• m1nn13

Buuuu för Norman´s Deli på Hansacompagniet i Malmö

I fredags när jag (med barnvagn) och min höggravida väninna skulle käka lunch på Norman´s Deli i Malmö blev vi upplysta av en man på restaurangen att "folk med barnvagn är hänvisade till platserna bakom väggen, vid hissarna och eftersom där är fullt så är ni inte välkomna här".

Vi som hade tänkt äta en god lunch och sedan köpa julklappar på Hansa blev helt förfärade!

Det är klart att det står restaurangägaren fritt att VÄLJA vilka kunder han vill servera men jag tror inte att de andra handlarna i varuhuset blir så glada över att han skrämmer iväg deras kunder.

Vi lämnade självklart varuhuset, åt en god lunch i Saluhallen och köpte sen julklapparna - fast inte i Hansacompagniet så klart. Men min bil var ju parkerad där så vi fick ju ta vägen dit sedan... ack, så mycket pengar de förlorade!!

För några veckor sedan var jag i Göteborg, på Åhlens i Nordstan. De har fattat att "barnvagnsfolk" är en köpstark grupp. De har ett STORT skötrum med pentry, 2 mikrougnar, 2 soffor, 3 skötbordsplatser och en toalett. Det är ju så det skall se ut! Man vill känna sig välkommen och under den tid jag var där var det minst 10 föräldrar som var där med sina barn (och vagnar). En hel del av dem stannade säkert till på barnklädesavdelningen som låg i direkt anslutning!!

Bra gjort Åhlens!!!
    Bu för Hansacompagniet!!!

• Svar på tråden Buuuu för Norman´s Deli på Hansacompagniet i Malmö
  • SaramedM

Mamma med två pojkar; vilket cafe? Jag har varit på NK ett otal gånger men inte sett någon skylt

• gravid72

Prinsessan05 - Håller helt med dig! Han verkar vara en idiot!! Jag bojkottar gärna hans båda ställen.

har ni läst i dagens tidning? Var det din insändare m1nn13?

Har ni även läst idioten som skrivit att "själviska föräldrar bryr sig inte". Hans insändare är helt otrolig - vi borde alla ge honom svar på tal.
    Har han inte själv varit barn en gång? Är vi mindre värda för att vi är mammor??

Sidan C11 i Sydsvenskan idag - LÄS!!

• SaraoAlbin

Jag har precis läst insändarna i dagens sydsvenskan.....jag blir så less på människor som mannen som skrivit "Själviska föräldrar bryr sig inte".  Han kallar oss med barn och barnvagn för okänsliga och osjälviska människor utan skam i kroppen. Är detta då något man blir under en graviditet? Är det ett dåligt skämt för att provocera???
    Jag blir riktigt förbannad på den typen av kommentarer. Visst finns dessa föräldrar som är helt själviska och okänsliga men det tror jag de är med eller utan barnvagn.

Vi är några mammor som träffas. Inget av dessa barn skriker och bär sig åt men barn låter. Visst spills det när de äter men vi fixar alltid till efter oss. Ja varför sitter jag här och skall försöka försvara mig? Jag tycker det är sjukt att det skall behövas "barnvagnsbord". Vad är nästa steg? Rullatorbord, rullstolsbord, tonårsbord?? Är det inte lättare att säga till dem som sätter sig ivägen för de andra gästerna istället för att dra alla över samma kam?

Kram

• Snäckan05

Jag och en kompis skulle fika på Heavens world i våras. Två bord var upptagna så vi satte våra barnvagnar och gick för att beställa. När det blev vår tur så frågade tjejen om det var våra barnvagnar och vi sa ja. Då sa hon att vi fick sitta vid de tre borden med barnvagnar på. Min kompis frågade varför vi inte fick sitta där vi ställt vagnarna eftersom det fanns så mycket lediga bord varpå vi fick svaret att så var reglerna. Vi tog våra barnvagnar och gick för att fika på ett annat ställe.

Kan också rekomendera fields i Danmark.

• m1nn13

Vi har Lundabilagan/utgåvan av Sydsvenskan så sidan C11 igår handlade om något helt annat i min tidning! Typiskt. Vet heller inte om de tagit in min insändare ännu - av samma orsak. Men - ni mammor i Malmö får väl hålla utkik i tidningen för mig. "Inga julklappar på Hansa" skrev jag som rubrik!

