• Maadde

Att förhindra magsjuka/vinterkräksjukan

Fick precis reda på att våran barnvakt blivit magsjuk & hon har passat sonen hela helgen då vi båda var tvunga att jobba.
    Sonen är nu hemma & jag undrar om de är någon som vet vad vi skulle kunna göra för att de inte ska bryta ut?

Sonen kan ju redan vara smittad men ingen känner av något ännu. Självklart hoppas jag att vi klarar oss men tänkte bara om de finns något mn kan äta eller så för att bacillerna ska dö?

Desperat nu, vill ju inte bli sjuka nu innan jul. De är fullt upp som de är lixom!
    Ååå.. hoppas någon vet något!
    Håll tummarna för mig!
    Kram Madde

Mamma till Elias 051102
  • Svar på tråden Att förhindra magsjuka/vinterkräksjukan
  • Avelyn

Det sägs att magsjukan inte smittar så mycket innan den bryter ut. Om barnvakten inte hade det under tiden hon tog hand om ditt barn behöver det inte vara någon fara. Jag har alltid oturen att vara med folk precis innan de blir magsjuka men har aldrig blivit smittad av någon som blivit sjuk efter att vi träffats. Däremot har jag blivit smittad av dem som varit sjuk och gått ut för tidigt.

• Darling73

jag brukar stoppa i mig ca 8-10 vitpepparkorn!!!! må vara skrick elelr inte, men har alltdi gjort det...en gång missade jag och blev sjuk....

annars är det nog bara att gilla läget tyvärr...är man smittad så är man...och sonen din kan du ju inte göra så mycket åt...

sen handhygien är ju JÄTTEVIKTIGT!!!!! handsprit är bra på dig, kanske även sonen om han nu blir dålig...och så...stryk gärna lite under näsan på dig själv då smittan även är luftburen....om du torkar kräk, försök att inte andas in för mycket...

hmm, jobbar på förskola...märks det!!??

lycka till!!

mamma till älskade Daniel 041014 ****lilla knyttet BF 070324 ****
  • humma

Prova vitpepparkorn men jag är tveksam..
    Tvätta, tvätta, tvätta händerna, byt handdukar är väl det enda jag kan komma på.
    Hoppas ni slipper det, vi har kört tre jular med magsjuka *blä*.
    Och det var supertrist.
    Håller tummarna för att vi slipper i år!!

• Avelyn

Jag har kräkfobi och har läst på massvis om magsjukan.. en slags besatthet hehe.. Av vad jag har läst så står det att man oftast inte smittar förrän sjukdomen brutit ut.

• Darling73

det ska ju stå....."det må vara skrock eller inte....." stavar som en kratta!

• Maadde

Åå jag hoppas ni har rätt!
    Saken är den att jag har VÄRSTA kräkfobin, det är verkligen illa!
    Jag biter ihop till jag inte står ut & detta är första gången med barn i bilden för oss.
    Min sambo fick sjukan förra året när sonen bara var 3 dagar & vi precis kommit hem från BB men jag klarade mig & sonen också.

Självklart vet jaf ju att det inte går att göra nått år utan tänker mer på oss.
    Ååå jag vill verkligen inte!! Dumma sjuka, kan de inte komma på nån medicin.

Vad får man på sjukhust om man kommer in med sjukan då?
    Jag vet att det finns medicin mot illamående, det fick jag när jag hade opererat mig. Men tror inte de finns att köpa.

Mamma till Elias 051102
  • loppan1

En sak jag har lärt mig under alla år som förskollärare och 3-barnsmamma är: Ibland blir man sjuk, ibland inte! Man kan aldrig veta, ni kommer säkert att klara er men gör ni det inte så lovar jag att ni kommer klara áv det. Kram och lycka till

• Darling73

tror inte du får nåt på sjukhuset om du kommrr in med magsjuka...de vill nog inte ha in dig där

mot illamående finns det ju typ åksjukepiller...men det hjälper ju kanppast om du spyr eller så...det är ju en bakterie i magen som gör dig dålig och du kräks ju upp allt....så åker ni på sjukan är det bara att stå ut...tyvärr!

