När två storasyskon hade vattkoppor här hemma, så drabbades 3:an också. Då var han bara 6 VECKOR och jag helammade. Han var jättedålig, fick stora fula koppor på och i hela kroppen plus att det blev infektion i dem. Så var jag än tog på honom sprack stora, gula koppor och han var jättedålig. Fick antibiotika för infektionen..
Så att att generellt säga att det blir lindrigare ju mindre de är, går inte. Här var det helt tvärt om. Den som var äldst av dem, klararde sig lindrigast undan. Nummer 2 hade också koppor precis överallt och fick Tavegyl, höll på att gå upp i atomer av klådan. Och han som då var minst blev värst drabbad. Barnen var då ungefär 6 år, 3 år och då 6 veckor.
Så att amma är ingen garanti för att slippa. Jourcentralen sa till och med att det INTE var koppor som min lille hade när jag ringde in och sa hur fula hans var. De sa att jag skulle komma, för koppor kunde det absolut inte vara på en så liten som ammades. Men när vi kom dit och de såg honom, blev vi väldigt snabbt förvisade till ett eget rum.