• Anonym

min sambo har OCD

jag är inte anhörig men drabbad. Min sambo har det väldigt jobbigt, så jag kan förstå att det är jobbigt för dig.

Kan bara berätta lite om oss. Till skillnad mot din sambo har jag sökt hjälp. Jag träffar en kurator och får kbt behandling, jag äter medicin och deltar i en stödgrupp för tvångsdrabbade. I gruppen är även min sambo med. Där lär vi oss mer om sjukdomen och träffar likasinnade. Stödgrupper startas på olika orter av ananke (www.ananke.org) föreningen för människor med ocd, vet inte om ni känner till den.

Det är svårt att ge råd, det är nog hela tiden en balansgång. Pratade om det på träffen sist. Det här med försäkringar, vi var väl överens om att man skulle ge lite av varje. Tex om vi har en riktigt dålig dag kanske det är bättre att ge en försäkring, har vi en bra dag kanske du ska stå på dig mer.

För oss har det iaf varit en berg och dalbana och den är inte över än... tänker på er.. ni är inte ensamma.

• Anonym

Aaliyah om inte OCD är en psykisk sjukdom, vad är det då??

jag lider av OCD och jag ser det verkligen som en psykisk sjukdom

• Anonym

Aaliyah tack för svaret, måste erkänna att jag blev stött. Jag reagerar ofta väldigt negativt pga min sjukdom och min mening är inte att skälla på någon. Hade

Svar på tråden min sambo har OCD