• Anonym

Vad händer när någon blivit häktad?

Min man har blivit häktad och är anklagad för grov kvinnofridskränkning. Får/kan jag prata med honom innan han släpps, om han släpps? Vad händer med honom? Hur bor han? Kan någon säga mig något om vad som händer efter att han blivit häktad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-19 01:18:58:
    Glömde en sak. Vad kan straffet bli för den typ av brott han är anklagad för?

• Svar på tråden Vad händer när någon blivit häktad?
  • Anonym

Vet att det inte är så många inloggade, men finns det INGEN som vet något?

• Anonym

Häktade släpps när dom har har förhört honom om det är ett ringa brott. Vid grövre brott stannar de i häktet och strafftiden i häktet räknas bort från en senare ev. fängelsedom. Det är åklagaren som bestämmer om han kan släppas i väntan på rättegång eller inte.
    Han får inte sitta längre än fyra dygn utan att en häktningsförhandling görs. Åtal för brottet ska väckas inom två veckor från häktningsförhandlingen. (Annars får man göra om processen.) Jag tror inte att du kan träffa honom så länge som han sitter häktad. Besök tillåts när åtal har väckts (med vissa undantag).
    Han bor i en cell där han får mat - ibland finns där toalett. Cellen är förmodligen enkel utan tillgång till TV, radio, tidning etc.

Kvinnofridskränkning, benämning på brott där gärningen varit led i en upprepad kränkning av hustru, sambo eller tidigare sådan. Lagen kan till exempel tillämpas på återkommande misshandlar inom ett förhållande.

I brottsbalken står i 4 kap § 4a:

"Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (1999:845)."

• Thursday

Du måste ta reda på om han är häktad med eller utan restriktioner. Har han restriktioner är det åklagaren som ska godkänna all kontakt han har med omvärlden. Är han häktad för våld mot dig så kommer du troligen inte att få prata med dig. Syftet med restriktionerna är att han inte ska kunna påverka t.ex. dig eller eventuella vittnen innan rättegången.

Hur länge han får sitta häktad är svårt att svara på. Döms han till ett fängelsestraff kommer han troligen inte att bli släppt alls, utan blir överförd till fängelse från häktet efter domen. Oftast släpps restriktionerna i samband med domen, men inte alltid.

• Anonym

Tack för era svar!
    Min sambo är häktad och får sitta där tills rättegången. Han har fått restriktioner och jag får inte prata med honom. Har försökt kontakta åklagaren men han har inte varit inne i dag. Skulle vilja skicka ett brev om det är möjligt, han behöver inte svara. Tror ni det kan gå? Ett problem är att han skulle behöva sätta över pengar för att betala räkningar och lån. Kan han få göra det om jag ber om det.

Måste det bli fängelse eller kan han få en annan dom? Vård kanske? Det behöver han.

• Bo Peep

Han har fått en offentlig försvarare som du kan kommunicera sådana saker genom. Åklagaren och tingsrätten kan ge dig kontaktuppgifter till försvararen.

• Thursday

Kan väl tillägga att om han är häktad så har han en offentlig försvarare.

Det är helt omöjligt att säga vad det blir för påföljd, det beror på så många omständigheter, vad för typ av saker det är och vad han har på sig sen förut. Det finns lite olika program just för män som misshandlar i förhållanden, men det beror som sagt mycket på, t.ex. hur högt straffvärdet är.

• Anonym

Ok vad bra, jag har försökt få tag på åklagaren hela dagen i går. Vet inte vad hans advokat heter, vet bara att han kontaktat min sambos arbetsgivare. Han är tidigare dömd för olovlig körning, misshandel, olaga hot. Det är vad jag vet om. Kan han bli dömt till ett sådant program i stället för fängelse?

Tänkte på en sak till. Nu när han är häktad och om han inte kan jobba efter att han fått dommen, får han någon form av ersättning? Tänkte eftersom han har lån och räkningar.

Jag skulle få ett rättskyddsombud, när kan det ombudet höra av sig tror ni?

Kan man få någon form av ekonomisk stöd då detta innebär inkomstförlust och dubbla hyror för mig, som jag antagligen kommer att få betala själv? Tror inte jag klarar det med min lön.

