• jmmm

mjölkfri choklad???

HEJ!
    Som rubriken lyder, har ni kunnat hitta komjölksprotein fri cholkad till era mjölkprotein allergiska barn??
    Jag har köpt en i hälsokost tidigare, men nu har tillverkaren satt dit en klisterlapp " kan innehålla spår av mjölk" precis som så många andra livsmedelstillverkare
    Dagis ska ha julfest o barnen ska få en gotte påse, sonen gillar ju choklad så jag lider så med honom om jag inte kan fixa de till honom. Snälla kom med tips
    Kram

• Svar på tråden mjölkfri choklad???
  • lönnemåla

Ju högre kakaohalt desto mindre mjölk. Om du kollar de med över 70& kakao så är de oftast mjölkfria, däremot så är de bittra i smaken för små barn.

• Blå Flygare

Kung Markatta. Är märkt "mjölkfri"
    After Eight - men den är kanske inte så poppis hos barnen.

• Mammatill2små

Marabou har en chokladkaka (mörk choklad) som är mjölkfri. Vår dietist menar att "spår av mjölk" inte är någon fara, så vi har använt vissa såna produkter och det har gått bra, men det är väl olika på olika barn.

• MSI

After Eight är lite lurig.. Är den importerad ifrån Tyskland så innehåller den faktiskt mjölk. Säljs bland annat på ÖB.

• KarJac

jmmm-->Ville bara säga hej
    Kramelikram!!

♥AMOR VINCIT OMNIA♥
  • jmmm

men jag vet att kung markatta importerar just mjölkproteinfria varor, men faktum e att den choklad jag köpt på häsokost o nu var märkt m "spår av" var importerad av kung markatta, får väl kolla deras sida.
    tack för tipset om allergimat, det finns ju många sajter men de står bara stilli hcuvudet i stressen av att få tag på detta helst till måndag
    Fortsätt tipsa mig!

• onehappen

när jag åt mjölkfritt åt jag anthon berghs Ghana 60% kakao. har dock inte kollat om den kunde innehålla spår av mjölk. värt titta vidare på kanske? inte så bitter som de andra med högre kakaohalt.

• jmmm

Ja efter en massa efterforskning så hittade vi att Ica maxi sålde kungmarkattas importerade ekologiska mjölkfria choklad av märker plamil.
    Gott var det oxå. 28kr för 95 g men vad gör man inte för sin son
    tack för all hjälp!!

• Myslan me Zac

Ren nougat är väl också mjölkfri.

• Merle

Ritter sport mörk är helt mjölkfri, eller var åtminstone det när jag var vegan.

• Lucky Mom and Wife

nougat kan inte barn med komjölkproteinallergi äta. 80% choklad och uppåt kan man äta i mindre mängder.

♥♥Sanna 060301 & bebis i magen BF 11 juni♥♥
  • Blå Flygare

Lucky: ?? Det behöver väl inte vara mjölk i nougat (även om det är vanligt). Och vad har du fått det med chokladen ifrån? Är man allergisk mot komjölk är det väl bara det man behöver hålla sig ifrån.

• Lucky Mom and Wife

det där med chokladen har jag fått ifrån en dietist. Ska man äta choklad så ska det vara mörk choklad. Vår lilla dotter 9 månader har komjölksproteinallergi, så lite har man fått lära sig Fick även själv undvika alla mjölkprodukter under amningsperioden.

♥♥Sanna 060301 & bebis i magen BF 11 juni♥♥
  • Blå Flygare

Lucky: Även jag ammar en "mjölkis". Tog upp nougat med min dietist o hon sa som jag; nougat innehåller OFTA mjölk, så står det det på innehållsförteckningen KAN den innehålla mjölk. Om man köper "ren" nougat ska det dock stå i innehållsförteckningen om den innehåller mjölk, precis som vilken annan vara som helst. Samma sak med margarin, choklad mm.

Choklad är lite trixit dock, just för att det är svårt att rengöra maskinera, så tillverkas det annan choklad på samma linjer kan även den innehålla "spår av" mjöl. Har hittat mörk choklad med mjölk i, så inte ens mörk choklad är någon garanti tyvärr.

Lyckades aldrig hitta någon komplett o korrekt lista över vad man inte ska äta (utan bara luddiga "undvik-listor") så jag har skrivit en egen o lagt i min blogg. Kan dock inte garantera att den är komplett den heller, men den är längre än listan ovan

• Blå Flygare

Lucky: Även jag ammar en "mjölkis". Tog upp nougat med min dietist o hon sa som jag; nougat innehåller OFTA mjölk, så står det det på innehållsförteckningen KAN den innehålla mjölk. Om man köper "ren" nougat ska det dock stå i innehållsförteckningen om den innehåller mjölk, precis som vilken annan vara som helst. Samma sak med margarin, choklad mm.

Choklad är lite trixit dock, just för att det är svårt att rengöra maskinera, så tillverkas det annan choklad på samma linjer kan även den innehålla "spår av" mjöl. Har hittat mörk choklad med mjölk i, så inte ens mörk choklad är någon garanti tyvärr.

Lyckades aldrig hitta någon komplett o korrekt lista över vad man inte ska äta (utan bara luddiga "undvik-listor") så jag har skrivit en egen o lagt i min blogg. Kan dock inte garantera att den är komplett den heller, men den är längre än listan ovan

• jmmm

det där med choklad är svårt, oftast står där ju spår av mjölk o e barnen riktigt komjölksprotein allergika ska man absolut inte ge det. det kan ju innebära tex tillverkning i *samma fabrik *samma band *i samma formar etc etc
    Så jag chansar verkligen inte på att ge min son något där står spår av mjölk på men det är ju upp till varje förälder att avgöra hur strikt man vill vara.

dET DÄR MED ATT HITTA EN KOREKT LISTA PÅ VAD MAN KAN ÄTA kan man ju inte göra eftersom tillverkare hastigt o lustigt ändrar innehållet o där med innehållsdeklarationen så man får ju typ läs varje gång

Vi har en 3½åring som i över 2 år har haft sin diagnos, men som tydligt visade tecken redan för snart 3 år sen, men läkaren trodde ss inte pga ovanligt symptom Så vi har visst fått lära oss en del under resans gång

• Blå Flygare

jmmm: Vad jag menar med "undvika-listor" är naturligtvis inte på produkter, utan vilka benämningar man ska leta efter i innehållsförteckningen. Men en komplett lista kan man nog inte göra där heller, för mitt som det är så koms det på ett nytt "roligt" namn.

Hoppas chokladen gick hem hos sonen.

Svar på tråden mjölkfri choklad???