• Anonym (Irriterad)

    Anmäla skenäktenskap?

    Bör man anmäla någon som man vet ingått ett sk skenäktenskap? Detta gäller en person som mot betalning gift sig så att en annan person ska få stanna i Sverige. De bor ej tillsammans men är skrivna på samma adress.

    Är det ens olagligt att göra på det viset? Om det är det och man anmäler, händer det överhuvudtaget nånting alls? Eller är det så lätt att skaffa sig uppehållstillstånd i Sverige?

  • Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?
  • Anonym (nattis)

    Ja, rent generellt är det ju tillåtet att gifta sig utan att leva tillsammans. I det här fallet handlar det dock om att använde giftermålet som ett skäl i ansökan om uppehållstillstånd och då är det olagligt. Anmäl till migrationsverket eller polisen.

    Att som asylsökande gifta sig till ett uppehållstillstånd innebär ett antal intervjuer hos polisen även i normala fall. De intervjuar makarna var för sig, ställer frågor om den andre för att på så sätt kolla om det är just som i ditt fall att de inte är gifta av kärlek. Detta sker under ganska lång tid vid flera tillfällen, så chansen finns ju att de åker dit utan din anmälan.

    resultatet blir att personen blir utvisad från Sverige om det kommer fram.

  • Anonym

    Det är olagligt även om den som tar emot pengarna i praktiken sällan får någon påföljd. Den som betalat får sitt uppehållstillstånd avvisat eller indraget om utredningen visar att det är ett skenäktenskap. (Det händer oftast också om ett helt vanligt äktenskap skulle spricka inom två år, den gränsen ses som "bevis" för att det inte handlar om skenäkenskap.)

  • Anonym

    Om du vill anmäla är upp till dig, precis som med allt annat fusk, från oriktigt VAB-ande till svartarbete.

  • Anonym (erbjuden)

    jag blev erbjuden 50 000 kr av två arbetskamrater för att bli "fejksambo" med den enes bror ifrån bosnien. Jag sa bara att dem var helt ifrån vettet. Det är ju inte så att hans bror har de dåligt (sa han), att de är oroligt eller så. NEJ han vill bara bo här. Och i de läget (eller nåt annat läge heller) skulle jag inte gjort de. Är inte rasist men tänker inte vara låtsaskär för att han skall kunna komma hit, han är förmodligen lika knäpp som sin brorsa ändå. Sa även till dem (som trodde det var världens enklaste sak) att man blir kollad..typ förhörd m.m men de skulle ju vara lugnt för det var ju : "BARA ATT SÄGA BLA BLA BLA" hihihi kan nu skratta åt deras enfaldighet.
    p.s till saken hör även att jag är gift...ja just det sa dem så de frågde mig om min syrra (de aldrig träffat) var intresserad av att tjäna 50 lök. hahahaha

  • Tessideluxe

    Anonym (erbjuden) De skulle nog ha ångrat sig när de betalat ut 50 000 för något de kunde fått gratis. Man kan ju faktistiskt ansöka om uppehållstillstånd om man har en nära anhörig som bor i landet.
    Om du ska anmäla eller inte TS måste du själv fundera över. Det är inte så att personen inte får någon påföljd. Personer blir utvisad och får kanske inte återvända till Sverige. Jag anser nog att det beror lite på varifrån personen kommer och varför han/hon är här. Skulle du reagera lika om någon du känner "gifter sig" för ett greencard i USA eller blir du irriterad på att de på något sätt försöker snylta?
    Om du tycker att det är så illa ska du naturligtvis anmäla. Ring migrationsverket eller polisen och berätta vad du vet.

    /T

  • Anonym (Irriterad)

    Hmmm, ja jag vet inte... Denna person kommer också från fd jugoslavien så det är ju inte det att det är krig eller så. Har redan frågat migrationsverket en gång, utan att lämna ut uppgifter och de tyckte att det inte var deras sak (!).

    H*n är här för att brodern är gift och bosatt här. Självklart är det ju mkt bättre i Sverige.

  • biomedbonus

    JA såklart att det är fel, men å andra sidan skulle jag aldrig kunna anmäla nåt sånt eftersom jag hela mitt liv skulle känna att jag lagt näsan i blöt och att jag kanske orsakat mycket stora problem för den andre personen. Och det skulle jag inte kunna leva med.

  • Anonym

    att man ens orkar lägga sig i andra så mycket...låt dom göra som dom vill, dom har ju inte mördat någon.

  • Åsa

    Tessideluxe: "Man kan ju faktistiskt ansöka om uppehållstillstånd om man har en nära anhörig som bor i landet."

    OT Fast den där möjligheten är väldigt begränsad sedan ett antal år, till sådana som haft stadigvarande hushållsgemenskap (bott med)den Sverigebosatte i det andra landet och det får inte ha gått för lång tid emellan för har den ene bott i Sverige några år har man ju inte sammanbott; i praktiken handlat mest om minderåriga barn (det har diskuterats utvidgning där den Sverigebosatte kan garantera försörjningen, vet inte hur detta framskridit). De flesta som får tillstånd för anhöriginvandring är just partners, idag många från Thailand och f d Sovietunionen.

  • Kanelflicka

    Jag tycker att du ska anmäla det direkt. Du skrev att migrationsverket inte var intresserad. Ringde du till lokalkontor? Ring till hvudkontor i såfall.

Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?