• Anonym (hjälp...)

min sambo har OCD

...behöver få diskutera med andra i samma situation. Min kille lider av OCD. Har har levt med detta ganska länge och har blivit bättre under de 3 år som vi varit tillsammans. Dock finns en hel del kvar.
    1) Han vill aldrig kyssas (händer otroligt sällan att han vill)
    2) Han vill inte att jag rör vid honom med mina bara händer.
    3) Han vill inte att jag tar i hans kläder/kör hans bil.
    4) Han kan inte använda fjärrkontroller, öppna dörrhandtag mm. utan att göra det med baksidan av handen
    etc. etc.
    Mycket av det här kan man ju leva med som anhörig. Dock är det jättejobbigt med de två första punktera, särsilt då jag själv anser att kyssar är det bästa som finns. Vi pratar ofta om detta och jag försöker hjälpa honom så mycket som det går (främst genom att INTE gå med på försäkringar av olika slag - exponering är ju det enda sättet att tillfriskna).

Han vägrar söka hjälp för detta, det spelar ingen roll vad jag än säger.

Någon mer i samma sits? Hur tacklar ni detta? Pressar ni er partner till terapi?

Älskar honom och önskar inget hellre än att han blir frisk.

• Svar på tråden min sambo har OCD
  • Aaliyah

Kognitiv beteendeterapi i kombination med SSRI-preparat hjälper bra mot OCD. Men det krävs ju att man själv tycker att det är ett problem förstås.

• ying yang

Oj, förstår att ni har en jätte jobbig situation hemma hos er, för det ä r påfrestande att leva i en familj med OCD. Anledningen till att jag skriver är att Jag själv lider av OCD, dock mer jobbiga tvångstankar.

Du gör helt rätt i att aldrig gå med på hans tvång d.v.s när han söker försäkringar över saker och ting, du gör han en stor tjänst även om det inte känns så för honom.

Att pressa någon till terapi tror jag är omöjligt, är man inte beredd på att ta tag i problemet själv,så kommer det ändå inte göra någon nytta.

Jag vet tyvärr inte riktigt hur ni ska lösa det,ville bara skriva ett inlägg,och säga att det finns många i din situation. ar du varit inne på ananke.org ? Där kan du få stöd också som anhörig,har sett det finns endel anhöriga där som skriver o forumet.

• Anonym

jag är inte anhörig men drabbad. Min sambo har det väldigt jobbigt, så jag kan förstå att det är jobbigt för dig.

Kan bara berätta lite om oss. Till skillnad mot din sambo har jag sökt hjälp. Jag träffar en kurator och får kbt behandling, jag äter medicin och deltar i en stödgrupp för tvångsdrabbade. I gruppen är även min sambo med. Där lär vi oss mer om sjukdomen och träffar likasinnade. Stödgrupper startas på olika orter av ananke (www.ananke.org) föreningen för människor med ocd, vet inte om ni känner till den.

Det är svårt att ge råd, det är nog hela tiden en balansgång. Pratade om det på träffen sist. Det här med försäkringar, vi var väl överens om att man skulle ge lite av varje. Tex om vi har en riktigt dålig dag kanske det är bättre att ge en försäkring, har vi en bra dag kanske du ska stå på dig mer.

För oss har det iaf varit en berg och dalbana och den är inte över än... tänker på er.. ni är inte ensamma.

• Anonym

Aaliyah om inte OCD är en psykisk sjukdom, vad är det då??

jag lider av OCD och jag ser det verkligen som en psykisk sjukdom

• Aaliyah

Anonym; jag menade att tråden jag tipsade om var till för dem som har anhöriga som är psykiskt sjuka. Alla med OCD betraktar sig nog inte som psykiskt sjuka och därför ville jag förklara det. Själv har jag tidigare haft problem med tvångsbeteenden och -tankar och såg det mer som ett psykiskt besvär. Men OCD kan ju vara olika svår och det var absolut inte meningen att vara respektlös mot någon som lider av det.

• Anonym

Aaliyah tack för svaret, måste erkänna att jag blev stött. Jag reagerar ofta väldigt negativt pga min sjukdom och min mening är inte att skälla på någon. Hade

• Anonym (hjälp...)

Tack alla för era svar. Skönt att veta att man inte är ensam. Ibland får jag skuldkänslor över att jag själv, som anhörig, tycker det är jobbigt. Det måste ju vara värst för min sambo, naturligtvis. Ibland blir jag arg på honom när han inte vill söka hjälp. Han gick i terapi för flera år sedan, innan vi träffades. Då var hans besvär mycket värre. Då hjälpte KBT honom väldigt bra, därför skulle jag så gärna se att han går dit igen för att jobba bort det där sista. Jag har insett att jag aldrig kan hjälpa honom att bli frisk. Han måste hjälpa sig själv. Känner mig fruktansvärt maktlös inför detta. Längtar efter riktig närhet och intimitet, men vill inte ställa ultimatum. Jag har kollat in anankes hemsida och den är jättebra.

Tack alla snälla rara människor.

• Anonym (hjälp...)

Du Anonym som själv var drabbad och som har en sambo som tycker det är jobbigt: hur reagerar din sambo och vad hur känner du inför hans/hennes reaktioner? Jag tycker det är så svårt att inte känna irritation/frustration, även om jag vet att det blir värre om jag stressar honom med sådant.

Önskar dig lycka till i din behandling. Önskar att min kille också kunde se mer klarsynt på det hela och inse att man inte klarar allt själv. Ibland behöver man ta emot hjälp.

Svar på tråden min sambo har OCD