• E81

Rullar runt på mage i sängen och vaknar

Har en son på 6 månader som har börjat rulla runt på mage i sömnen och vaknar och är helt förtvivlad. Han har inte fått in någon snits på att sova på mage (har endast hänt en gång att han faktiskt fortsatt att sova när han rullat runt) och trots att han rör sig massor hela dagarna och kryper och har sig så är det som att allt det där försvinner på nätterna och istället för att rulla tillbaka på rygg eller sidan så blir han alltså jätteledsen. Han har, de senaste veckorna, börjat föredra att somna på sidan så på så sätt är ju risken större att han hamnar på mage men även när han sover på rygg så svänger han runt. Detta händer varje natt när han sover i sin säng och det brukar sluta med att han får sova hos oss eftersom han blir så ledsen + att det då är lättare att rulla tillbaka honom innan han hinner reagera alltför starkt.

Mina frågor är alltså:
    Vad kan jag göra för att förhindra att han rullar runt? Eller, vad kan jag göra för att vänja honom vid att sova på mage?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Världens finaste Anton kom den 19/6-06
  • Svar på tråden Rullar runt på mage i sängen och vaknar
  • Veladis

Min son gör likadant...
    Vet faktiskt inte heller vad jag ska göra - om jag ska göra något...
    Följer därför denna tråd med intresse...

För mig får han gärna sova på mage nu när han är såpass stor (7 månader), men det är ju det där med att han väcker sig själv...

• marlene23

om du låter honom somna på sidan och lägger en filt/täcke längs med magsidan och pula in den under det översta benet så att han inte lika lätt rullar över på mage så tror jag det kan funka! så gör nämligen jag med min 6 månaders dotter (hon kan bara sova på sidan)

• marlene23

så att det liksom blir som om att han "lutar kroppen mot filten.. man kan också ta en kudde och trycka mot/under. hoppas du förstår! Tänk dig själv att du ligger på sidan med det översta benet mot madrassen.. men istället för att det ligger mot madrassen så lägger du en kudde under det och vilar även magen mot kudden.
    Hoppas detta inte blev för virrigt.. Lycka till!

• missteddy

min son var lika vi började lägga filtar runt han så han inte kom någonstan nu när han blev nästan 10 månader tog vi bort dem

• marlene23

fast detta gör jag bara när hon sover och jag inte är där.. för på natten sover hon i vår säng och då "lutar" hon kroppen mot mig

• E81

Aha!! Smart det där med att stoppa in filten mellan knäna på honom! Det ska jag absolut testa. För det hjälper inte att bara "bulla" upp på sidorna, han kommer runt ändå. Eller så trasslar han in sig i det vi bullat upp med, såvida det inte är en större kudde och det får ju inte plats i spjälsängen... Tack för tipset!

Någon med tips på hur man "lär" honom sova på mage?

• FiaPer

Har en son som gör likadant som är 6 1/2 mån. Vi använder oss av täcket och stöttar upp så han inte far runt. Han sov mycket på mage på oss när han var mindre men nu går det inte alls, vilket är lite märkligt men men.

Så mitt tips, använd täcket eller en nalle eller nått!:
    Lycka till!

• Serendipity

Hej, min son började göra likadant för ca 3 veckor sedan. Varje gång han sedan vaknade till på natten ville han bli vänd tillbaka på sida/rygg för att kunna somna igen... Men nu har han övergått till att sova på mage helt och hållet, och vill inte längre bli vänd. Han vande sig nog på något sätt? Han ligger på mage med rumpan upp i vädret som en liten pyramid..

• E81

marlene23>>> Jag förstår precis hur du menar! Glad Och så länge det bara gäller en kudde så får det ju plats i spjälsängen. Svårare med en på vardera sida som vi brukar ha i vår säng. Dessa flyttar han ändå oftast på och hamnar på mage igen. Fundersam

• E81

serendipity>>> Vilken mysig bild! Glad Det är så där jag önskar att Anton kunde göra också. Någonting i honom verkar ju sträva efter att hamna på mage, det verkar på något vis vara den mest naturliga ställningen för honom nu. I vaket tillstånd ligger han nästan aldrig på rygg längre.

Svar på tråden Rullar runt på mage i sängen och vaknar