• annhan

Ni som är mitt uppe i "IVF-karusellen".. hur gör ni med träning?

Jag har funderat lite på det här med träning/motion och IVF.. Vill försöka förbereda mig så mycket jag kan tills det är dax för oss att börja köra igång med spray, sprutor, plock osv. Jag tränar flera dagar i veckan, dels styrketräning och dels kondition. Jag kommer att fortsätta med detta, och undrar hur ni gör med den saken, ni som redan är igång?
    Kan träning "skada" behandlingen eller göra så att förutsättningarna blir sämre jämfört med om man "tar det lugnt"?

Lite fundersam är jag. Hoppas ni kan räta ut mina frågetecken..

• Svar på tråden Ni som är mitt uppe i "IVF-karusellen".. hur gör ni med träning?
  • Betty2

På kliniken sa de att om man är ganska otränad innan så är det onödigt att börja träna intensivt just under behandlingen. Om man däremot som du tränar väldigt regelbundet tror jag inte att det kan vara skadligt att fortsätta med det, men alla tror olika och har hört olika... Det är kanske några tjejer här som kommer att svara att man helt bör avstå från träning. (Läkarna bedömer ju det lite från fall till fall och ger olika råd till olika patienter - vissa bör nog inte träna medan det går jättebra för andra.)

Själv har jag undvikit träning första ruvarveckan för att vara helt på den säkra sidan. (Barnmorskan sa att efter 4 dagar så har det fäst, om det fäster, och då kan det inte lossna igen hur mycket man än hoppar runt/tränar.) (Jag tränar inte lika regelbundet som dig, högst 1 gång per vecka.)

Om man blir överstimulerad skall man däremot undvika träning och i stället vila ordentligt för att bli frisk.

Jag vet förresten en tjej som precis som du tränar flera gånger per vecka (på gym tror jag) och hon slutade INTE träna under behandlingen. Hon lyckades bli gravid på första försöket!

Lycka till!

Kram Fia2

• annhan

Tack för svar Fia!

Jag får känna efter och se hur kroppen reagerar på hormonerna, sedan kan man ju träna lugnare mot slutet av sprutperioden och vid ET. Kommer säkerligen att ta det väldigt lugnt efter återföringen!! Fast lite vill man nog röra sig också kanske, för ökad blodcirkulation sägs väl göra det lättare för embryot att fästa? Och vid motion så ökar ju blodcirkulationen.
    Nåja.. Jag får se hur det går längre fram. Och även höra vad de tycker på sjukhuset.

Kram!

• Ace

Säger som Fia2, fortsätt träna som vanligt.

Sen när du har börjat med sprutorna kan du bli ganska "tung" i magen, och öm, när äggblåsorna börjar växa, får du riktigt många kan det vara jobbigt bara att gå. Jag hade 9 äggblåsor, men blev ganska svullen och det kändes ordentligt i magen, så då hade jag ingen lust att gå och träna, asbolut inte gympapass...

Min läkare sa att det gick bra att träna efter ET, hopp etc påverkar inte embryot, utan snarare det att man fortfarande är svullen och öm som gör att det inte känns bra att träna, äggblåsorna fylls med vatten efter ÄP, så det tog några dagar innan det gick bort.

Lycka till med allt!

• CB72

Hej!

Träna du under behandlingen. Det tar ingen skada.
    Men jag fick stränga order om att inte träna under ruvningen. Har man redan svårt redan från början att bli gravid så ska man ju underlätta så mycket det bara går. Ruvningstiden är ju bara under en sån kort tid så försök att lägga träningen på hyllan under ruvningen.
    Lycka till.

Kramar, CB72...

• annhan

Tack än en gång för era svar!

CB72, får man fråga varför de inte ville att du skulle träna alls under ruvningen? Ansåg de att det skulle försvåra embryots fästande? *nyfiken*

• Nessie

Hej!
    JAg håller med ace om att det kan bli tungt och ömt i magen, och pga det vara svårt att träna. Läkaren sa dock att det går bra att träna om man vill och orkar. Lycka till!

• Månsson

Hej!
    Själv blev jag öm, tung och andfådd sista sprutveckan (13 äggblåsor) så jag ville inte träna.
    Efter ÄP gjorde det för ont, och efter ET sa BM att det inte var bra att träna hårt. Anledningen var att när man tränar tex styrketräning forslas en massa blod till de tränade musklerna, och det blir mindre blod i andra delar av kroppen, tex livmodern. Kroppen jobbar helt enkelt för mycket med att bygga muskler etc och man vill ju att den ska koncentrera sig på att bygga barn, eller hur?
    Sit ups ska man definitivt inte göra enligt BM, även om man kan tro att man lockar blodet till mellangärdet. Och absolut inte simma i pooler pga bakterier.
    BMs rekomendationer var långa promenader, gärna shopping

Förstår att man vill hålla igång konditionen, men samtidigt vill man ju inte riskera något...

• Pinja

Tror precis som ovan nämnts att det är ok att fortsätta träna. Det viktiga är att du är extra lyhörd för kroppen och ger dig själv ledigt ifall det känns så. Det är ju trots allt bara några veckor det gäller.

Lycka till!

kram

• pemi

Jag har levt som vanligt. Tränar iofs inte på gym eller så, men håller igång och rider som vanligt under ruvningen. Nu tänkte jag iofs ta en paus på några dagar efter ET denna gång, och ev ge hästen semester under ruvningen, men de andra gångerna har jag levt som vanligt och första gången blev jag ju trots de gravid.

Svar på tråden Ni som är mitt uppe i "IVF-karusellen".. hur gör ni med träning?