• jmmm

mjölkfri choklad???

HEJ!
    Som rubriken lyder, har ni kunnat hitta komjölksprotein fri cholkad till era mjölkprotein allergiska barn??
    Jag har köpt en i hälsokost tidigare, men nu har tillverkaren satt dit en klisterlapp " kan innehålla spår av mjölk" precis som så många andra livsmedelstillverkare
    Dagis ska ha julfest o barnen ska få en gotte påse, sonen gillar ju choklad så jag lider så med honom om jag inte kan fixa de till honom. Snälla kom med tips
    Kram

• Svar på tråden mjölkfri choklad???
  • jmmm

men jag vet att kung markatta importerar just mjölkproteinfria varor, men faktum e att den choklad jag köpt på häsokost o nu var märkt m "spår av" var importerad av kung markatta, får väl kolla deras sida.
    tack för tipset om allergimat, det finns ju många sajter men de står bara stilli hcuvudet i stressen av att få tag på detta helst till måndag
    Fortsätt tipsa mig!

• jmmm

Ja efter en massa efterforskning så hittade vi att Ica maxi sålde kungmarkattas importerade ekologiska mjölkfria choklad av märker plamil.
    Gott var det oxå. 28kr för 95 g men vad gör man inte för sin son
    tack för all hjälp!!

• jmmm

det där med choklad är svårt, oftast står där ju spår av mjölk o e barnen riktigt komjölksprotein allergika ska man absolut inte ge det. det kan ju innebära tex tillverkning i *samma fabrik *samma band *i samma formar etc etc
    Så jag chansar verkligen inte på att ge min son något där står spår av mjölk på men det är ju upp till varje förälder att avgöra hur strikt man vill vara.

dET DÄR MED ATT HITTA EN KOREKT LISTA PÅ VAD MAN KAN ÄTA kan man ju inte göra eftersom tillverkare hastigt o lustigt ändrar innehållet o där med innehållsdeklarationen så man får ju typ läs varje gång

Vi har en 3½åring som i över 2 år har haft sin diagnos, men som tydligt visade tecken redan för snart 3 år sen, men läkaren trodde ss inte pga ovanligt symptom Så vi har visst fått lära oss en del under resans gång

Svar på tråden mjölkfri choklad???