• Anonym (Orolig)

Knöl i bröstet !!!!!!

Hej på er.

Hittade i söndags en knöl i mitt vänstra bröst. Ringde husläkaren och fick en tid samma dag. Hon kände den men tyckte att den kändes bra??? Dock har både mormor och farmor haft bröstcancer så hon ville skicka mig på mammografi+ punktion. Ok nu börjar min oro. Har tre småbarn och är 35.Kan inte sluta tänka på cancer att jag skall försvinna från mina barn och man. Detta är ren tortyr. Jag kommer inte att få en mammografi före helgerna, och sen när den är gjord så får jag väl vänta i 2 veckor på svaret(tortyr) för att då kanske få åka tillbaka för en punktion och de svaret kommer väl inte heller på en gång. Jag kommer att vara helt förstörd vi det laget. Finns det någon som vet om jag kan söka mig privat någonstans tex till cityakuten fast jag bor i uppsala län. PÅ cityakuten verkar man få svar samma dag. Hjälp mig någon.
    Kram

• Svar på tråden Knöl i bröstet !!!!!!
  • AnneSophie

Tror att du får söka vård precis vart du vill. Börja med att ringa Cityakuten, 08-545 291 85

Lycka till!

detached parent - evolution in progress
  • rimmis

Hej Anonym!
    Hej!

Jag hittade en knöl i bröstet för ungefär 3 år sedan, jag var då 24 år.. Uppsökte läkare och hon skickade mig på mammografi, sedan fick jag vänta 2 veckor på svar. Då bilderna inte var bra så fick jag vänta på tid till cellprov, det tog ytterliggare 2 veckor.. Efter cellprovet var det väntan igen.

Blev inkallad till sjukhuset och läkaren sa att det var en tumör, han kunde inte avgöra om den var god eller elak. Dock trodde han att den var god. Jag fick säga om jag vill operera bort den eller inte??? Vilken fråga? Ja, självklart.. Sedan fick jag vänta 2 veckor till på operationstid och efter operationen var det bara att vänta på besked. God eller elak? Det var en god... Puhh...

Sammanlagt väntade jag ungefär 8 veckor på att få veta och tiden plågar.. Om du kan få svar tidigare så tycker jag att du ska satsa på det. Vad gäller privat så får du söka vart du vill

... Lycka till tjejen.....

...rimmis...
  • Anonym (Orolig)

Tack för allt stöd.
    Rimmis, hur kändes din knöl. Var den stor ,liten, rund, ojämn, hård,mjuk?

• Anonym (jag också!)

TS: usch, jag har också hittat en knöl i bröstet! har ammat i tio månader och trott att det var en mjölkkörtel men när sonen ammar ordentligt på det bröstet så varken försvinner den eller blir mindre, den sitter liksom fast. jag är skitnervös - har typ inbillat mig det värsta! vart ringer man? vårdcentralen? usch, jag är helt hispig känner jag....+att min mamma dog i bröstcancer. hur gammal är du? jag är 30...kan vi inte följas åt i denna tråden...?

• Anonym (Orolig)

jag ringde vc men kan det inte ha med amningen att göra. då svullnar väl allt upp?jag är 35 och såååå orolig.

• Tina83

detta hör väl kanske inte hit, men jag har fått en förändring kring vårtgården. det är som en liten utbuktning kring vårtgården. vårtgården är inte rund längre utan det är omformat just där.vad kan det vara?

• rimmis

Anonym Orolig: Den kändes hård och var ungefär 2-3 cm i diameter.. Det var ömt och gjorde ont då jag tog på den.. Den kändes mer som en kula än som en körtel...

Anonym jag också: Ring vårdccentralen.. Tror dock att det är en knöl som kommit av mjölken.. Jag fick någon sådan då jag ammade sist. Den försvann efter ett tag.. Men om du är orolig så tycker jag att du ska ringa, för det är skönare att få veta än bara gå och oroa sig.. Man vill ju ha frid.

...rimmis...
  • Anonym (jag också!)

gomorron! ska ringa vårdcentralen på måndag men usch, jag är nervös! hoppas på att knölen är mjölk men tror i ärlighetens namn inte det eftersom den är så stenhård och liksom sitter fast i vävnaden, går inte att mjuka upp med dusch eller massage + att den sitter ganska högt upp ovanför vårtgården....
    TS: det är ju jättebra att läkaren tycker den känns bra! tänk hur många bröst hon måste ha klämt på...
    försöker vara positiv eftersom OM det är en tumör så kan den lika gärna vara godartad....
    jag håller tummarna för oss båda TS - kram!

• Anonym (Orolig)

Har nu varit på mammografi+ultraljud. Ringde min läkare och fixade en remiss till cityakuten, där de har drop in. Väntade kanske en halvtimme och fick sedan göra mammografi. Men hade tät bröstvävnad så fick göra ultraljud också. Han hittade inget konstigt alls. Kan jag lugna ner mig då??? Fick tid för punktion på torsdag vilket jag skall gå på.Känns bättre att reda ut vad det är för någe.
    Kram

• Minna07

Alla får vänta på provsvar, har svårt att tro att det finns några snabba genvägar. Min mamma gick igenom samma helvetes väntan. Hennes tumör var dock elak, HER2 - en av de värsta varianterna bröstcancer.

