• Thursday

Vad händer när någon blivit häktad?

Du måste ta reda på om han är häktad med eller utan restriktioner. Har han restriktioner är det åklagaren som ska godkänna all kontakt han har med omvärlden. Är han häktad för våld mot dig så kommer du troligen inte att få prata med dig. Syftet med restriktionerna är att han inte ska kunna påverka t.ex. dig eller eventuella vittnen innan rättegången.

Hur länge han får sitta häktad är svårt att svara på. Döms han till ett fängelsestraff kommer han troligen inte att bli släppt alls, utan blir överförd till fängelse från häktet efter domen. Oftast släpps restriktionerna i samband med domen, men inte alltid.

• Thursday

Kan väl tillägga att om han är häktad så har han en offentlig försvarare.

Det är helt omöjligt att säga vad det blir för påföljd, det beror på så många omständigheter, vad för typ av saker det är och vad han har på sig sen förut. Det finns lite olika program just för män som misshandlar i förhållanden, men det beror som sagt mycket på, t.ex. hur högt straffvärdet är.

• Thursday

Grejen är väl att du lär väl vara ett av de främsta bevisen mot honom så att säga, så det blir ju lite konstigt. Orsaken till att han har restriktioner antar jag är bl.a. att han inte får prata med dig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med rättsskyddsombud? Målsägandebiträde kanske? Det är tingsrätten som utser det i så fall, men du kan prata med åklagaren om det också. Det är inte automatiskt, men om det är grov kvinnofridskränknig mot dig han är häktad för så bör du få ett målsägandebiträde.

Om han blir frikänd sedan så kan han få skadestånd om han varit häktad, men annars vet jag inte.

Man kan som sagt få vård, men ju högre straffvärdet är, ju starkare blir skälen för fängelse. Har han tidigare fått villkorlig dom eller skyddstillsyn så är det svårare att få det igen. De gör antagligen en personutredning på honom, och då lämnar frivården ett förslag, men det är inte alltid domstolen följer det.

Svar på tråden Vad händer när någon blivit häktad?