• Anonym (soc sekr)

Man får ingen ersättning för att man sitter häktad, han kan vända sig (genom personal på häktet) till sin socialtjänst och ansöka om hyra om han inte har några som helst tillgångar till att betala den med, övriga räkningar lär det bli svårare med och de får han nog försöka lösa i efterhand.

Om jag förstår dig rätt har ni varsitt boende. Du anses inte ha några skyldigheter att betala för hans boende, så du lär inte kunna få ngt bidrag pga dubbla hyror, då det är ngt han får lösa själv.

• Anonym

Nej vi har gemensamt boende. Men jag vill knappast bo med honom nu, vågar inte, och kan inte utsätta min dotter för honom igen.

• Anonym

Glömde en sak. Pratade med hans advokat idag men han kunde inte säga något till mig, speciellt inte till mig sa han. Åklagaren får jag inte tag på.

• Thursday

Grejen är väl att du lär väl vara ett av de främsta bevisen mot honom så att säga, så det blir ju lite konstigt. Orsaken till att han har restriktioner antar jag är bl.a. att han inte får prata med dig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med rättsskyddsombud? Målsägandebiträde kanske? Det är tingsrätten som utser det i så fall, men du kan prata med åklagaren om det också. Det är inte automatiskt, men om det är grov kvinnofridskränknig mot dig han är häktad för så bör du få ett målsägandebiträde.

Om han blir frikänd sedan så kan han få skadestånd om han varit häktad, men annars vet jag inte.

Man kan som sagt få vård, men ju högre straffvärdet är, ju starkare blir skälen för fängelse. Har han tidigare fått villkorlig dom eller skyddstillsyn så är det svårare att få det igen. De gör antagligen en personutredning på honom, och då lämnar frivården ett förslag, men det är inte alltid domstolen följer det.

• Anonym (soc sekr)

okej, trodde du med dubbla hyror menade varsitt boende.
    Du bör, med anledning av dottern, ha mest rätt till ert gemensamma boende, men det kanske är för otryggt för dig att bo kvar på samma adress? Du kanske behöver något nytt, med skyddade uppgifter. Om du behöver något akut skyddat boende (om han skulle släppas exempelvis) kan du kontakta socialtjänsten i din kommun som bör kunna hjälpa dig med exvis kvinnojoursboende. Annars kanske du kan söka ny lägenhet på egen hand, men tänk på att inte folkbokföra dig på en ny adress, så dina uppgifter blir synliga.

• Anonym

Ja jag menar målsägandebiträde, det är så mycket nytt att det lätt blir lite snurrigt.

• Anonym (soc sekr)

om du vill ha ngn att prata med om din situation kan du kontakta din närmsta kvinnojour också, de är insatta i hur allt fungerar och brukar vara bra på att stötta.

• Anonym

Jag har haft kontakt med dem innan detta hände, men fick inte ut så mycket av det.
    Funderade på om jag flyttar. Hur gör jag med möbler, kan jag ta med mig allt? Vissa saker är hans men vem ska hämta och förvara allt åt honom? Hur delar man när man är sambos?

• Bluescreen

TS; jag var i somras i samma situation som du, hör gärna av dej om du känner att du vill skriva av dej eller prata. Jag vet hur det känns! Eller, rättare; jag vet hur det kändes för MIG och lyssnar gärna. Stor kram.

• Anonym (soc sekr)

har inte full koll på sambolagstiftningen, men jag tror att det är så att det du haft med dig till det gemensamma hemmet, det är ditt och det kan du ta med dig. Det han hade med sig ska han behålla. Det som har inhandlats under den gemensamma boendetiden för det gemensamma boendet ska delas mellan er.
    Hur ser det ut med kontraktet, står ni båda på det, eller bara en av er? Om det är gemensamt vet jag faktiskt inte hur det fungerar med en ev uppsägning av kontraktet, vet inte om du kan säga upp din del av det och han behåller sin del.
    Det är hans ansvar att ta hand om sina saker, antingen får han be nån vän eller släkting att ordna detta åt honom, flytt och magasinering, annars får han vända sig till soc och få det prövat där.

Svar på tråden Vad händer när någon blivit häktad?