• Yosa

Katten kissar blod, Hjälp!

Vi misstänker att vår hon-katt ca 5år kissar blod. Hon har kissat en del inne sista året (flyttat hit då och innan osss bodde de tre hundar här). Igår såg vi en kisspöl som såg ut att innehålla lite blod. Vi är inte säkra.Vi ska ringa veterinären på måndag.Hon är kastrerad.

Vad kan det vara?
    Någon som råkat ut för det?
    Vad gör vetrinären om det visar sig att det är blod i urinen??

• Svar på tråden Katten kissar blod, Hjälp!
  • Miafia33

Hon har antagligen fått urinvägsinfektion, då kan dom kissa blod.
    Katter kan få det av bla stress eller övervikt.

det kan också vara kristaller i urinen och därför har katten oftast ont när den kissar.

• Miafia33

Det är vanligare bland hankatter men min hon har haft det flera gånger. Är katten överviktig eller stressad tror du?

• Vicki77

Du behöver nog inte va orolig.
    Min kastrerade hankatt kissade blod och det va bara urininfektion. Han fick en penicillinkur och sen va det borta.
    Det är tydligen vanligt att kastrerade katter får det...

Lycka till!

• Ajsen

eller njursten...

Min pappas att hade likadant 2 ggr, tillslut fick han specialkost som man köper hos vetrinären o nu mår han prima!!

Enkla saker gör vardagen lättare
  • Miafia33

Veteniären vill oftast ha en urinprov där man kan fastställa om det rör sig om bakterier eller kristaller. I vissa fall kan det även röra sig om urinstenar. Katten får medicin och specialfoder som driver ut kristallerna eller stenarna eller ett foder som förebygger.

• Yosa

Men hur tar man ett urinprv på en katt? Gör veterinären det? Njae överviktig är hon inte. Däremot lite "knepig" psykiskt tror vi (stressad? som ni skrev) Har alltid varit skygg, skriker en del och det ahr blivit allt värre med skrikandet. Verkligen skygg, kan räkna på en hand antalet gånger hon legat brevid oss i soffan.

• Ajsen

Veterinär tar kissprov, de klämmer på urinblåsan i en bidé sedan tas det prov på det

Enkla saker gör vardagen lättare
  • Miafia33

Yosa: ni ska helst ha med er ett urinprov.

Passa på när katten ska gå på lådan, ta en liten burk eller vad ni har hemma och sätt under katten.

Förvara det i kylen tills ni åker iväg. Veterinären kan ta urinprovet genom att klämma på blåsan men eftersom katten är skygg är nog bäst att ni gör det.

• Bäsebus

Min kattflicka har också haft så, man misstänkte urinsten och uvi, fick penicillin och blev bra igen....Lycka till!

*~*~*Gryn i magen *~*~*
  • Yosa

Vi lär aldrig kunna ta ett kissprov *asg* hon springer när vi är för nära........

• Yosa

hur ger man penecillin till katter? I torrfodret? i spruta i munnen.....

• Miafia33

oftast genom en spruta i munnen

• Malin 1971

Yosa, vi hade också problem med att ta urinprov på vår hankatt som hade urinsten. Ett tips är att tömma lådan helt på sand och göra den ren så går katten in i lådan och kissar där till slut. Sedan kan du bara hälla över urinet i en ren burk och förvara det i kylskåpet tills ni ska till veterinären. Men det ska helst vara så färskt som möjligt. Vår katt ville inte gå in i lådan och kissa när vi gjorde så först men till slut gick han in och gjorde det han skulle efter att vi lyft in han i lådan flera gånger och visade att det var ok att kissa där fast det inte var sand i. Sedan har vi gjort så vid ett flertal tillfällen och då har det fungerat utan problem.

Hoppas att allt går bra hos veterinären. Du behöver nog inte oroa dig. Det är nog bara urinvägsinfektion eller urinsten som de andra skriver och det är ju inget farligt.

• Malin 1971

Om katten får pennicillin i tablettform så finns det ett jättebra hjälpmedel på apoteket som heter "tablettgivaren Buster". Det är som en liten spruta där du först drar upp lite vatten och längst fram sitter en klämma där man sätter fast tabletten. Sedan är det bara att tryck in det i munnen och katten sväljer direkt. Den är verkligen suverän och inte alls speciellt dyr. Kostar ca 20 kr eller nåt. Får du medicin i flytande form så är det spruta som gäller.

• Rigmor Mortis

Om katten känner att den måste krafsa på lådan, kan man tydligen tömma ut sanden och hälla på opoppade popcorn istället. Sen silar man av kisset. Jag har inte testat själv dock.

• Neeaa

Jag har med en lite orolig katt.. Hon ligger med oss men är rädd för främlingar, oljud å hastiga rörelser. Stressad liksom. Fast hon har aldrig kissat blod iaf. Lät inget vidare. Ta henne genast till veterinären! Säkert inget allvarligt, men ju snabbare behandling desto bättre... min katt löser mkt hår, det gör stressade katter. Gör din det?

• Yosa

jag upplever inte att hon är stressad direkt....hon klarar höga ljud, bilar, musik, andra kater o vår dotter får klappa henne. Men hon tar så sällan kontakt, går helst. Jag tog över henne från en "Bonne" som hade massa djur, hon var då 4-5månader. Han har ju inte precis kelat med henne osv så jag tror det e därför hon är skygg........

Svar på tråden Katten kissar blod, Hjälp!