• Lena1983

5 månader och få vattkoppor?

Våra kompisars barn har fått vattkoppor och vi är ditbjudna på nyår. Inkubations tiden är 10-21 dagar.
    Vi har en son på 5 månader skulle ni far dit och riskera att erat barn blev sjuk? Jag vet att det är bra att man får det som barn men är han för liten?

• Svar på tråden 5 månader och få vattkoppor?
  • På Tiden

men du skojar? Menar du att du kanske ska låta honom f vattkoppor för att det är bra att få det då man är barn?

Det är inte bra att få överhuvudtaget men man drabbas värre d man är vuxen.

Men fem månader!!!!

• lövet2

Om barnen har vattkoppor nu, så kan de omöjligt smitta på nyår! Då kan ni lugnt fara dit ...

• Lena1983

de har två barn så jag gissar att då ena blivit frisk blir den andre sjuk kanske. JAg ska ringa bvc och höra vad dom säger. Jag har hört att ju minder man är ju lindrigare får man. men jag har säkert fel.

• Nilam 1

Min yngsta son hade vattkoppor när han var 4 mån.
    Han eller vi hade inga problem med det tror att de brukar säga att man kan få det igen om man får det innan 1år.

Så om barnet mot förmodan smittas så är det ingen fara. bvc sa till mig att det är så bra om de får det under sin första mån. man att det sedan inte är någon fara.

• Anki78

Min tjej var knappt 7 månader när hon fick det och det gick riktigt bra. Hög feber 1-2 dagar, men sedan var hon som "normal" igen, förutom prickarna då förstås. I den åldern förstår de ju inte att klia sig, men min tjej tycktes inte besväras över prickarna.

• Drakugglan

Min son fick vattkoppor idag så jag har precis kollat på growing people. Vattkoppor smittar 1-2 dagar INNAN man får utslagen och tills de sista blåsorna fått sårskorpor. Detta tar cirka en vecka efter insjuknandet.
    Så nyår är tryggt för dig. 

Jag själv däremot är rasande på mamman på babyrytmiken som kom dit med sin skitunge när hon hade stora vattniga prickar i hela ansiktet. Hon blev hemskickad av fröken men det hann tydligen smitta! Nu får jag fira jul ensam då mina kusiners barn fortfarande inte fått vattkoppor och vid förfrågan ville de inte ha.

Det stämmer att det är bättre ju yngre barnen är och jag ångrar nu att jag inte besökte min kompis Petra för tre månader sedan när hennes son hade vattkoppor. Då hade jag åtminstonde fått fira jul med familjen.

• Drakugglan

En liten rättning:
    Inte ju yngre barnen är. Men att de fortfarande är barn. Ju äldre man blir desto större risk för komplikationer.
    Sedan så slipper man ju VAB:a om barnen är små när de får det. De är ju borta 2-3 veckor från dagis annars.

• fru bengtsson

Min yngsta dotter hade vattkoppor när hon var ca 7-8 månader och hon hade prickar precis överallt, rätt hög feber och sov knappt alls på 3-4 nätter, så det är inte säkert att det blir lindrigare bara för att de är små när de får vattkoppor tyvärr...

• Lena1983

Nu har jag pratat med BVC. hon sa att det är så sällan så små får vattkoppor och att han ärr lite antikroppar då jag amma. Hon sa att det bara var att fara. då vet ni som är intresserade

• 4småtroll

När två storasyskon hade vattkoppor här hemma, så drabbades 3:an också. Då var han bara 6 VECKOR och jag helammade. Han var jättedålig, fick stora fula koppor på och i hela kroppen plus att det blev infektion i dem. Så var jag än tog på honom sprack stora, gula koppor och han var jättedålig. Fick antibiotika för infektionen..

Så att att generellt säga att det blir lindrigare ju mindre de är, går inte. Här var det helt tvärt om. Den som var äldst av dem, klararde sig lindrigast undan. Nummer 2 hade också koppor precis överallt och fick Tavegyl, höll på att gå upp i atomer av klådan. Och han som då var minst blev värst drabbad. Barnen var då ungefär 6 år, 3 år och då 6 veckor.

Så att amma är ingen garanti för att slippa. Jourcentralen sa till och med att det INTE var koppor som min lille hade när jag ringde in och sa hur fula hans var. De sa att jag skulle komma, för koppor kunde det absolut inte vara på en så liten som ammades. Men när vi kom dit och de såg honom, blev vi väldigt snabbt förvisade till ett eget rum.

• Wowa

Min flicka hade vattkoppor när hon var 1 år å det var INTE kul, det var mitt i sommaren å hon hade mest koppor i rumpan å med blöja på detta var det inte alls roligt, varken för henne eller oss, vi sov inte på en vecka tror jag. Man brukar väl säga att det är bra att barnen får det som små, men jag rekomenderar det inte under 1 år om man kan välja att smitta sina barn. 5 månader tycker jag låter tidigt.. man vet ju aldrig hur de reagerar.. Min make var den som smittade vår flicka å han var sjuk kan jag lova... så det är inte bra att inte ftt det när man är lten, som vuxen blir man oftast vääldigt sjuk.

• tuvamamma

Har haft samma problem med min 5 månaders som har en kusin som går på dagis där vattkoppor härjar för tillfället. Vi undvek kusinen under hela inkubationen för att vara på den säkra sidan. Många sa till mig att det skulle vara lindrigare för henne att få det nu men anser att hon är väl liten. Har hört många som fått hela munnen full mrd koppor... Stackars små!

Svar på tråden 5 månader och få vattkoppor?