Du har ju iaf fått tider snabbt och bra. Får man inte det ska man tjata och skälla och gnälla och skrika! Man ska ha sin tid!! Det kan vara så illa att den som verkligen kämpar för en tidigare tid är den som överlever i slutändan. Den som snällt väntade i 4 månader dog.

Men TS, tänk inte som så att du kankse kommer att dö! För den risken finns bara man finns i livet! Det kan störta ett flyplan rätt ned på dig i denna sekund. Bli påkörd på gatan osv. Man får och kan bara inte gå och tänka på döden. Bara för att man får cancer innebär inte det automatiskt att ens risk för att dö höjs. Det kan mycket väl vara någon väldigt "bra" cancervariant osm kanppt innebär sjukdom.

• Minna07

TS: Nu är jag inte helt insatt i mammografi mm. Men här i stockholm finns ett sjukhus (huddinge/danderyd?? minns ej) som har en speciel "maskin" för alla med väldigt täta bröst. Jag vet inte om det var den specialkollen du gjorde, men om du inte gjort den. GÖR DET! Min mamma har precis som du täta bröst och med vanlig mammografi syntes inte tumören som antagligen fanns där i flera år innan den spred sig och läkarna kunde upptäcka cancern.

• Minna07

En sak till: Alla som går på regelbunda mammografikoller: Se till att de röntar ända upp i armhålan. 5% av alla bröstcancer upptäcks i armhålan (lymfkörtlar) EJ i bröstet.

Detta är väldigt viktigt.

• Anonym

Hej. Kan verkligen förstå din oro. Jag är en tjej på 27 år som upptäckte en knöl i bröstkorgen (ovanför bröstet)i februari -06, fick tid på vc där de tyckte att det kändes som en fettknöl men jag ville att de skulle göra en grundligare koll. Skickades vidare för ultraljud & cellprov. Visade sig vara godartat men de ville ta bort den ändå. Tog bort knölen & de blev överraskade när de såg att den växte på djupet så den var mkt större än den kändes. Fick svar att de inte hade fått bort allt så det blev en 2:a op. Fick då veta att det var en svåråtkomlig & svårborttagen tumör fast godartad och att den växte på djupet så att den hade vuxit sig in i bröstmuskeln. Fick svar igen att det var osäkert så det blev en tredje op. Nu har jag fått svar på att det verkar vara borta. Det tog 10 månader från att jag upptäckte knölen tills den var borta. Under den här tiden har mitt humör varit som en berg-& dalbana. All denna oro & väntan!!! Ville bara meddela hur viktigt det är att kolla upp knölar i brösten oavsett hur ung man är. Jag hoppas att det går bra för dej! Lycka till / Kram.

• rimmis

Jag hade också täta, vilket resulterade i att de inte såg något på mammografin.. Det bästa är att de tar ett prov (en spruta i knölen).

Annonym jag också: Hoppas du får tid snabbt..

Lycka till flickor..

• Anonym (jag också!)

rimmis: precis vad jag tänkte föreslå TS: se till att de tar ett prov från knölen (görs med en lång spruta) så att det kan analyseras, menar du att knölen har försvunnit eller såg den bara bra ut?
    jag har iallafall fått till för mammo den 3e januari - skööööönt, känns redan bättre... kram och lycka till!

• Anonym (jag också!)

ville bara berätta att jag har varit på sjukan och kollat upp knölen nu....det var ingenting! jag är sååååå lättad! det var bara en bindvävs-knöl som kommer att sitta kvar där men är helt harmlös! jag är superglad att jag kollade upp den och att jag nu kan andas ut! lycka till alla ni andra där ute, det var som läkaren sa: i de allra flesta fall är knölarna helt ofarliga....

• Anonym (ajajajajaj)

Min läkare punkerade den som om det skulle ha varit en alien som var därinne.. han stack som en tok runtrunt och fort som attans. Sen hörde jag en bekant som hade punkterat, och den läkaren stack bara in nålen en gång, sen var det bra. Själv såg jag ut som en nåldyna efteråt och tutten blev blå i två veckor...

• Anonym (Orolig)

Nu har jag fått veta att det inte var något farligt. Typ bröstkörtelvävnad. Mammo, ultraljud samt punktion gjordes. Nu kollar jag tuttarna varje månad.Punkt slut!!
    Kram

• Nininosen

Jag har haft många knölar i brösten jag åkte till gynakuten, jag fick panik. Fast jag är 18 trodde jag attd e va canser, alla i min familj har haft det. Jag är då yngst och ända banrnet men mina föräldrar och morföräldrar. Men det var ammningen..

Men bara så du vet skulle det finnas en riskt för cansker, var inte orolig isf har du upptäkt den så tidigt att det inte är någon fara. Dina barn kommer ha dej i livet många många år ska du se!

Svar på tråden Knöl i bröstet !!!!!!