• E81

Rullar runt på mage i sängen och vaknar

Har en son på 6 månader som har börjat rulla runt på mage i sömnen och vaknar och är helt förtvivlad. Han har inte fått in någon snits på att sova på mage (har endast hänt en gång att han faktiskt fortsatt att sova när han rullat runt) och trots att han rör sig massor hela dagarna och kryper och har sig så är det som att allt det där försvinner på nätterna och istället för att rulla tillbaka på rygg eller sidan så blir han alltså jätteledsen. Han har, de senaste veckorna, börjat föredra att somna på sidan så på så sätt är ju risken större att han hamnar på mage men även när han sover på rygg så svänger han runt. Detta händer varje natt när han sover i sin säng och det brukar sluta med att han får sova hos oss eftersom han blir så ledsen + att det då är lättare att rulla tillbaka honom innan han hinner reagera alltför starkt.

Mina frågor är alltså:
    Vad kan jag göra för att förhindra att han rullar runt? Eller, vad kan jag göra för att vänja honom vid att sova på mage?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Världens finaste Anton kom den 19/6-06
  • Svar på tråden Rullar runt på mage i sängen och vaknar
  • E81

Fiaper>>> Anton sov också på mage på min sambo mest när han var nyfödd och någon månad fram och då var det bästa sovpositionen. Konstigt det där med hur en sak funkar super ena gången och så nästa funkar det inte alls. Men så är det ju med allt, märker man. Flört

• FiaPer

apropå spjälsängar, har ni sänkt era än?
    Vi har bara toppen och botten nivå så för att bespara våra ryggar har vi inte gjort det än. Borde kanske....?!

Otroligt härlig bild föresten! 

• Veladis

Serendipity: åååh, sööötis!

Egil bökar sig runt oavsett uppallringar... Han ställer sig gärna i krypställning i sömnen också. En gång gjorde han så, och vaknade inte förrän han slog huvudet i gaveln. Jag såg hela förloppet... Lilla gubben!

• E81

FiaPer>>> Vi har inte sänkt Antons spjälsäng heller, den har också bara två lägen. Jättedumt, egentligen eftersom de säger att man ska sänka den när de kan rulla runt själva. Fundersam Men sambon sa senast idag att "imorgon sänker vi spjälsängen!" så det blir nog av då. Skäms lite för att man har varit bekväm. Känner som du att det är ju skönast för ryggen att inte behöva böja sig så långt...

• FiaPer

Va skönt att höra att det är fler som fuskat.
    Bäst man tar tag i det dom närmsta dagarna här.

• Serendipity

Vi sänkte den för en vecka sedan... Ganska jobbigt att böja sig ända ner i golvnivå dock

• E81

Serendipity>>> Ja, jag har funderat på det där. Känns som att det kommer ta ett tag att få in tekniken med att lägga ner Anton i hans säng om han har somnat utan att han vaknar när man måste böja sig så långt ner över spjälorna.

• Serendipity

E81: Ja, man nästan tappar ungen ner i sängen för att man inte når ända ner, haha! Det är nu man funderar över varför man inte köpte en säng med höj- och sänkbar sida

• marlene23

jag vet barn som hävt sig ur spjälsängen och ramlat nr på golvet.. för att föräldrarna inte sänkt då de börjat rulla!

• E81

marlene23>>> Därav det dåliga samvetet! Jag vet... fy, så hemskt... Ledsen

• E81

Serendipity>>> Ja! Vilken praktisk grej!

Nu har jag testat att lägga en hoprullad handduk längs med magen och mellan benen på Anton som ligger på sidan och sover. Håller tummarna för att det håller honom på plats!

• vattnet

Ursäkta att jag styr bort från ämnet och tar över tråden men VAR har du, Serendipity, köpt den urfina grisen på den likaledes urfina bilden?

Och tack för bra tips med filt mellan knäna, föresten...

Svar på tråden Rullar runt på mage i sängen och vaknar