Inlägg från: Medusa2001 |Visa alla inlägg
  • Medusa2001

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

*skrattar*
    Härligt, det är lika mycket aktivitet i den här tråden, som det är i min mage!

Pippil8: föräldraledighet utan uttag av föräldrapenning är ej semestergrundande, utan det är endast dagar som du får föräldrapenning för (dvs max 180 dagar per barn).

Har inte heller fått några bristningar, smörjer in magen morgon och kväll. Däremot tycker jag att mina blodådrerna i mina bröst blivit tydliga, ser nästan marmorerade ut *skratt* Min man tycker det ser coolt ut, jag med. I övrigt har brösten inte vuxit i storlek.

Jag är gärna med på en fika!
    Januari-fika:
    majlinsa kan ej onsdagar innan lunch
    Ginger kan ej före 17.30
    Pippil8 kan ej före 17.30, kan ej 10,12, 15, 17, 26 januari.
    Bianca2, kan ej före 17.30
    Vivs, kan ej onsdagkvällar
    Lillie74, kan ej före 17:30
    SanniXx (Sanna), kan ej 4, 5, 6, 9 o 10 jan
    Emma 3, sista jobbadagen 18 jan så efter det kan jag för det mesta
    Björklöv, kan ej 11 & 18-22 jan
    Medusa kan ej före 17.30

• Medusa2001

God morgon!

Har börjat med vanan att äta min frukostfralla framför datorn och läsa era inkomna inlägg, skön start på arbetsdagen *ler*

Jag hoppad med i denna tråd för några veckor sedan, och har inte träffat de andra tidigare, men jag tror att flera av er som följts åt sedan start har gjort det? För mig låter middag som ett bra förslag. Jag äter det mesta, har en förkärlek för thaimat och indiskt.

Pippil8: jag tror endast att det är övernitiska arbetsgivare som dubbelkollar om du tagit ut föräldraledighet med eller utan föräldrapenning, med tanke på att man har rätt att vara hemma på heltid i 18 månader med barnet, så borde de 180 semestergrundande dagarna falla inom ramen. Fördelen med att leva på sparade pengar skulle kunna vara att man dels har rätt att vara föräldraledig så länge man har ersättningsdagar kvar hos Försäkringskassan (fram tills barnet är 8 år), dels att efter att barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 5 dagar i veckan för att inte förlora sin SGI (eller ha ersättningsdagar kvar för att kunna fylla upp till 100% om man går ner i arbetstid vid återgång till jobbet efter föräldraledigheten, för att behålla samma SGI som innan föräldraledigheten).
    Det är en djungel....

Jag har ialla fall fått svar från Försäkringskassan angående ersättning vid deltagande på Föräldrautbildning: man har rätt till ersättning enligt samma beräkning som för föräldrapenning. Man ta ut ersättning antingen på SGI-nivå eller som lägstanivå. Man fyller bara i datum för deltagande på blanketten om begäran om föräldrapenning och önskad ersättningsnivå.

Jag har även fyllt i min blankett för den "riktiga" föräldrapenningen med, skickar in den idag. Har hört från många håll att det kan ta upp till tre månader innan man får ersättning...

Ha en fin helg allihop!

• Medusa2001

Hej alla!

Mamame: Hej igen! Kul att du hittat hit du med!

Allt bra med mig, sover bra men vaknar ett par gånger varje natt...är väldigt trött på morgnarna dock. Har varit på föräldrautbildning två halvdagar denna vecka, rätt givande och intressant om bl a förlossning, smärtlindring, amning och liknande. Var hos min bm igår och blev lite orolig - min SF-kurva har vikit ned något och om den inte växt till sig de kommande två veckorna, så görs ett tillväxt UL. Även mitt järnvärde var dåligt och har gått från 121 vid inskrivning till 112 (ökade då dosen) till 99 igår....Jag har dubblat min järndos och hade hoppats på att det skulle ha stigit, känns sådär att det blivit ännu sämre. Känner mig inte extremt trött eller nåt sådant. Tar någon av er andra Hemofor (eller vad det heter)? Några biverkningar? Går det att tugga i sig tabletten (kan inte svälja piller)?

