• JHarvey

HUR ont o tätt innan man ringer/åker in??

Jo, jag undrar HUR ont och framförallt hur TÄTT det "ska" vara mellan värkarna innan man hör av sig till förlossningen?

fattar ju att man säkert känner det lite på sig själv, men om det finns någon slags måttstock blir det lite enklare...

Har så ont att jag kiknar om jag råkar stå upp, så jag sitter helst

Sen undrar jag oxå om man "måste" ha varit dålig i magen innan det sätter igång?

Haha, jag låter som en tönt med noll koll!! Skyller på att hjärnan inte funkar normalt när jag har så här ont...

TACK!

• Svar på tråden HUR ont o tätt innan man ringer/åker in??
  • Peztis

Nej, man måste inte ha varit dålig i magen innan det sätter igång - helt olika det där!

Du skriver ont, ont hela tiden eller hur långt har du mellan värkarna nu?

• Nyfiken gul

om du känner att du inte står ut längre så åker du in..... svårare än så är det inte...

man brukar säga att värkarna ska komma med ca 3-4 min emellan  - men allt är ju relativt... en del som har så tätt mellan värkarna kan vara redo att börja krysta i hallen.. medans en annan som har så täta värkar fortfarande håller på att skura golv o hänga gardiner...

så när du känner att du inte orkar längre  - då åker du in!

• MosterFia

Har du så ont tycker jag att du ska ringa till förlossningen! De är där för att hjälpa till, och de VILL att man ringer in om man tror att det är på gång.

De kan ju dessutom svara så mycket vettigare än någon av oss här.

Lycka till med bäbisen!!

• Jamirl

För mig började ju vattnet, åkte då in å värkarna satte igång....men annars är det väl när det är 3-4 minuter. Vissa har ju svinont redan ibörjan trots att det bara öppnat sig lite och inte är redo att åka in. Men det e så olika, en kompis hade bara lite mensvärk, de for in å vops så var ungen född, 5 veckor tidigt. Oroa dig inte, man kan ringa in till förlossningen och rådfråga. Lycka till!

• Peztis

Håller också med om att du bör ringa förlossningen och lyssna med dem.

• Slurpa

Har du ont så du kiknar tycker jag att du ska åka in! Jag hade så och vi åkte in, var öppen 2 cm så vi fick vara kvar. Du känner ju själv hur mycket du klarar av. Åker du in får du alltid vägledning o hjälp!Lycka till!!!

• Fille Fjonkan

Man brukar säga att en förstföderska ska åka in om hon har 3 värkar på 10 minuter - eller när hon vill ha smärtlindring. Om jag var du skulle jag dock ringa Förlossningen och ställa samma fråga där. Det skadar itne att de veta tt du är på g i vilket fall som helst.

Du behöver absolut inte vara eller ha varit dålig i magen för att det ska vara på riktigt.

Skönast för mig var det att stå framåtlutad när värken kom.

Ring Förlossningen och lycka till!

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 34
  • MosterFia

... och ifall du inte vill "känna dig fånig, och ringa för tidigt" kan jag berätta att jag ringde förlossningen första gången 05.00 måndag morgon. Sen var jag inne och fick vända tre eller fyra ggr för att det var jag som trodde för mycket om mina förvärkar. Dotra mi föddes 00.55 natten till söndag =).

Sjukhuset finns där FÖR DIN SKULL, det är alltid bättre att ringa/åka in en gång för mycket än en gång för lite.

• snillis

Ring förlossningen och besrkiv hur du känner det så kan de avgöra - de har varit med förr

• JHarvey

oj, vad snabbt ni svarar - TACK FÖR DET!!!

Det varierar i styrka men alla gör mer eller mindre ont. Den första som gjorde RIKTIGT ont kom för 1½ timma sen. Har haft kraftiga förvärkar i över en vecka..

Känns som att det egentligen aldrig avtar, - mer som att när jag får en ond som går över så är magen fortfarande hård som vid en lätt sd..?

Hmmm. Kanske ska ge det en stund till o sen ringa om det kommer fler så onda att jag kiknar? Är en "sån där" som inte vill ringa i onödan...Tyvärr

• JHarvey

Tack så mycket för alla svar!

Jag kommer ringa - tack för den "peppningen" oxå

• bebben Elias mamma

Jag hade knappt ont utan bara kände av värkarna med lite mellanrum kanske 10 min, jag åkte in och tur var det för jag hann knappt komma in förren bebben var ute.
    Nu var det utomlands och där sa de att man ska åka in så fort man känner värkar så de undersöker en, hade det varit i Sverige hade bebisen säkert kommit hemma, de vill ju alltid att man ska vänta så länge som möjligt hemma.
    Bättre att åka in för man vet ju aldrig hur fort det kan gå.

• MosterFia

JHarvey: Bra beslut, tycker jag! Meddela oss gärna här vad de säger.

• dunderhonung

Jag hade haft regelbundna värkar mellan 3-5 minuter. De gjorde inte så jätteont men jag ville ändå åka in för att kolla om något hade hänt. Jag var helt beredd på att vi skulle få åka hem igen eftersom de inte var så jättetäta eller intensiva. När vi kom in var jag öppen 9 cm!! Fick såklart stanna och några timmar senare föddes vår älskade lilla prinsessa

Lycka till

Svar på tråden HUR ont o tätt innan man ringer/åker in??