• Klasan

Nyblivna föräldrar som bråkar mycket..

Någon annat par som börjat bråka jättemycket sedan barnet föddes? Det är väl sömnbristen och allt det nya som påverkar men det är verkligen jättetrist att den första tiden som föräldrar präglas av irritation och gräl mellan oss. Samtidigt är man ju jättelycklig över sitt barn, det blir så tvära kast mellan glädje och lycka!

Hoppas bråken går över, man vet ju hur bra förhållandet kan vara när livet är iallafall lite mer stabilt. Men jag börjar förstå varför förhållandet utsätts för hårda prov under småbarnsåren och varför så många småbarnsföräldrar separerar...

Usch. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Nyblivna föräldrar som bråkar mycket..
  • Kevin06

Jag känner igen mig. Vi har det likadant här hemma...*suck*
    Beror nog på att man är trött som du sa, men ändå? Man har ju barn ihop, ska man inte vara sams då?

• Klasan

Ja precis, ska man inte liksom enas kring detta fantastiska som hänt och det underbara barnet? Istället känns det som om vi driver ifrån varandra. Speciellt nätterna är värst, då blir bråken så konstiga och orationella. Fy, jag tycker verkligen att det är jättehemskt.

• Cinnalinna

Absolut. Det har varít gnatigt, gnälligt, grinigt, tjurigt, slitigt, tjafsigt etc. Jag hoppas det blir bättre för så här vill jag inte ha det hela livet det var inte så innan vi fick vår son.

Dessutom gifte vi oss när sonen var 2 månader (modell stort bröllop) och den extra pressen och stressen var fruktansvärd. Skulle ALDRIG rekommendera något att gifta sig 2 månader efter man fött.

• Sarah å Leia

Vi har haft ett helvete under nästan hela året, men nu! När rutiner kommit in, har det lagt sig och vi har lärt oss att ingen av oss är perfekta. Trodde aldrig vi skulle klara det, men faktiskt, i dag har vi det underbart igen och kan kommunicera på ett helt annat sätt.
    Så försök stå ut, oavsett hur jobbigt det än är.

• wac

samma här, bråk hela tiden en tid. Tröttheten och den nya livvstilen med olika krav på varandra samt hänsyn till bebisen. Usch ja när vi väl har lärt oss våra roller tror jag det blir bättre.

• Beatrize74

Kom ihåg också att det är MASSOR med hormoner i omlopp...utöver sömnbrist, omställning i livet, ställas inför nya roller gentemot varandra och i livet.

• Cicci1984

Ja herregud va man kan bråka efter man fött barn! Jag o min sambo hade kanske haft max 2 riktigt stora bråk innan Cassandra föddes. Men efter hon föddes, jisses vilket temprament man har fått.. :)) men de e väl lite självklart, lite sömn o massa annat man ska hinna göra.. Men de går över med tiden säkert.. Man älskar ju varann trots att man kanske bråkar lite mer än vanligt.. :))
    Vad bråkar alla ni mest om efter att ni fött barn?? Skulle va kul o veta om de e ungefär samma saker som här hemma hos oss.. :))
    Vi bråkar mest över småsaker, hur mycket jobb min sambo har, hur lite man hinner göra tillsammans (Vilket e ganska självklart när man har en 6 veckor gammal dotter..)
    Ha de bra allesammans!!

• lövet2

Min svägerska ringde helt desperat en gång. Hon var rädd att hennes man ville skiljas. De brukade aldrig gräla, men natten innan hade de stått på varsin sida om spjälsängen och skrikit åt varandra. Jag hade fullt schå att låta bli att skratta, för jag och några andra mammor hade pratat om just det där bara några dagar innan - att förr eller senare kommer nyblivna föräldrar till det stadiet när de står på varsin sida om sängen och skriker mitt i natten ....
    De flesta jag känner har gjort det någon gång med första barnet! När båda föräldrarna är trötta, babyn är vaken och skriker, ingen vet varför, och båda tycker att det är den andra förälderns fel. Tyvärr tror jag att många skilsmässor/separationer börjar på det sättet ...

• Klasan

Vi bråkar om sömnbristen och hur vi ska lösa den på bästa sätt, men även andra grejor. Vi flyttade till hus 2 veckor innan sonen föddes så myckte av bråken är rent materiella: "var ska den här möbeln stå?" och "vilken soffa ska vi köpa". Dagens lyxproblem, alltså.

Faktum är att de senaste dagarna (sedan jag startade tråden) har det varit lugnare. Säkert ingen tillfällighet att vi fått sova liite mer, iallafall ca 6 timmar om natten var. Får man bara sova så vaknar man till en solskensvärld!! Dessutom börjar nog mina hormoner stabiliseras, til sambons förtjusning!

Svar på tråden Nyblivna föräldrar som bråkar mycket..