Jag är gärna med på middag på Indira den 23!
    Fika/middag i januari: 16e eller 23e
    Swenglish: båda
    Sole: båda
    Vivs: båda
    Majlinsa: båda
    Björklöv: båda
    Frill: båda
    Pippil8: båda
    Bianca2: båda men 23e efter 18.00
    Lillie74: 23:e
    SanniXx: Helst den 23:e. UL den 16:e så det beror på tid..
    Emma3: 23:e
    Ginger: 23:e
    J79: 23:e
    Medusa: båda

Ha en fin kväll

• Medusa2001

Tack för era tips angående järntillskott, ska gå förbi Apoteket och hälsokosten efter jobbet. Lutar åt Hemofor skonsam för mig.

Sole: det var bm som reagerade på att min SF-kurva vikt nedåt, men hon sa att det förmodligen inte var någon fara alls, men ska hålla ett ögat det kommande besök på MVC. Om kurvan inte stigit uppåt till nästa gång, så kollas barnet och tillväxten upp. Senaste besöket var SF 25,5cm och i tisdags var det strax under 27 cm. Jag har även ökat lite mer än ett kg i vikt, så jag är inte jätteorolig för att hon inte växer som hon ska, men ni vet hur det är...man oroar sig lite ändå *ler*

Tycker också att det kan kännas obehagligt ibland när barnet rör sig, framför allt när jag ligger ner i sängen. Upplever det som mer kännbart var hon sparkar och trycker då. Märklig känsla.

Apropå, var ju på föräldrautbildning och fick höra att nya rekommendationer från Socialstyrelsen är att man ska låta barnet ha napp typ direkt från början samt _inte_ låta barnet sova hos mamman i sängen (eller mellan föräldrar). Detta för att minimera risken för plötslig spädbarnsdöd, då babyn kan tro att hon är tillbaka i livmodern (där hon inte behöver andas själv), när hon hör mammans hjärtslag och det är varmt och skönt och mysigt. vad gäller för användandet av napp, så är det för att stimulera sugreflexen som höjer babyns "livslust" (att äta). Man får ta det med en nypa salt, det var helt nya råd för min del.

Ha en fin dag

• Medusa2001

God morgon!

Sannixx: hoppas du och beben mår bra och att det har slutat rinna nu. Fick du åka in till SÖS igår+

Sole: skönt att uppsatsen är klar och inlämnad! Har ni fått datum för opponering ännu? Innan babyn kommer förhoppningsvis *ler*

Emma3: fint att allt ser bra ut även då sf-kurvan stått stilla. Mitt mått hade inte heller ökat så mycket som bm önskade, men nu känner jag mig än mer relaxed och oroar mig inte för att den lilla ska må bra i min mage. Det är inga tvivel om att det är någon som lever runt för fullt därinne ialla fall!

Idag ska jag på Indigosamtal på SÖS och hoppas få igenom ett planerat kejsarsnitt. Jag är medveten om att det kan anses provokativt att önska kejsarsnitt, men vi har alla våra skäl för de val vi gör. Min man står helt bakom mig (en självklarhet, men otroligt skönt för min del), det är ju ur min kropp och inte hans som barnet ska komma ut.

Jättehärligt med helg igen - och sovmorgon imorgon!

Ha det bra allihop

• Medusa2001

Hej allihop!

Hoppas allt är bra med Sannixx och babyn!

Stackars Bianca, fy fan för kräksjuka, pyton, kräkas är verkligen det absolut värsta som jag kan tänka mig, peppar, peppar...

Jag mår fortsatt bra, lite tyngre i fötterna, blir kanske lite fortare mätt, men det är ju petitesser jämfört med hur andra kan må i åttonde månaden. Får hela tiden kommentarer om att min mage är så liten, vad säger andra om er mage? Lite störande med alla kommentarer från folk som jag inte känner närmare än som bekanta.

Jag träffade en mycket trevlig läkare på SÖS i fredags (Lena Holzman) och vi hade ett bra samtal rörande min ovilja och rädsla för en vanlig förlossning, och en bit in i samtalet kom vi till den s k kärnan till varför jag känner som jag gör. Hon förstod mig och jag är beviljad snitt. Besked om datum kommer denna vecka, vilket blir 7-10 dagar innan bf 19 mars. Känner en enorm lättnad...

Helgen har varit jätteskön och tillsammans med vänner, härligt! Det blev dock inga inköp av babygrejer, men vi har tänkt oss ett besök till IKEA och Babyland kommande helg. Har skötbord, vagn, säng och sånt, men behöver madrass, sängkläder, plastfrotté, babysitter, Baby Björn bärsele, skötväska, m m. Och babykläder förstås!!

