• maja71

ont i ryggen i vecka 10

Någon mer som haft eller vet något om att ha ont i ryggen, långt ner, i korsryggen (mensvärksstället ungefär)? I vecka 10. För tidigt för ryggont sa barnmorskan. Började få lite småont för en vecka sedan men det blir allt värre och ihärdigare. Har nu vaknat med ryggont några dagar, sedan är det till och från hela dagen. Rädd för att något är fel.

• Svar på tråden ont i ryggen i vecka 10
  • Annica71

Hej Maja.

Jag tror inte du behöver oroa dig men jag ska ge min syn på saken både i positivt och negativt syfte.

Jag har hört många som fått ont i ryggen tidigt. Bäcken m.m. börjar luckras upp direkt har jag hört.

Jag vill inte skrämma dig men jag har haft 5 tidiga missfall (v. 4-6) och vid alla dom så har jag fått ont i ryggslutet innan jag börjat blöda.

Hoppas och tror inte du behöver oroa dig men om du känner dig orolig så åk till akuten så gör dom ett VUL på dig.

Kram och Lycka till

• Signatur

Jag har haft ont på "mensvärkstället" nere i korsryggen till och från (är i v 13) men aldrig särskilt länge eller särskilt mycket.
    Läste i någon bok att det är ganska vanligt eftersom kroppen "tränar" på att mjuka upp fogarna inför förlossningen.

Är det första barnet? Är det inte det tycker jag du ska kontakta BM igen, foglossning kan komma direkt om det inte är första graviditeten (men hur tidigt det kan komma då vet jag inte).

• maja71

Tack tack tack för svar! Känns lite bättre nu. Att komma fram på telefon till barnmorskemottagningen är svårt, de har en timmes telefontid.
    Ja, Annica, att det ska vara tecken på missfall är just vad jag är rädd för. (Vad hemskt för dig, beklagar!)
    Men att du hört om flera som känt av ryggen tidigt var skönt att höra!!!
    Och Signatur - tack. Hoppas att det är som i din bok, att kroppen "tränar".
    det låter fint på något vis.
    Tack igen för svar!!

• maja71

sorry men nu puffar jag igen

• AannaH

Att du har ont i ryggslutet kanske kan beror på hur du jobbar..Jag har haft ont i ryggen några veckor är i nu i vecka 13+ och det ryggonda beror på mitt jobb,man måste tänka på hur man lyfter o så...

• maja71

Hej AannaH, det har du rätt i. Jag sitter mest på jobbet - men det kan ju vara nog så illa... Tacktack! Kanske man måste "sköta sig" lite bättre nu, på många olika sätt. Att vara gravid är ingen sjukdom säger de, men så j-a rosa och rosigt och underbart är det inte hela tiden.

• Ida2

Har haft jätte ont i ryggen vid speciellt ett tillfälle. Ringde KK som inte riktigt visste vad det var :-0 . men sen när jag pratade med min BM sa hon att det inte var något ovanligt med olika krämpor som man inte alltid kan förklara. Det var nu några veckor sen och idag var jag hos läkaren (för inskrivning) och allt såg perfekt ut sa hon. Jag blev också väldigt orolig. Har hört om flera som har haft ryggont till och från ibörjan av graviditeten.

• Anna70

Är som du i vecka 10. Jag har haft ont i 3-4 vecor till och från. Har varit till sjukgymnast för att få hjälp, och han sa att mina besvär var typiska för en gravid kvinna. Jag föreslår att du beställer tid hos en sjukgymnast som kan titta på dig. Min sa bla. att jag inte fick sitta mer än 20 min i sträck, eftersom det är det som belastar allra mest.Detta är min andra graviditet, men också i den första började mitt ryggont vid v.10.

Hoppas att du får bra hjälp!

Fråga i min gästbok om du vill veta mer!

Anna

Svar på tråden ont i ryggen i vecka 10