Inlägg från: Medusa2001 |Visa alla inlägg
  • Medusa2001

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Hej,

jag hittade också hit!

Sole: hoppas att ditt illamående går över, verkar jättetufft att må pyton så långt in i graviditeten. Jag har inte följt er tråd, kanske har du mått illa hela tiden?

Bianca2: Hej, känner igen dig från annan tråd (som verkar vara stängd?). Hoppas att du inte har blödningar längre.

Jag ska till bm imorgon och väga och mäta, gissar att jag gått upp runt 7-8 kg. Har haft perioder med dålig aptit och lätt till kväljningar när jag ätit varm mat, men just nu är jag inne i en ätarperiod igen, skönt att kunna njuta av julmaten i helgen.

Vi var på julbord med jobbet i helgen, åt gott (en liten bit gravad lax slank ner) och dansade till två på natten. Knäna tog stryk kände jag dagen efter....men roligt var det! Det var extra kul att vara nykter och se hur folk larvar sig efter ett antal snapsar *skrattar*

• Medusa2001

Kul att det är så stor aktivitet i den här tråden, ni verkar skriva nästan dagligen, roligt och levande, glad att jag hittat hit!

Var på MVC i morse och lyssnade på bebisens "helikopterljud" (hjärtslag) och mätte SF-mått 25,5 cm (vecka 28), allt ser fint ut. Funderar på att göra ett extra ultraljud (är så grymt nyfiken, vill så gärna se igen :)). Bm sa att Sibyllekliniken är bland de billigaste att göra extra ultraljud på, någon som varit där?

Var hemma hos en kompis igår och fick en en liten present av henne: hon har sytt en liten vetefylld babuschkadocka till babyn, som kan värmas i micron och värma frusna små fötter, supergullig!

Glad över att ni som sökt fått snabba svar ang HP! Själv kommer jag jobba hela januari och börja trappa ner i februari. Tar ut fp fyra veckor innan bf den 19 mars. Längtar redan *ler*

Önskar alla en fin dag!

• Medusa2001

Tack för välkomsthälsningar!

Bianca2 och murgrönan: tack för tipset, jag ska ringa Sibyllekliniken idag!

frill: vilken jobbig och läskig natt för dig, glad att det verkar ha varit en engångsgrej och inget farligt.

Sole: låter underbart med en veckas solsemester! Är din mage stor? Annars kanske du kan gräva ned den i sanden och sola ryggen lite *ler* Det gjorde jag på semestern, men då var jag bara i vecka 22. Nu skulle det förmodligen vara för obekvämt...
    Hoppas ni kunde äta middag vid nya matbordet igår!

Jag och mannen har haft en lista med grejer som vi vill/måste fixa innan barnet kommer, och igår var det dags för leverans och installation av tvättmaskin. Åbäket vägde 72 kg och vi ringde in bärhjälp av en kompis som bor i närheten. Killarna var alldeles rödflammiga och varma när de kom i lägenheten två trappor upp (ingen hiss förstås..). Allt förlöpte väl med instllationen, men så upptäckte vi att själva munstycket mellan slangen och vattenuttaget inte passade. Åkte och köpte en s k adapter till munstycket, men fanskapet läcker fortfarande. Så det blev inte jungfrutvättning igår, utan förhoppningsvis idag istället - med inköp av helt ny slang. Typiskt *ler*

Ikväll är det lilla julafton med bonusbarnet och imorgon åker vi till mina föräldrar och börjar julfira. Ser verkligen framemot det -och mammas goda, goda julmat.

Önskar alla en jättefin julhelg - ät gott och må gott!

• Medusa2001

God fortsättning allihop!

Har haft en jättefin julhelg hos mina föräldrar, de gläds så över att bli morföräldrar (första barnbarnet, ni vet *ler*).
    Min gamla bästis bjöd hem oss på middag i lördags, hon är i vecka 35 och hade en enorm mage!! Såg både fascinerande och lite läskigt ut..

Nu ska jag måla naglarna och ta en saffransmuffin till!

• Medusa2001

God morgon!

Majlinsa: grattis till hp! I wish....(lite avunds *ler*)

Cirpen: En av mina kompisar gjorde en gipsavgjutning av sin stora mage i 8:e månaden. När gipset stelnat och skulle av, så ylade hon till då en del av gipset stelnat i könshåret. Inte så skönt, berättade hon skrattande för mig. Kan tillägga att de förstås pillade bort alla hårstrån innan de ställde fram magavgjutningen i sitt sovrum. *skratt*

Jag har inte märkligare drömmar än vanligt, inget om förlossning men jag hade nyligen en dröm om att jag hade en lite bebis (det har inte hänt förr någonsin). Det var jättemysigt!