• Marlene

Maadde: Åk inte in till sjukhuset med magsjuka om dom inte specifikt säger åt er att göra det!

• Avelyn

Maade, De ger inget mot eländet på sjukhuset. Magsjukan får ha sin gång. Möjligtvis får man dropp om man blivit uttorkad. Jag tror ni klarar er eftersom denna människa inte blev sjuk under tiden hon var med er son.

Jag har kräkfobi jag med, har tre barn. Det värsta är ju när de blir sjuka Önskar med det fanns några mirakelpiller att ta för att slippa kräkas. Några andra med kräkfobi jag pratat med har primperan utskrivet. Det är något starkt medel som de med cancer kan få mot illamående orsakat av cellgifter. Om det fungerar mot magsjukekräkningar eller ej vet jag inte. Krävs nog en hel del för att få sådant utskrivet. De har nog starka biverkningar med. Om läkemedelsnamnet är helt rätt vet jag inte, bara ett svagt minne av att någon på ett forum jag läser fick det utskrivet.

Kolla: www.emetofobi.se

• LCroft

Om ni hinner bli sjuka finns det inget att göra. Skulle sterilisera hela huset. Brukar göra det om nån får, och haft turen att fått stopp på det då. Byt alla handdukar osv. Körde förra året med Actimel (heter det så?, det man dricker) och vi klarade oss fast alla andra på sonens skola och dotterns förskola blev sjuka. Tvätta händerna hela tiden!

• Marlene

Man får nog ingenting på sjukhuset förutom dropp om man är uttorkad. Ev antibiotika om det är frågan om en bakterie

• Avelyn

Mitt enda lilla mirakelmedel hemma är alcogel som jag i smyg tagit från mitt jobb ( handsprit ) Använder det när någon hemma är dålig.

• Merle

Är det någon som vet hur lång tid det tar från att man blir smittad tills det bryter ut? Sambons brorson var här igår och kräktes och jag har bf om åtta dagar, så man är ju lite nervös.

• Darling73

Merle: upp till 1 vecka är man i "farzonen"..beror ju på vilken "sorts" sjuka dte är...det finns ju olika...men vanligast är 48 timmar....hoppas du slipper!!!!!!

• Avelyn

Om man blir sjuk blir man oftast det inom tre dygn. Håller tummarna för att du slipper Merle!

• Merle

Tack..Hoppas detsamma! Försöker inte tänka på det så mycket bara, för då går man runt och mår illa av ren inbillning.

• Avelyn

Merle, Sant.. tänker man på magsjuka mår man illa av bara tanken. Sedan undrar man om man är på väg att få eländet. Man gör nog bäst i att försöka koppla sina tankar postivt. ( har man svårt för magsjukor och liknande är det lättare sagt än gjort dock. )

• Maadde

haha... samma här. Jag mår illa direkt när jag hör att någon har magsjuka. Då blir lixom kroppen "jaha, nu är jag sjuk. snart kräks jag" Snacka om paranoid!!

Jag håller oxå tummarna. Jag har sån dära gel hemma, köpte på babyland, som dödar bakterier. Typ handgel eller nått. ska nog köra det.
    Fast tror inte man får ha de på barn va? de stopppar ju händerna i munnen å så..

Tack för era förhoppn9ingar! Jaf håller alla tummarna jag med.
    Men om jag fattat de hela rätt så smittar de mest efter alltså & inte före? då kanske vi klarar oss då...

Mamma till Elias 051102
  • Marlene

Det brukar ofta ha ett ganska snabbt förlopp, men nog tror jag att det smittar före.

Svar på tråden Att förhindra magsjuka/vinterkräksjukan