• Dora

Blev glatt överaskad idag av försäkringskassan!

Jag hade tänkt ansöka om 5 sgi-dagar och en lägstanivådag per vecka när tvåan kommer. Men jag läste mig till att man måste ta ut 180 sgi-dagar innan man får röra dom andra. Fånigt! Men jag frågade om jag får ta en lägstanivådag för min äldre dotter istället för tvåan och det fick man. Det blir väl i och för sig bara 60 kronor per dag men det är ju bättre än inget. Lite trist att dagarna brinner inne också.

• Svar på tråden Blev glatt överaskad idag av försäkringskassan!
  • jmmm

tänk bara på att den dagen du tar av storasysters dagar måste hon var hemma från dagis.

• Dora

Ska ta den dagen på en söndag.

• mamman Linda

Dom dagarna plockade jag ut när jag började jobba...då tog jag dom på helgerna för att inte pengarna skulle "brinna inne"...

Alva, Walter och Leos mamma
  • Dora

Mamman Linda---> Det måste ha varit ett tag sen. Nu får man bara ta ut dem på helgerna om man tar ut vanlig fp på fredagen eller måndagen.

• Novus

Misseline
    Det stämmer inte. LN-dagarna får man visst ta ut på helgerna om man vill. Min man gör det nu

• Lallan

Det går väl inte att jobba heltid och ta ut LN-dagar eller?

• Dora

Är det verkligen så? Jag blir så snurrig av fk hemsida. Har alltid trott att man inte kunde göra så. Så jag kan alltså jobba heltid måndag till fredag och ta ut lägstanivådagarna på helgerna som jag normalt aldrig jobbar?

• mamman Linda
    Misseline skrev 2006-12-19 11:55:40 följande:
    Mamman Linda---> Det måste ha varit ett tag sen. Nu får man bara ta ut dem på helgerna om man tar ut vanlig fp på fredagen eller måndagen.
    Jo det var väl en 4-5 år sedan...
    Så man får inte göra så längre? jaja, nu får man ju inte 60 kr utan 180 kr så nu kan man ju faktiskt ha råd att ta ut dessa dagarna också...förrut när det var 60 kr så hade man ju inte råd att vara föräldraledig med dom dagarna...
    Alva, Walter och Leos mamma
  • Dora

Mamman Linda---> Jag hade tydligen fått det om bakfoten. Enligt inläggen ovan får man göra så fortfarande.

• Novus

Mamma Linda
    Det gäller än, min man tar ut LN-dagar nu för vår dotter och han jbbar heltid mån-fre

• plutto

Ett annat tips är att man kan gå hem 1 timme tidigare från jobbet och i stället för att flexa så kan man ta en hel L-dag.

Svar på tråden Blev glatt överaskad idag av försäkringskassan!