GOD JUL på er!

• kiori

Som mamma till tvillingar är jag faktiskt överlycklig över att just Normans deli och Bagel heaven finns. Mer barnvagnsvänliga ställen finns knappt i malmö. Jag, med min stora vagn kommer alltid in, kan ha den i närheten och ej utanför (som många caf+eer/restauranger begär), jag har alltid lyckats få barnstolar till båda mina döttrar. (Många andra ställen har bara 1 eller 2 barnstolar och chansen att just båda ska vara lediga är i princip obefintlig. Dessutom serverar de mat och inte bara mackor och kakor som tex espresso house vilket för mig är det enda andra alternativet.
    Jag tar det faktiskt inte personligt att ägaren vill driva en vinstgivande business och att alla lunchgäster inte ´är intresserade av att äta sin lunch bredvid ett "låtande" barn. Dessutom förstår jag om man inte vill förstöra möblemang med matkladd. För vilka barn kladdar inte. "Barnvagnsborden är endast under lunchruschen". Risken finns om ägarna tar åt sig av ert missnöje att de tar bort alla barnstolar - för det finns det inget tvång på att ha.

• Moonis

kiori: Men jag tycker inte det ska ske någon form av särbehandling bara för man har barn o barnvagn. Man är ju en del av detta samhället o har lika stor rätt att käka mat var man vill som alla andra.
    Vi ska väll inte gå tillbaka i utvecklingen när tex. svarta inte fick äta var dom vill eller att ha en skylt "svarta här".
    Alla ska ha en plats i samhället oavsätt hudfärg eller om man har barn.

• kiori

jag kan absolut hålla med om att man ej får särbehandla. Men jag har varit med om att bli ombedd att ej komma till fik för att jag tar för mycket plats. På Normans erbjuds man ju plats, men inte mitt i smeten mellan kl 11-13. Man kommer ju inte ens in dit med sin vagn.

• gravid72

Moonis - precis! Håller med dig.

Visst vill han driva ett vinstdrivande företag - men det är väl inte bara barnvagns föräldrar som sitter länge (om vi nu gör det), ungdomar som inte har så mkt pengar kan sitta länge över en kopp kaffe, arbetslösa som har all tid i världen, pensionärer som också får lite pengar och har mycket tid, hemlösa som kanske köper en kopp kaffe osv osv!!
    Det blir många skyltar att sätta upp.
    Undrar bara vem som vill gå till ett sådant ställe! Inte jag!

Visst, vill han inte ha oss alls som kunder kan han ju ta bort barnstolarna, men då har han ju tydligt visat att han inte vill ha oss som kunder.
    Men vi är ju inte barnvagns föräldrar för evigt, och när den tiden är över kanske man inte är sugen på att gå till ett ställe där man blivit så otrevligt bemött

• Moonis

kiori: Men många har ju tydligen råkat ut för detta fast det funnits plats. Man kan anvisas till en speciell plats men av rätt anledning.
    Tycker det är konstigt hur samhället i viss mån nästan blivit barnfientligt. Man får gärna ha barn typ men så fort man tar lite plats på trottoaren, måste amma sitt hungriga barn eller att ens barn för oväsen så är man plötsligt en pina.
    Verkar som barn knappt helst ska höras eller synas numera här  

• Arcoiris

va heter restaurangen på andra våningen på Hansa? Massa plats och vi blev inte bortkörda fast vi hade vagnar.
    Det stället ni snackar om är det på nedervåningen va?

• gravid72

Ja - detta ligger på bottenplan

Fiket på övre plan är kanonbra - men har inte så mkt mat, tyvärr

• m1nn13

Ja suck. Det finns tydligen många tankar om detta. Diskussionen fortsätter visst på Sydsvenskans insändarsidor. Jag blir bara så trött över alltihop! Blä.

• gravid72

Jepp, senast idag är det en ny insändare och det var en artikel för några dagar sedan då kritiken varit så massiv på insändar sidan.

Svar på tråden Buuuu för Norman´s Deli på Hansacompagniet i Malmö