Swenglish, har du bokat bord på Indira än? Jag är på enligt tidigare lista.

Ha en fin dag!

• Medusa2001

God morgon!

Underbara nyheter denna morgon, Sannixx har blivit mamma!! Varma och hjärtliga gratulationer till mamma & dotter! Hoppas få en detaljerad berättelse om rubbet när Sannixx är tillbaka online.

Tuggar i mig Hemofer (tillsammans med russin och hasselnötter, smakar ju pyton annars...), men känner mig trött ändå. Tar iof ett tag innan järndepåerna är fyllda förstås, men ändå...trött, men på bra humör, bra aptit, bra sömn, lagom mycket på jobbet.

Skäms nästan för att säga det, men jag räknar dagarna tills jag slutar jobba och går hem och "softar" innan babyn kommer. Med tanke på Sannixx och det snabba förloppet, så vill jag verkligen se till att få tid att bara vara och ladda och göra "vuxengrejer" innan barnet kommer. Januari ut ialla fall, sedan tar jag det dag för dag *ler*

Kul med fler nya i tråden, välkomna!

• Medusa2001

Grattis Sannixx, en sån fin tjej!!!!
    Har en nära vän som födde med akut snitt i vecka 30, den bebben var pyttepytteliten, din flicka ser "äldre" ut.

Och grattis Sole som är klar med uppsatsen!

Bianca: skönt att allt såg bra ut på UL! Vilka stora bebisar ni får i din familj *ler*

Själv drömmer jag inga föda-barn drömmar, utan vanliga, roliga och röriga drömmar. Vaknar ett par gånger på nätterna, men somnar om utan problem. Är det någon av er som inte längre kan sova på rygg (som brukar göra det)? För mig är det än så länge i problem alls, behöver inga extra kuddar utan ligger som vanligt i sängen.

Har blivit väldigt trött senaste tiden, trots att jag knaprar 4 Hemofer tabletter dagligen numera, tycker att det borde bli tvärtomeffekt, men icke. Är trött när jag vaknar, trött på jobbet, trött på kvällarna. Tröttsamt *flin*

Hörde just en kollega som varit hemma med magsjuka i måndags, jag sa åt henne att dra hem och stanna hemma minst en dag till, vill INTE bli smittad av någon förbannad kräksjuka. Blir förbannad när folk kommer tillbaka för tidigt till jobbet och riskerar att smitta ner andra via toalettbesök, dyl. Fy fan.
    Bra av dig Bianca som håller dig hemma en extra dag.

• Medusa2001

Hej allihop!

Har fått datum för snitt, det blir den 9 mars! Plötsligt blir allt än mer konkret och verkligt, herregud, det kommer snart komma en liten tjej och bo hos oss de kommande 20 åren *skrattar*

Blir definitivt en vända till IKEA och Babyland inom kort.

Hoppas alla mår bra!

• Medusa2001

Tack tjejer, jag är verkligen lättad över att ha fått snitt beviljat och datumet satt! Swenglish, vi firar den 9 mars *ler*

Hellur: det största skälet till att jag önskar planerat kejsarsnitt är att jag blev väldigt sjuk i somras, och blev otippat gravid mitt i tillfrisknandet. Jag har ännu inte hunnit bygga upp tilliten till min kropp och vill inte utsätta mig för den stress och den (i mina ögon) okontrollerade händelse som en naturlig förlossning innebär (det finns ju inga garantier för hur det går, hur lång tid det tar, etc).

Vivs: skönt att kylen startade om igen! Vi råkade ut för ett haveri en sommar (var naturligtvis bortresa den veckan) och fick byta golv i köket. Luktade pyton dessutom.

Frill: grattis till höjd fp! Vad har du startat för verksamhet förresten? Skit med vattenläcka i badrummet.

Det är liksom tillräckligt mycket runt i kring med att bli mamma för första gången, känns som om den typen av renoveringar är ett ovälkommet ont (även om det förstås är jätteskönt när det är över....).

Jag mår mycket bättre idag, var dödstrött igår och hade dålig aptit, men idag känns det mycket bättre. Någon som har koll på om barnet växer "extra" mycket (läs: tar kraft från mamman) under vissa veckor? Är själv i vecka 31+3 idag.

Ha en fin kväll!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3