Den första och största "boa-vågen" har passerat hemma hos oss (tror jag), skönt att de större sakerna är fixade/på plats. Tvättmaskinen är en fröjd att ha hemma - varför köpte vi inte en tidigare?!! Nästa fokus blir att köpa babysaker som babysitter, bärsele och babykläder, men först ska jag spendera en del av julklappspengarna på lyxiga skönhetsprodukter och lite dyrare mammakläder.

Nu sparkar det i magen *mys* Jag tycker att det är mest rörelser på min högra sida, hur är det för er andra? Sparkas och buffas det överallt i magen?

Ha en fin dag

• Medusa2001

Hej,

önskar alla ett Gott Nytt År!

Hoppas du Sole har det superskönt på din semester!
    Och hoppas att din pappa snart får komma hem, Bianca.
    Låter som en god idé att du sjukskrivit dig, Vivs. Jag kommer göra detsamma om jag känner obehag eller smärta pga graviditeten.

Kör middag med många vänner ikväll, massor med god mat, en slurk champagne och raketer till tolvslaget.
    Går in i vecka 30 imorgon, blir allt mer införstådd och inställd på att bli mamma nu. Känns inte lika overkligt som för några månader sedan. Det har varit väldigt livat i magen den senaste veckan, kan nästan känna att bebisen växer och tar mer plats där inne.

Ät gott och må gott!

• Medusa2001

Halloj,

allt jättebra med mig och den lilla! Väldigt livat där inne numera, stora böljande rörelser.

Hoppas det gick bra med slipsknytandet, Cirpen!
    Ja, nyårsfirandet var fantastiskt! Femrätters och full fart bland vänner och deras barn (det blir lätt högljutt med tre 3-åringar och tre 1-åringar...).

Jag har inte tänkt till angående utstyrsel i barnvagnen, åkpåse, täcke och/eller overall, inte en aning. Ska höra mig för hur kompisarna gjort. Phu, har knappt återhämtat mig från julshopping, dags att fortsätta checka av listan av babyinköp *ler*

Ha en fin dag allihop!

• Medusa2001

Hej igen, kom på en fråga som jag inte verkar få ett vettigt svar på från Försäkringskassan:
    Får man ersättning för deltagande i s k föräldrautbildning?
    Vilken typ av ersättning är det (sjukpenning eller f-penning)?
    Hur/var ansöker man?

Enligt min bm så ska man få ersättning enligt sjukpenningsnivå, och att inget intyg på deltagande krävdes för detta.
    När jag ringde och pratade med FK så sa de att man får ersättning enligt föräldrapenningsnivå och att ett intyg krävs på deltagande, om utbildningen sker mer än 60 dagar innan bf.

Förvirrat. Det handlar ju inte om några stora summor, men en hel dags tjänstledighet från jobbet kommer självklart märkas på lönen.

Någon av er andra som sökt och fått ersättning?

• Medusa2001

Ingen som har gått föräldrautbildning och vet vad som gäller??!

• Medusa2001

God morgon!

Den föräldrautbildning som "mitt" mvc anordnar är två halvdagar mellan 08.15-12.00. Har mailat FK ang min fråga om ersättning, vi får se vad de svarar.

*ler* Jag känner igen mig hos flera av er, jag gillar verkligen mitt jobb och företaget och kollegor, men nu känner jag att jag bara vill härifrån och ta det cool innan barnet kommer. Har bf den 19 mars, men ska på Indigosamtal på SÖS nästa vecka ang kejsarsnitt, så datumet kan komma att bli framflyttat.
    Har pratat med VD:n och sagt att jag jobbar heltid hela januari ut och därefter deltid ett par veckor innan jag går av helt, men vi får se, kanske går jag av helt redan i om 4-5 veckor...Kommer börja ta ut föräldrapenning i samband med det.

Torris: 120 dagars föräldraledighet är semestergrundande, så om du har 30 dagars semesterrätt, så tjänar du in 10 betalda semesterdagar (förutsatt att du kommer vara föräldraledig i minst 120 dagar med barnet).

Lillie74: Förstår om du känner viss oro då din ersättare tillträtt. Även om känslan är irrationell, så finns en rädsla att vikarien kommer göra jobbet bättre än en själv, bli mer omtyckt, ersätta en permanent. Håll dialogen levande med din chef under föräldraledigheten, se till att få veta vad som händer i verksamheten, även om du inte är på jobbet fysiskt. Kan hjälpa dig att mildra rädslan över att bli bortglömd och borträknad.
    Vi kommer inte ta in någon vikarie för mig, utan vice VD och vår ekonomiansvarig kommer ta över de flesta av mina operativa arbetsuppgifter.

Ha en fin dag!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3