll, men det finns andra saker som jag uppfattar att de är lite dåliga på att informera om på klinikerna som kan underlätta att man blir gravid:

- Ingen alkohol närmare är två veckor före ÄP.
    - Max 5 dl koffein/dag (inkl. te, cola mm)
    - Inga Ipren (bara Alvedon är OK)
    - Ingen ananas

Milliz 25!

Ring din gynekolog elller närmaste fertilitetsmottagning (sök på din kommun) och kolla vad som krävs för utredning. Du måste vara PÅ själv, annars är det risk att du fastnar i systemet. För snabbare utredning och behandling finns de privata klinikerna, men de kostar kosing... (Sophiahemmet (Sthlm), Cvl (Uppsala), Falun lasarett (har en privat del).

Lycka till!
    /Tova, gravid i v 37 efter fyra IVF:er och åtta års längtan!

• Rainbow

Även om sinnestämningen inte påverkar resultatet, så är det så mycket skönare, och roligare, för en själv om man är positiv och glad ! jag är tacksam för att jag har känt så och fortfarande gör, nu gravid i vecka 13. Inget orolig, mår bara bra !

Svar på tråden Fråga till er som lyckts bli gravid genom IVF/ICSI